Visa fullständig version : Hur fungerar kolhydrater?
Kolhydrater hur fungerar dom?
1.vad händer om man inte äter det?
2.Vad gör det för kroppen?
Jag kommer inte på mera frågor men behöver veta allt om kolhydrater.
thx i förväg=)
Kolhydrater är kroppens toppfartsbränsle - alltså kroppens effektivaste bränsle. Kolhydrater lagras i levern och i musklerna som glykogen, det förrådet ska användas för att hålla blodsockret uppe mellan måltiderna. Socker och fibrer räknas oxå som kolhydrater.
Äter man inte tillräckligt med kolhydrater så blir man trött och hänging. Kroppen måste då ta av vårt muskelprotein och använda som bränsle. Alltså kan brist på kolhydrater ge tillståndet 'avanserad kannibalism' (kroppen äter av sina egna muskler)
1 gram kolhydrater ger 4 kcal.
Spannmål
2005-05-09, 20:10
Kroppen behöver inte ta muskelprotein, utan klarar sig gott på protein från mat.
Fibrer är väl inte kolhydrat :confused:
Kroppen behöver inte ta muskelprotein, utan klarar sig gott på protein från mat.
Men då måste proteinet omvandlas till glukos vilket är väldigt energi krävande!
Rätta mig om jag har fel.
Kolhydrater är en samnlingsnamn för stärkelse, socker och fibrer. Fibrer är inte energigivande.
Spannmål
2005-05-09, 21:17
Men då måste proteinet omvandlas till glukos vilket är väldigt energi krävande!
Rätta mig om jag har fel.
Mjo, det stämmer. Men samma process måste ske när muskelproteinet skall användas som energi.
Muskelprotein -> Aminosyror -> Glukos
Mjo, det stämmer. Men samma process måste ske när muskelproteinet skall användas som energi.
Muskelprotein -> Aminosyror -> Glukos
Ahh:)
Men det borde ju vara mest optimalt, om man styrketränar att käka kolhydrater också.
Kroppen klarar sig inte gott på bara protein - hur ska den då få upp något glykogenförråd?
Jo, fibrer räknas med som kolhydrat. Finns vattenlösliga fibrer och olösliga.
Å du, vet borde du väl veta som heter Spannmål?? ;)
Spannmål
2005-05-10, 15:59
Kroppen klarar sig inte gott på bara protein - hur ska den då få upp något glykogenförråd?
Jo, fibrer räknas med som kolhydrat. Finns vattenlösliga fibrer och olösliga.
Å du, vet borde du väl veta som heter Spannmål?? ;)
Genom att protein spjälkas till glukos som sedan lagras? Hur skulle annars atkins och andra 0-carb-dieter fungera?
Fibrer är ett samlings namn på alla ämnen i kosten som vi inte kan bryta ner.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.