handdator

Visa fullständig version : Simpla frågor


Lallle
2005-05-09, 20:28
Varför är ris så bra? Läser hela tiden om proffs som nästan enbart äter ris.

Sen undrar jag om russin, är det bra att ta till gröten på morgonen?

Tacksam för svar.

King Grub
2005-05-09, 20:40
Råris och fullkornsris är bra och ger mycket kolhydrater och mikronäringsämnen och fiber. Vitt ris är ger nästan bara kolhydrater och inte speciellt bra sådana. Det är stor skillnad på fullkornsvarianterna och de raffinerade sorterna, precis som det är stor skillnad på småfrallor och fullkornsbröd med hela korn. Råris är en bra kolhydratkälla, men inte direkt bättre i sig än t ex potatis, fullkornspasta eller fullkornsbröd. Variation är däremot bra, och där har ris en given plats om man tycker om det. Det är inget måste, om man inte gör det.

Russin är bra som smaksättare. Ger lite mikronäringsämnen, men tillför inte gröten mycket annat än sockerarter egentligen.

Lallle
2005-05-09, 21:06
Precis vad jag ville veta. Tack så mycket!

Marini
2005-05-10, 15:09
är ris verkligen bra om man deffar? Ska man inte hålla nere på sånt? typ ris och potatis?

King Grub
2005-05-10, 15:15
Man kanske tränar hårt och behöver energi?

Metal_boy_
2005-05-10, 15:27
är ris verkligen bra om man deffar? Ska man inte hålla nere på sånt? typ ris och potatis?


Varför skulle det inte vara bra? Och särskilt potatis om du syftar på kolhydrater? Den innehåller ju inte mycket kolisar.

jwzrd
2005-05-10, 15:30
Det intressanta ligger väl ändå i mängden. Just att man bestämt sig för ungefär hur många gram kolhydrater man äter varje dag. Att bara på känn äta lite mindre kolhydrater kommer snart att bita en i arslet genom att man kommer att kompensera för det man tar bort på ett ställe genom att äta mer någon annan måltid.

PowPow
2005-05-11, 12:20
Råris och fullkornsris är bra och ger mycket kolhydrater och mikronäringsämnen och fiber. Vitt ris är ger nästan bara kolhydrater och inte speciellt bra sådana. Det är stor skillnad på fullkornsvarianterna och de raffinerade sorterna...

Vad är parboiled ris? Är det "vitt ris" eller "råris"? Har fått för mig att det ska vara bra iaf. Men jag kan ju ha fel.

King Grub
2005-05-11, 12:23
Parboiled är ingen rissort, utan en behandlingsprocess som innebär förkokning av riset, oftast genom ångtrycksbehandling som bevarar lite mer av näringsämnena. Man kan använda processen på olika rissorter, men det är ingen garanti för ett lågglykemiskt ris.

PowPow
2005-05-11, 12:46
Parboiled är ingen rissort, utan en behandlingsprocess som innebär förkokning av riset, oftast genom ångtrycksbehandling som bevarar lite mer av näringsämnena. Man kan använda processen på olika rissorter, men det är ingen garanti för ett lågglykemiskt ris.


Ah, ok.
Men hur vet man då? För det brukar ju bara står parbioled rice. Iaf på det riset jag brukar köpa..

King Grub
2005-05-11, 13:35
Hur vet man vad? Att det är lågglykemiskt? Det vet man inte.

A.K.O.A
2005-05-11, 13:48
Fullkornsris? HAr aldrig hört talas om det, var får man tag på det?

King Grub
2005-05-11, 14:09
Vad jag vet har finns alla rismärken i fullkornsvarianter i varenda någorlunda välsorterad livsmedelsaffär.

WHITEFOLKS
2005-05-11, 14:13
Frebacos råris är en favorit i det här köket!

TommyBoy
2005-05-11, 14:22
...något som gör riset både godare och nyttigare är att ha c:a 10% vildris i. Lite mer tuggmotstånd...

PowPow
2005-05-11, 15:28
Hur vet man vad? Att det är lågglykemiskt? Det vet man inte.

Nej, om det är "vitt ris" eller råris. Det står ju bara parboiled rice på förpackningen. :confused:

Är "vitt ris" samma som jasminris, eller? För det är inte jasminris jag brukar köpa.

TommyBoy
2005-05-11, 15:46
Står det bara paraboiled och riset är vitt så är det" vitt ris".
Står det råris eller fullkornsris på förpackningen och riset är brunt så....

PowPow
2005-05-11, 17:05
Står det bara paraboiled och riset är vitt så är det" vitt ris".
Står det råris eller fullkornsris på förpackningen och riset är brunt så....


Allright
Då ska jag alltså hålla utkik efter ris där det står råris eller fullkornsris på.
Är det alltid bruna?

Jag har alltid haft för mig att vanligt vitt, ej klibbigt, ris var en bra kolhydratkälla. Nu stäldes min värld upp och ner ju!

Max
2005-05-12, 18:43
Allright
Då ska jag alltså hålla utkik efter ris där det står råris eller fullkornsris på.
Är det alltid bruna?

Jag har alltid haft för mig att vanligt vitt, ej klibbigt, ris var en bra kolhydratkälla. Nu stäldes min värld upp och ner ju!Helt förkastligt är det ju inte, det är inte rent socker ;) . Men fullkorn/råris är klart bättre ur näringssynpunkt.

PowPow
2005-05-12, 22:57
Helt förkastligt är det ju inte, det är inte rent socker ;) . Men fullkorn/råris är klart bättre ur näringssynpunkt.

Yes box.
Nu återstår det bara att se hur det smakar också. Har faktiskt aldrig smakat annat än vanligt vitt ris och jasminris. :em:

degen
2005-05-13, 07:11
Hur är det med basmatiris då, är ju vitt men om jag förstått saken rätt så är inte det så tokigt, lågt GI har jag för mig.