handdator

Visa fullständig version : Uppladdning inför ett halvmara


hubbabubba
2005-05-09, 10:07
Hej!
Denna tråd borde hamna mitt emellan kost & näring / träning - vikter & kondition men jag postade den här.

Jag undrar vilket det bästa sättet är att ladda upp inför ett halvmara (2,1mil).
Har hört att man ska frysa kolhydratintaget några dagar innan och sen dagen innan proppa i sig massa kolisar, men det låter inte som ett toppen alternativ för jag älskar att :eating: :D

Förslag? :)

//Patrik

Ame
2005-05-09, 13:07
Det stämmer att kolhydrat uppladdning är ett sätt att ladda upp inför längre lopp. Men du skall inte göra det innan halvmaran om du aldrig provat det innan då du inte vet hur *du* reagerar på det. Det gäller att verkligen göra rätt för att det skall bli bra.
Men att käka pasta dagen innan är väl aldrig fel, men du behöver nog inte trycka i dig.

Jax
2005-05-09, 13:17
Du behöver inte tömma kroppen innan du börjar kolhydratladda, enligt vissa i alla fall. Jag tycker att du ska se till att äta extra mycket kolhydrater 2-3 dagar innan loppet. Mycket mer behöver du inte göra. Tänk på vad du stoppar i dig samma dag också, och se till att dricka ordentligt. Gärna energidryck med elektrolyter, så att du inte får saltbrist vilket kan leda till kramp.