handdator

Visa fullständig version : Vilka mätmetoder?


wonnderbraa
2005-05-09, 13:20
hej,

Kort o gott:
1. Vikt, vilken våg finner ni mest tillförlitlig? (märke, typ, modell)
Är det någon som har någon koll på hur fel en våg kan visa?

2. Fett, hur gör ni för att ta reda på hur stor (eller liten) del av er som är fett? Någon som testat en sådan där apparat som mäter med ström genom kroppen? Är de något att ha de där?

Tacksam för all hjälp!

//JJ

p.s. Man ser ju i spegeln att det går framåt... men det hade varit kul att kunna dokumentera det....

A.K.O.A
2005-05-09, 13:50
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=43235


Dock har jag inte fått ngt bra svar i den tråden tycker jag...

wonnderbraa
2005-05-19, 07:21
Bumpar upp denna... hittar inte någon bra info själv, varken här eller annanstans.

Ingen som kan dela med sig av sina erfarenheter?


komigennu... hygglo då ;-)

keZo
2005-05-19, 07:38
Som svar på fråga 1 gällande felvisning (toleransnivå) så brukar det stå på kartongen på vågen i vilken grad den kan missvisa. Använder själv OBH NORDICA NOR6212 med en toleransnivå på +-1% och är sådär nöjd med den...har vissa problem att bestämma sig om vikten, vilket gör att man får väga sig 3-4 ggr för att få rätt vikt. *grr*

replay
2005-05-19, 07:42
Hur är det med fettmätning då? Alltså hur mycket av ens kropp som är fett, måste man ha en speciell våg där med?

King Grub
2005-05-19, 07:46
Hur är det med fettmätning då? Alltså hur mycket av ens kropp som är fett, måste man ha en speciell våg där med?

Kaliper är en säkrare mätmetod, om man kan sköta den.

wonnderbraa
2005-05-19, 08:24
Tackar tackar...

Vad kostar en kaliper och var kan man få tag på en?



//Joakim

Lizzie
2005-05-19, 10:17
Kaliber kan man köpa på nätet, vet inte precis var men på Fredrik Pauluns sida tror jag. Men att köpa en kaliber att mäta själv skulle jag inte rekomendera. Jättesvårt att göra själv, det krävs rätt mycket erfarenhet. Tycker du ska gå till en kostrådgivare eller vissa gym har oxå folk som är utbildade för sånt. Vill du köpa hem något som du kan använda hemma om man säger så tycker jag du ska köpa en Bioimpedans våg. Den väger dig i kg, mäter fett% och vatten%. Jag skulle vilja påstå att de är ganska säkra, jag har blivit mätt av en erfaren med hjälp av kaliber, sen köpte jag en bioimpedans våg och jag fick samma fett%. Att gå och bli mätt är ju att rekomendera för då får du ut vad ditt skelett väger och vad dina muskler väger - och det är ju det som egentligen spelar roll.

Lycka till med dina räkenskaper!

Tolkia
2005-05-19, 11:51
Jag tror att jag har skriviet detta tidigare i någon annan tråd, men i alla fall ... Jag är rätt skeptisk till kalipermätning som något slags "exakt" mått efter att ha blivit mätt av en forskare på min arbetsplats (och han har defoinitivt ytterst gedigen bårde kunskap och erfarenhet när det gäller att hantera instrumentet). Det skilde runt en centimeter mellan minst och störst på fyra mätningar av kindtjockleken ("tuggmuskelns" tjocklek). Jag vet inte hur de mäter när man mäter kroppsfett, men det verkar definitivt som om ett medelvärde av ett antal mätningar är det enda raka - och som om felmarginalen är rätt stor. Det kanske är bättre som ett relativt mått på om en kroppsfettprocent ökar eller minskar än som ett exakt mått på hur hög den faktiskt är?

Edit: Kan man inte göra den här sortens mätningar med något slags spektroskopi eller något? Typ som mätning av benmassan? Det verkar för mig som den säkraste metoden, om den nu finns - eller är jag helt ute och cyklar nu (det ÄR länge sedan jag läste kemi)? Fast det låter inte som något man kan knalla in någonstans och få gjort "bara så där", utan mer som något man behöver remiss från läkare till, alternativt får betala multum för.

z_bumbi
2005-05-19, 12:10
Tolkia: Alla har olika tjockt underhudsfett på olika ställen på kroppen och man tar mycket riktigt ett medelvärde på mätpunkterna, sen går man via en tabell och kollar hur mycket det motsvarar i kroppsfett.
Även om felkällorna och att det är förändringen som är intressant har du rätt.

Ett mycket kul inslag i olika träningstidningar är när man anger fettprocenten med en decimal. :D

wonnderbraa
2005-05-19, 14:26
Gör det nog lätt för mig med en lite dyrare våg som mäter fläsket samtidigt trots allt. Det gör faktiskt inte om den varierar lite grann...

Tack för alla goda råd.

thezet
2005-05-19, 15:26
Ett mycket kul inslag i olika träningstidningar är när man anger fettprocenten med en decimal. :D

Inte alls konstigt om man använder sig av hydrostatisk vägning.

z_bumbi
2005-05-19, 15:34
Inte alls konstigt om man använder sig av hydrostatisk vägning.

Säkerställd decimalnivå? Mäter man vattenhalten i kroppen för att få fram det värdet i så fall?

thezet
2005-05-19, 16:34
Säkerställd decimalnivå? Mäter man vattenhalten i kroppen för att få fram det värdet i så fall?

Jag är inte matematiker och kan inte uttala mig om precisionen. Siffran i protokollet anges dock till decimalen, varför det vore märkligt att inte ange densamma när FLEX frågar.

Tolkia
2005-05-19, 21:54
Ett mycket kul inslag i olika träningstidningar är när man anger fettprocenten med en decimal. :D
Det gäller inte bara fettprocenten och inte bara träningstidningar skulle jag vilja säga. Förvånansvärt många som borde veta bättre verkar tro att allt de fick lära sig om gällande siffor i småskolan upphörde att vara relevant när de fick en miniräknare med åtta decimalers teckenfönster i sin hand ... :D