handdator

Visa fullständig version : futurismen


bosse_brutal
2005-05-09, 19:04
nån som har skrivit om futurismen i skolan? då skulle ni väl kunna lägga upp era texter här så behöver jag inte slita ut mig för att leta upp fakta.
behöver inte vara överseriöst, har lite granna men tydligen inte tillräckligt...

snälla?

Allan
2005-05-09, 19:09
Alltså...Kolozzeum är ett träningsforum. Det finns gränser för vad vi accepterar här. Gör era läxor själva!


allan

bosse_brutal
2005-05-09, 19:10
Alltså...Kolozzeum är ett träningsforum. Det finns gränser för vad vi accepterar här. Gör era läxor själva!


allan

attans... värt ett fösök i alla fall ;)

JJ
2005-05-09, 19:12
Här kommer abstraktet till mitt arbete jag gjorde i 9:an, fick femma (högsta betyg hette så för 100 år sedan):

"Ahh, asså, futurismen handlar om framtiden lixsom. Typ efter man pluggat klart och så. Det är typ hur viktigt som helst och så. Future."

Dipshit
2005-05-09, 19:16
haha.. ja, det har nästan gått lite för långt det här :D
men det har liksom smugit sig på oss.. det var nästan så att jag tänkte hugga in i din läxa :laugh: fiifan..

Mart|n
2005-05-09, 19:22
nån som har skrivit om futurismen i skolan? då skulle ni väl kunna lägga upp era texter här så behöver jag inte slita ut mig för att leta upp fakta.
behöver inte vara överseriöst, har lite granna men tydligen inte tillräckligt...

snälla?

Lite som jag har skrivit om futurismen (http://www.google.se/search?ie=ISO-8859-1&hl=sv&q=futurismen)

JoelR
2005-05-09, 19:22
Futurismen

- Tro på tekniken, handlingen, nuet
- ord i frihet.
- Teknik och fartkultur --> kosmisk livskänsla

viktiga länder för detta Italien och Ryssland.
I Italien så var man mkt mer nationalistiska vilket senare ledde till fascism.

Det här är mitt favoämne, oboy oboy :devil:

Löjtnant Blank
2005-05-09, 19:23
Majakovskij var en ledande futurist och skrev vansinnigt bra dikter. Läs Ett moln i byxor eller Vägglusen.

Kort biografi: http://www.gavle.to/~t.hallqvist/majak.html

Löjtnant Blank
2005-05-09, 19:30
Futurismen

- Tro på tekniken, handlingen, nuet
- ord i frihet.
- Teknik och fartkultur --> kosmisk livskänsla

viktiga länder för detta Italien och Ryssland.
I Italien så var man mkt mer nationalistiska vilket senare ledde till fascism.

Det här är mitt favoämne, oboy oboy :devil:
Jag tycker att futurismen verkar vara närbesläktad med dadaismen. Vet du hur de två konstriktningarna förhåller sig till varandra?

blekfet2
2005-05-09, 19:33
Här kommer abstraktet till mitt arbete jag gjorde i 9:an, fick femma (högsta betyg hette så för 100 år sedan):

"Ahh, asså, futurismen handlar om framtiden lixsom. Typ efter man pluggat klart och så. Det är typ hur viktigt som helst och så. Future."



så med andra ord så skrev du ett arbete om...ja "nutiden" :D

JoelR
2005-05-09, 19:45
Jag tycker att futurismen verkar vara närbesläktad med dadaismen. Vet du hur de två konstriktningarna förhåller sig till varandra?

Dadaismen och futurismen kom ungefär samtidigt.
Dadaismen förhåller sig till konst som en sorts anti konst, man ville göra sig fri från det som var vanligt. Man hittade på fantasi dikter som kunde betyda vad som helst.

Det kan finnas en likhet i och med att vissa futurister vill gestalta tillvarons kaos, man bryter sönder grammatiken, ville bryta mot ordningen.
Se Per Lagerquist --> Pär Lagerkvist.

JoelR
2005-05-09, 19:51
Majakovskij var en ledande futurist och skrev vansinnigt bra dikter. Läs Ett moln i byxor eller Vägglusen.

Kort biografi: http://www.gavle.to/~t.hallqvist/majak.html

Hos Majakovskij kan man nog finna mer likheter med dadaismen.
Han vill ge "örfilar åt etablissemanget" det skulle nog dadaisterna hållt med om.

30cm
2005-05-09, 19:54
Hjälp honom inte... det här förstör forumet.

s_himself
2005-05-09, 20:02
Jag tycker att futurismen verkar vara närbesläktad med dadaismen. Vet du hur de två konstriktningarna förhåller sig till varandra?



va inte dadaismen bara massa dravel som ingen förstod? :D

vrålapa
2005-05-09, 20:40
nån som har skrivit om futurismen i skolan? då skulle ni väl kunna lägga upp era texter här så behöver jag inte slita ut mig för att leta upp fakta.
behöver inte vara överseriöst, har lite granna men tydligen inte tillräckligt...

snälla?


äsch, vi har det nu men svenska är satanstrist så jag skiter i det ;)

Yankeee
2005-05-09, 20:41
Hjälp honom inte... det här förstör forumet.

:bow:













:laugh:

axlpxl
2005-05-09, 21:34
Du kan ringa "Boston university of the future today in Lund" och fråga om hjälp. :cool:

Löjtnant Blank
2005-05-10, 10:20
va inte dadaismen bara massa dravel som ingen förstod? :D
Till viss del. Men det var högst medvetet och inget de gjorde för att verka speciella. De revolterade mot den samtida konsten.

Susning.nu: "Eftersom man ansåg att konsten var en del av detta ruttna samhälle, attackerade man även den. Den konst dadaisterna frambringade var "anti-konst", som Hugo Balls nonsensdikter eller Duchamps ready-mades, som ett cykelhjul han skruvade fast på en pall."

Samtidigt hade de många poänger. Majoriteten av utövarna av konsten var och är ruttna och självförhärligande och förtjänar att hånas. Dadismen bestod inte enbart av löjliga ord och lösnäsor:

"Ladies and Gentlemen, I don't have to tell you that for the general public and for you, the refined public, a Dadaist is the equivalent of a leper. But that is only a manner of speaking. When these same people get close to us, they treat us with that remnant of elegance that comes from their old habit of belief in progress. At ten yards distance, hatred begins again. If you ask me why, I won't be able to tell you." (Ur Tristan Tzaras manifest.)

Bra författare. Jävligt cool rörelse.


Edit: Länk till sidan där jag snodde citatet: http://www.english.upenn.edu/~jenglish/English104/tzara.html

Löjtnant Blank
2005-05-10, 10:23
:bow:


:laugh:
Ha, ha. Förfallet har börjat. Kolo håller på att bli ett nytt Sodom där allt från hasch till skolläxor stöts och blöts.

s_himself
2005-05-10, 11:21
Till viss del. Men det var högst medvetet och inget de gjorde för att verka speciella. De revolterade mot den samtida konsten.

Susning.nu: "Eftersom man ansåg att konsten var en del av detta ruttna samhälle, attackerade man även den. Den konst dadaisterna frambringade var "anti-konst", som Hugo Balls nonsensdikter eller Duchamps ready-mades, som ett cykelhjul han skruvade fast på en pall."

Samtidigt hade de många poänger. Majoriteten av utövarna av konsten var och är ruttna och självförhärligande och förtjänar att hånas. Dadismen bestod inte enbart av löjliga ord och lösnäsor:

"Ladies and Gentlemen, I don't have to tell you that for the general public and for you, the refined public, a Dadaist is the equivalent of a leper. But that is only a manner of speaking. When these same people get close to us, they treat us with that remnant of elegance that comes from their old habit of belief in progress. At ten yards distance, hatred begins again. If you ask me why, I won't be able to tell you." (Ur Tristan Tzaras manifest.)

Bra författare. Jävligt cool rörelse.


Edit: Länk till sidan där jag snodde citatet: http://www.english.upenn.edu/~jenglish/English104/tzara.html


Nä jag vet att det va medvetet, men kom inte ihåg varför.. Har glömt hur det var, kommer bara ihåg att det va en massa dravel som ingen förstod. Kul att friska upp minnet lite, :thumbup:

Löjtnant Blank
2005-05-10, 13:21
Hjälp honom inte... det här förstör forumet.
Varför finns du?

bosse_brutal
2005-05-10, 14:36
Hjälp honom inte... det här förstör forumet.
*yourock*



jag hittade (läs: kopierade av klasskompis) lite som jag kan använda så jag klarar mig... tack för tipsen i vilket fall:thumbup:

Spinkot
2005-05-10, 15:26
Hjälp honom inte... det här förstör forumet.

Håller med,nån som vet hur man blir modell förresten?

Löjtnant Blank
2005-05-10, 15:29
Håller med,nån som vet hur man blir modell förresten?
Ha, ha! Dawg! Har du länken till den där tråden (där 30cm undrar hur man blir modell)?