Visa fullständig version : Hur lagras dom olika fetterna i cellerna?
Hur lagras dom olika fetterna i cellerna?
mättat och omättat?????
Så att du behåller ett hyffsat smidigt fett i underhuden. Inte för fast så att du inte kan röra dig och inte så sladdrigt heller. För mycket fleromättat fett i underhuden kräver mer antioxidanter och snabbare omsättning.
- Äter du mycket fleromättat fett kommer kroppen prioritera förbränningen av detta och istället lagra in mer mättat fett tillsammans med överskottet av fleromättat fett.
- Äter du mycket mättat fett kommer kroppen att omvandla det mättade till omättat så att det blir mer smidigt.
Kan kroppen omvandla mättat till omättat?
jag har för mig våran biokemiföreläsare hävdade att kroppen behövde omättade fetter via maten just för att vi inte kan framställa de själva i kroppen. :confused:
Visst.
Kroppen har massor av enzymer som kan föra in nya dubbelbindningar på fettsyror.
Delta-9-desaturas kan omvandla stearinsyra, C18:0 till oljesyra C18:1,cis-9.
Delta-6-desaturas kan föra in en dubbelbindning på omättade och fleromättade fettsyror som t e x linolsyra, C18:2, cis-9, cis-12 till
GLA, C18:3, cis-6,cis-9,cis-12
Vad kroppen inte kan göra är att föra in dubbelbindningar efter possition 9 ! Alltså kan vi själva inte tillverka linolsyra,C18:2, cis-9, cis-12 eftersom den andra dubbelbindningen sitter efter possition 9 !
Jaha, okej, då hänger jag med. Mkt intressant! tackar sverker!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.