handdator

Visa fullständig version : 4ggr i veckan; dela upp kroppen vettigt åt mig!


BigKay
2005-05-09, 20:17
Kommit igång igen och tänkte köra mån, tis, tors, fre.
Kan ni rekommendera en bra kroppsuppdelning på dessa 4 gånger? Varje muskel mår väl i stort sätt bäst av en veckas vila efter ett hårt pass?

En liten bifråga; Har hört att man inte ska jogga efter ett styrketräningspass, kan jag köra step-machine för o bränna lite och "svetta ut" mig ordentligt, utan att sabba träningen?

/Lekman.

Lallle
2005-05-09, 20:26
Ett förslag:

Mån: Bröst, biceps
Tis: Ben, vader

Tor: Axlar, triceps
Fre: Rygg, mage

mini
2005-05-09, 20:28
Jag kör enligt Lalles förslag med skillnaden att jag kombinerar mage med ben.

BigKay
2005-05-09, 20:40
Perfekt, tack Lalle! Vi testar på det!

Förresten, hur lång tid bör ett träningspass ta då? Kan tänka mig att ben går fortare än mage och rygg... Men vad lägger du ner per träningspass Lalle?
Idag går mina pass på mellan 50 min och 90 minuter... lite oorganiserat kör jag nu dock...

Lallle
2005-05-09, 20:55
Själv brukar jag ligga på ungefär en timme. Hörde nånstans att längre vila mellan seten ger stryka medan kortare vila är mer volyminriktat. Vet dock inte hur mycket sanning det ligger i det.

Fettecke
2005-05-10, 13:56
...
En liten bifråga; Har hört att man inte ska jogga efter ett styrketräningspass, kan jag köra step-machine för o bränna lite och "svetta ut" mig ordentligt, utan att sabba träningen?

/Lekman.

du bränner inte fett i den mån du skulle gjort om du inte styrketränade före, med tanke på vad du äter coh sånt efteråt...
men kondis får du iaf...

BigKay
2005-05-11, 07:18
En till fråga! När det gäller näringsintaget efter träningen, så pratar man väl om att det är upp till 90 minuter efteråt då kroppen bara tar åt sig det nyttiga/som behövs efter ett hårt pass?
Stämmer?
I så fall; ska man tillgodoräkna sig de kalorierna som vanliga kalorier, eller "försvinner" en del liksom?
Pula pizza efter varje träningspass med nån proteinshake hade ju varit guld :eating:

z_bumbi
2005-05-11, 07:29
du bränner inte fett i den mån du skulle gjort om du inte styrketränade före, med tanke på vad du äter coh sånt efteråt...
men kondis får du iaf...

Man bränner mer fett om man styrketränar innan konditionsträningen då passet blir längre totalt och kroppen redan har gjort av med en del glukos, sen efter träningen fyller man på med näring men det förhindrar ju ingen fettförbränning.

BigKay: Ben tar oftast längre tid än rygg och mage, i alla fall om man verkligen tränar ben på gymet.
Att vara 1-1,5 timme på gymet är rimlig tid, ska du träna kondition efter så skulle jag kanske lägga det de pass då du kör 1 timme och inte när du kör 1,5.
Det går dessutom utmärkt att jogga efter träningen men jag skulle inte försöka kombinera 45-60 min jogging med styrketräningen utan jag skulle köra kortare pass med lite högre fart vid de tillfällena.