handdator

Visa fullständig version : Hur lagras dom olika fetterna i cellerna?


makkans
2005-05-09, 10:43
Hur lagras dom olika fetterna i cellerna?
mättat och omättat?????

Sverker
2005-05-09, 11:00
Så att du behåller ett hyffsat smidigt fett i underhuden. Inte för fast så att du inte kan röra dig och inte så sladdrigt heller. För mycket fleromättat fett i underhuden kräver mer antioxidanter och snabbare omsättning.

- Äter du mycket fleromättat fett kommer kroppen prioritera förbränningen av detta och istället lagra in mer mättat fett tillsammans med överskottet av fleromättat fett.

- Äter du mycket mättat fett kommer kroppen att omvandla det mättade till omättat så att det blir mer smidigt.

Djens
2005-05-09, 12:13
Kan kroppen omvandla mättat till omättat?

jag har för mig våran biokemiföreläsare hävdade att kroppen behövde omättade fetter via maten just för att vi inte kan framställa de själva i kroppen. :confused:

Sverker
2005-05-09, 12:45
Visst.

Kroppen har massor av enzymer som kan föra in nya dubbelbindningar på fettsyror.

Delta-9-desaturas kan omvandla stearinsyra, C18:0 till oljesyra C18:1,cis-9.

Delta-6-desaturas kan föra in en dubbelbindning på omättade och fleromättade fettsyror som t e x linolsyra, C18:2, cis-9, cis-12 till
GLA, C18:3, cis-6,cis-9,cis-12

Vad kroppen inte kan göra är att föra in dubbelbindningar efter possition 9 ! Alltså kan vi själva inte tillverka linolsyra,C18:2, cis-9, cis-12 eftersom den andra dubbelbindningen sitter efter possition 9 !

Djens
2005-05-09, 15:19
Jaha, okej, då hänger jag med. Mkt intressant! tackar sverker!