handdator

Visa fullständig version : Socker Chock!


Lizzie
2005-05-09, 11:42
Är det nå't fel på mig eller??

Jag har koll på min kost, äter var tredje timma, mycket fullkorn å lite socker å allt det där ni vet. Ibland händer det ju att man blir sugen på nåt sött och sliskigt efter maten. Tar jag då och äter något sött, mår jag skitdåligt. Huvudvärken kommer som ett paket på posten - ALLID. Detta händer bara om jag ger kroppen en sockerchock sådär mitt på dagen. Lördagar har jag som min 'fuskdag' (ätardag) och då brukar jag alltid börja dagen med nybakta frallor och någon bulle och resten av dagen blir en hel del söta grejer. Men på lördagar får jag inte huvudvärk.

Finns det fler som har det såhär?

B-jay
2005-05-09, 14:58
Det händer allt som oftast att när jag får för mig att käka godis så är jag sockerbakis dagen efter.

Det känns nästan som en vanlig bakfylla, man är seg och lite lätt huvudvärk osv.

Varför vet jag inte, det kanske har något att göra med att kroppen inte är van.

Nemesis
2005-05-09, 15:18
Jag ligger nu mitt i en deff som hittills går jättefint. Men i lördags föll jag för Cola/godisfrestelsen. Första gången på ett par veckor jag drack cola och käkade godis.

Ett par timmar efter jag smällt i mig det väntade ett biceps/triceps pass som gick helt ok. Men jag plågade mig verkligen igenom det. Fan vad trött jag kände mig. Även om styrkan fanns där och jag hanterade de vanliga vikterna så kände jag mig hängig som aldrig förr. Precis som om man inte ätit på hela dagen och ska träna kvällstid på fastande mage. Under dagen hade jag fått i mig bra med vätska, precis som alla andra dagar, men under detta pass kände jag av en lättare huvudvärk, inget märkvärdigt dock.


Det enklaste sättet att undvika att käka onyttiga saker är ju att inte köpa hem dem. Drick även mycket vatten, det minskar sötsuget en hel del på mig.

Men det är svårt att inte falla för frestelsen när man sitter i soffan och tittar på favoritprogrammet när morsan helt plötsligt ställer en stor skål godis och en cocacola på bordet. Jaja, det var ju ändå lördag :D

Lizzie
2005-05-09, 19:51
Det händer allt som oftast att när jag får för mig att käka godis så är jag sockerbakis dagen efter.

Det känns nästan som en vanlig bakfylla, man är seg och lite lätt huvudvärk osv.

Varför vet jag inte, det kanske har något att göra med att kroppen inte är van.

Sockerbakis blir jag oxå ibland. Det beror (om jag minns rätt) att man äter mer kolhydrater på ätardagarna, kolhydrater binder vätska - alltså bör man dricka mer de dagarna. Det är alltså bakis man blir = vätskebrist!

Men det är ingen som känner nåt precis efter man käkat socker?? Typ 10 minuter efter frestelsen?