handdator

Visa fullständig version : Svanskotan vid knäböj

rQx
2005-05-09, 20:29
Hej.

Vad gör man för fel om man får ont i svanskotan vid knäböj, är det för att det bara är tredje gången jag kör den och kroppen inte är van? Eller bör jag ändra något i tekniken?

MvH / Tim

Baan
2005-05-09, 20:36
det är mkt som kan brista i tekniekn om du är självlärd, men jag har inte upplevt samma problem så jag kan inte svara på vad du gör för fel. Om det inte är världens smärta så kör på, kan mycket väl vara att du inte är van vid övningen

sork
2005-05-09, 21:19
det är ganska omöjligt att svara på vad du ska ändra i din teknik över internet, för det ska inte göra ont i svanskotan. alla böjer ju så olika.
men en grej som det kan vara är att du är ostrechad och går ner för djupt. då har nedre delen av ryggen en tendens att kuta lite. men jag tycker istället att du ska söka upp någon som kan böja för att kontrollera att du gör rätt i denna underbara övning *flex* :thumbup:

rQx
2005-05-09, 21:28
Okej, kan ju tänkas att jag var ostrechad och jag gick väldigt djupt. Det gör ju inte ont så jag hindras av det men man känner det ;)..

Hade kört benspark innan och trodde det var tillräcklig uyppvärmning men nu vet man bättre :thumbup:

sork
2005-05-09, 21:37
att det inte gör ont just nu är inte någon garanti för en felfri böj, när jag började böja lärde jag mig själv. och gick då väldigt djup samt var ostretchad.

och ett tag gick det bra, men sen fick jag riktigt ont i ryggen en tid och provade då att stretcha mer och inte gå full så djupt (inga kvartsböjar:D). vilket hjälpte mig mycket, är nu helt smärtfri och böjandet går bättre och bättre.

så kolla upp tekniken, det är en stor övning med mycket vikt på stången. så det är väldigt viktigt. så lycka till med fortsatt böjande :)

Baan
2005-05-09, 21:39
Okej, kan ju tänkas att jag var ostrechad och jag gick väldigt djupt. Det gör ju inte ont så jag hindras av det men man känner det ;)..

Hade kört benspark innan och trodde det var tillräcklig uyppvärmning men nu vet man bättre :thumbup:

att du går väldigt djupt är inga större problem, det är snarare en fördel, men det är möjligt dock att du fäller ryggen som fan, vilket kanske kan bidra. Tänk på att hålla ryggen rak, en naturlig böjning är helt ok, men att köra en korsryggsövning är väl inte så ok :)

rQx
2005-05-10, 14:14
Vad menas med att man fäller ryggen. Jag tycker att jag håller ryggen rak hela tiden men det är kanske bara som jag tycker. Får be Far att se om den är rak :D

Depzon
2005-05-10, 23:33
Titta uppåt hela tiden under rörelsen så är det enklare att hålla ryggen rak

rQx
2005-05-11, 11:24
Tack för tipset. En annan fråga då (lånar min egen tråd ;) ) där stången ligger får jag jävligt ont. Tydligen har stången legat på en kota (eller ovanför) och jag är vääääldigt öm där nu, gör ont bara jag rör huvudet framåt. Känns som ett blåmärke ungefär. Hur gör ni för att undvika detta?

Eatalot
2005-05-11, 11:32
lägger stången längre bak. pressa bak axlarna så du får en liten brygga där du kan lägga stången.

Zera
2005-05-11, 12:05
Tack för tipset. En annan fråga då (lånar min egen tråd ;) ) där stången ligger får jag jävligt ont. Tydligen har stången legat på en kota (eller ovanför) och jag är vääääldigt öm där nu, gör ont bara jag rör huvudet framåt. Känns som ett blåmärke ungefär. Hur gör ni för att undvika detta?

Använder du en sån där mjuk kudde på stången?

rQx
2005-05-11, 13:07
Eatalot: Måste testas, tack!

Zera: Nope :)

Zera
2005-05-11, 14:12
Zera: Nope :)

Gör det!
Jag skulle inte ens klara av o köra utan en sådan, mer än på lätta vikter då.

z_bumbi
2005-05-11, 14:25
rQx: Använd ingen kudde, du får bara sämre balans på stången.

Titta inte extremt uppåt, lite uppåt funkar men kollar man i taket så får man en lustig form på ryggen.

Svanskotan var ett nytt ställe att få ont av böj däremot så där har jag inget att tillföra.

Sve
2005-05-11, 15:20
Svanskotan var ett nytt ställe att få ont av böj däremot så där har jag inget att tillföra.

Nja det där har drabbat mig några ggr. Har dock aldrig fattat vilken övning som kan ha gjort det även om jag misstänkt böj.

Jag gick också väldigt djupt i vanliga böj. När jag filmade såg jag att jag rullade in röven lite längst ner.

Nu när jag kör fronts istället händer det inte.

emmzan
2005-05-11, 19:52
Jag har känt av svanskotan något böjpass och jag misstänker att det varit när jag släppt igenom för långt och inte kunnat hålla ryggen så att jag krummat korsryggen i bottenläget! Undvikes!

Zera
2005-05-12, 08:27
rQx: Använd ingen kudde, du får bara sämre balans på stången.

Bättre med lite bekvämlighet och kunna köra övningen än att inte kunna köra alls. Jag märker ingen skillnad i balans iaf, stången ligger där så snällt på trapsen så. :cool: