handdator

Visa fullständig version : börja springa efter benhinneinflammation


Moonbeam
2005-05-09, 11:05
Drabbades i höstas av benhinneinflammation och har nu inte sprungit på över ett halvår. Tänkte börja springa nu igen eftersom smärtan helt har gått över. Frågan är hur skall jag göra nu ibörjan med löpningen? Misstänker att jag borde börja lungt för att inte åka på benhinneinflammation igen. Är det några som har några bra tips inför en nystart med löpningen efter en benhinneinflammation?

Jax
2005-05-09, 11:20
Ta det lungt i början, öka träningsmängden sakta. Vid minsta känning så minskar du träningen, men sluta inte helt för då tränar du inte upp musklerna.

Bärs
2005-05-09, 12:00
Konstigt att du behövt så mycket vila. Du borde analysera vad det var som gav dig inflammationen så du inte begår samma misstag två gånger. Var det slitna skor, dåliga skor, plötsligt byte av underlag, hastigt ökad träningsmängd, för mycket kvalitetsträning etc.?

Moonbeam
2005-05-09, 16:48
Tror det var dåliga skor plus hastigt ökad träningsmängd som va problemet för mig. Hade säkert inte behövt så lång vila egentligen men det blev vinter och sen blev jag lite lat och kom aldrig riktigt i gång igen. Skall bli bättring nu...

Dav0d
2005-05-09, 17:30
Jag har precis börjat få riktigt ont bredvid smalbenet, är det detta vi pratar om ? Det känns som samma smärta jag har i handleden när jag påfrestar handleds muslerna, dock *10.... :(

Jag fick detta när jag bytte skor och ökade lite mer i tempo. För att inte smärtan ska bli för enorm masserar jag med balsam och lindar det (Samt lyssnar till hård musik :P). Är detta rätt väg att gå ?

Tack och Adjö

loztdignity
2005-05-09, 17:57
Nej rätt väg är nog att kolla att det verkligen är bra skor, samt vad för underlag du springer på. Skulle inte rekommendera asfalt någon längre period. Dra ned på tiden du joggar och öka istället sakta från scratch.

Johnny
2005-05-09, 18:00
Jag tror inte att asfalten är dåligt underlag att springa på, förutsatt att man har skor som är anpassade efter sitt löpsteg.

Problemet ligger i att man som sagt byter underlag, t ex att man sprungit på mjukt underlag (elljusspår) och helt plötsligt börjar springa på asfalt i samma mängd. Då får man ont. Samma gäller det omvända, från hårt till mjukt. Även om man är van att springa så måste man vänja kroppen gradvis när man ska byta underlag.