handdator

Visa fullständig version : Hjälp att placera artister i olika musik-genres


Bjorne
2005-05-09, 09:37
Hej

Behöver hjälp med att placera följande artister i olika musikgenres, kunnat placera en del redan, dock inte hållbart.

(vilka genres ni använder spelar ingen roll (så länge det är giltliga genres och inte "bra" "mindre bra" osv :P), misc/mixed får användas)

EDIT: kanske hade varit enklare ifall vi sa såhär:
Om ni skulle välja en av kategorierna att lägga artisten i, hur skulle det se ut?

Genres; Metal, Rock, Pop, Misc


Här kommer listan:
Aerosmith
Alice Cooper
Apocalyptica
Audioslave
Beastie Boys
Billy Idol
Black Sabbath
Blak Label Society
Bob Marley
Broder Daniel
Candlemass
Chemical Brothers
David Gilmour
Disturbed
Elvis Presley
Fatboy Slim
Frank Zappa
Godsmack
Guns N' Roses
Hammerfall
In Flames
Infinite Mass
Iron Maiden
Jethro Tull
Jefferson Airplane
Jimi Hendrix
Joddla Med Siv
Judas Priest
Korn
Led Zeppelin
Machine Head
ManOwar
Marilyn Manson
Massive Attack
Meshuggah
Metallica
Method Man
Michae Jackson
Moby
Motorhead
Mustasch
Nancy Sinatra
Neil Young
Nirvana
Pantera
Pink Floyd
Placebo
Prodigy
Queen
Queensryche
Radiohead
Red Hot Chili Peppers
Rob Zombie
Robbie Williams
Rod Stewart
Running Wild
Simon and Garfunkel
Slipknot
Soundgarden
Sublime
The Ark
The Beatles
The Doors
The Hives
The Mars Volta
The Rolling Stones
The who
Third Eye Blind
Three doors down
Tool
White lion

Pudzianovski
2005-05-09, 09:39
Pop/rock är allt det där.

Klart.

Nu kan du ta bort tråden.

AnimalGen
2005-05-09, 09:46
Beastie Boys- Hipphopp
Infinite Mass


Chemical Brothers- house, typ
Fatboy Slim

Slipknot- deathmatel skulle passa, men dom håller på med en del.

Övriga: Rock och Pop

Hades
2005-05-09, 09:55
Helt ovetenskapligt, men ändå:

Aerosmith - Hard rock
Alice Cooper - Hard rock
Guns N' Roses - Hard rock
Hammerfall - Heavy-/Power metal
Iron Maiden - Heavy Metal
Jethro Tull - Rock
Korn - Nu-metal
Manowar - Power metal
Metallica - Hard rock
Michae Jackson - Pop
Nirvana - Grunge
Queen - Rock
Radiohead - Pop
Red Hot Chili Peppers - Pop
Robbie Williams - Pop
Running Wild - Sjörövarrock ;)
Slipknot - Nu-metal
The Ark - Pop
The Rolling Stones - Rock
Three doors down - Rock
White lion - Rock

Bjorne
2005-05-09, 10:05
Pop/rock är allt det där.

Klart.

Nu kan du ta bort tråden.Skulle alla lägga ner lika lite energi som du gjorde, hade det nog varit ett alterntiv. Fast vad kan man förvänta sig från någon som inte ens kan stava Pudzianowski rätt...



EDIT: kanske hade varit enklare ifall vi sa såhär:
Om ni skulle välja en av kategorierna att lägga artisten i, hur skulle det se ut?

Genres; Metal, Rock, Pop, Misc

Edde_1
2005-05-09, 10:19
Ännu enklare.
Bra / Dåligt :)

Langster
2005-05-09, 10:22
Måste hålla med Pudde. Allt det där ÄR pop/rock. :thumbup: Eller radiopop kanske är ett bättre ord?

Hades
2005-05-09, 10:24
Måste hålla med Pudde. Allt det där ÄR pop/rock. :thumbup: Eller radiopop kanske är ett bättre ord?
Ja, t ex In Flames är ju helt klart radiopop *rolleyes*

Fultjack
2005-05-09, 10:26
är ni goa eller
Meshuggah = Metal, men svårt att säga vilken sorts metal

Langster
2005-05-09, 10:26
Ja, t ex In Flames är ju helt klart radiopop *rolleyes*
Ja? Eller?

Hades
2005-05-09, 10:29
Ja? Eller?
Nej.

Langster
2005-05-09, 10:32
Nej.
Okej okej, pop/rock då. ;)

Bjorne
2005-05-09, 10:33
Måste hålla med Pudde. Allt det där ÄR pop/rock. :thumbup: Eller radiopop kanske är ett bättre ord?Fruktansvärt grovt uppdelat, dessutom finns där en del som man inte ens skulle kunna lägga under pop/rock...

Pudzianovski
2005-05-09, 10:35
Jo, allt det där går på P3. Radiopop/rock.

Bjorne: Angående stavning så kanske du skulle kolla upp saker och ting innan du uttalar dig. Jag har tagit upp varför jag stavar som jag gör för flera år sen när jag reggade mig. Dessutom är enda gången jag stavar hans namn fel är i mitt nick. Ngt mer du undra över kan du skicka PM för mer info.

Bjorne
2005-05-09, 10:48
Jo, allt det där går på P3. Radiopop/rock.Method Man, pop eller rock?

Trance
2005-05-09, 10:59
Klart det är pop/rock. Det är ju inte alls lika tufft som den musiken andra lyssnar på...

Hursom helst, jag är rätt kass på dela upp saker i genrer tyvärr. Men är inte Metallica uhm metal?

stridis
2005-05-09, 11:45
Hursom helst, jag är rätt kass på dela upp saker i genrer tyvärr. Men är inte Metallica uhm metal?

De är rätt breda , men jag skulle säga att deras tidigare sorterade under Trash-metal? generellt och nu så är de ptja heavy-metal men de gör ju ibland rockballadlåtar ibland.
Hursomhelst: metal.

Hammerfall är power-metal.

Hur skulle ni sortera Evergrey, Mustasch ?

jwzrd
2005-05-09, 11:53
De är rätt breda , men jag skulle säga att deras tidigare sorterade under Trash-metal? generellt och nu så är de ptja heavy-metal men de gör ju ibland rockballadlåtar ibland.
Hursomhelst: metal.

Hammerfall är power-metal.

Hur skulle ni sortera Evergrey, Mustasch ?

Everghey tillhör genren Bajsmusik2000. Mustasch är kompetent rock'n'roll!

JJ
2005-05-09, 11:58
Nu tycker jag Pudde och Langster ska be om ursäkt efter att ha hädat mot Judas Priest *grr*

stridis
2005-05-09, 12:02
Everghey tillhör genren Bajsmusik2000

Vafan! Alla hackar på min musiksmak, de säger att hammerfall är blöjrock (ok har faktiskt tröttnat på dem), Metallica har kommersialiserat (horat) sig och att meatloaf sjöng fulare än vad han såg ut, och nu detta! Blir inte mycket kvar.

jwzrd
2005-05-09, 12:06
Vafan! Alla hackar på min musiksmak, de säger att hammerfall är blöjrock (ok har faktiskt tröttnat på dem), Metallica har kommersialiserat (horat) sig och att meatloaf sjöng fulare än vad han såg ut, och nu detta! Blir inte mycket kvar.

Hehe, hammerfall är överskattade som fan. Gammal metallica är det dock inget fel på. Allting fram till, och eventuellt inklusive, Ride the lightning är ok. Meatloaf är rolig(a), helt ok.

Depzon
2005-05-09, 12:18
Aerosmith: Rock
Alice Cooper: Hårdrock
Apocalyptica: Tönthårdrock
Audioslave: Vet ej
Beastie Boys: Kan inte
Billy Idol: Hårdpop? haha
Black Sabbath: Doom
Blak Label Society: Vet ej
Bob Marley: Är det inte ganska fastställt att han körde reggae? :)
Broder Daniel: Pop, väl?
Candlemass: Doom
Chemical Brothers: Vet ej
David Gilmour: Vet ej
Disturbed: Vet ej
Elvis Presley: Rock
Fatboy Slim: Vet ej
Frank Zappa: Allt möjligt?
Godsmack: Vet ej
Guns N' Roses: Skulle fan inte riktigt kalla det hårdrock
Hammerfall: Barn-power metal
In Flames: Skithårdrock
Infinite Mass: Vet ej
Iron Maiden: Uttjatad hårdrock
Jethro Tull: Rock?
Jefferson Airplane: Vet ej
Jimi Hendrix: Rock
Joddla Med Siv: Vet ej
Judas Priest: Hårdrock (vissa hade väl sagt heavy metal men...jag använder bara termen hårdrock)
Korn: Nu-metal
Led Zeppelin: Hårdrock/rock
Machine Head: Dålig arg-metal
ManOwar: Hårdrock
Marilyn Manson: Vet ej
Massive Attack: Vet ej
Meshuggah: Dålig arg-metal
Metallica: Pop
Method Man: Vet ej
Michae Jackson: Pop
Moby: Vet ej
Motorhead: Dålig hårdrock
Mustasch: Vet ej
Nancy Sinatra: Vet ej
Neil Young: Vet ej
Nirvana: Grunge
Pantera: Dålig arg-metal
Pink Floyd: Vet ej
Placebo: Vet ej
Prodigy: Vet ej
Queen: Rock
Queensryche: AOR
Radiohead: Vet ej
Red Hot Chili Peppers: Kan inte
Rob Zombie: Vet ej
Robbie Williams: Kan inte
Rod Stewart: Kan inte
Running Wild: Förr i tiden - thrash, nuförtiden - hårdrock/power metal
Simon and Garfunkel: Vet ej
Slipknot: Nu-metal
Soundgarden: Grunge
Sublime: Vet ej
The Ark: Kan inte
The Beatles: Pop
The Doors: Rock
The Hives: Rock
The Mars Volta: Vet ej
The Rolling Stones: Rock
The who: Rock
Third Eye Blind: Vet ej
Three doors down: Vet ej
Tool: Vet ej
White lion: AOR

Pudzianovski
2005-05-09, 12:24
Nu tycker jag Pudde och Langster ska be om ursäkt efter att ha hädat mot Judas Priest *grr*

Mailar genast Judas Priest hemsida och ber om ursäkt.

JJ
2005-05-09, 12:29
Mailar genast Judas Priest hemsida och ber om ursäkt.
:hbang:

Löjtnant Blank
2005-05-09, 13:24
Chemical Brothers- house, typ
Fatboy Slim


Nej, det är big beat. För övrigt en stendöd genre.

subliminal
2005-05-09, 13:46
Nej, det är big beat. För övrigt en stendöd genre.

Snarare var big beat. Båda kan väl numera anses ha lämnat de största beatsen bakom sig.


Massive Attack - Trip Hop
Också det en glömd 90-tals genre.

Bjorne
2005-05-09, 14:05
Aerosmith: Rock
Alice Cooper: Hårdrock
Apocalyptica: Tönthårdrock
Audioslave: Vet ej
Beastie Boys: Kan inte
Billy Idol: Hårdpop? haha
Black Sabbath: Doom
Blak Label Society: Vet ej
Bob Marley: Är det inte ganska fastställt att han körde reggae? :)
Broder Daniel: Pop, väl?
Candlemass: Doom
Chemical Brothers: Vet ej
David Gilmour: Vet ej
Disturbed: Vet ej
Elvis Presley: Rock
Fatboy Slim: Vet ej
Frank Zappa: Allt möjligt?
Godsmack: Vet ej
Guns N' Roses: Skulle fan inte riktigt kalla det hårdrock
Hammerfall: Barn-power metal
In Flames: Skithårdrock
Infinite Mass: Vet ej
Iron Maiden: Uttjatad hårdrock
Jethro Tull: Rock?
Jefferson Airplane: Vet ej
Jimi Hendrix: Rock
Joddla Med Siv: Vet ej
Judas Priest: Hårdrock (vissa hade väl sagt heavy metal men...jag använder bara termen hårdrock)
Korn: Nu-metal
Led Zeppelin: Hårdrock/rock
Machine Head: Dålig arg-metal
ManOwar: Hårdrock
Marilyn Manson: Vet ej
Massive Attack: Vet ej
Meshuggah: Dålig arg-metal
Metallica: Pop
Method Man: Vet ej
Michae Jackson: Pop
Moby: Vet ej
Motorhead: Dålig hårdrock
Mustasch: Vet ej
Nancy Sinatra: Vet ej
Neil Young: Vet ej
Nirvana: Grunge
Pantera: Dålig arg-metal
Pink Floyd: Vet ej
Placebo: Vet ej
Prodigy: Vet ej
Queen: Rock
Queensryche: AOR
Radiohead: Vet ej
Red Hot Chili Peppers: Kan inte
Rob Zombie: Vet ej
Robbie Williams: Kan inte
Rod Stewart: Kan inte
Running Wild: Förr i tiden - thrash, nuförtiden - hårdrock/power metal
Simon and Garfunkel: Vet ej
Slipknot: Nu-metal
Soundgarden: Grunge
Sublime: Vet ej
The Ark: Kan inte
The Beatles: Pop
The Doors: Rock
The Hives: Rock
The Mars Volta: Vet ej
The Rolling Stones: Rock
The who: Rock
Third Eye Blind: Vet ej
Three doors down: Vet ej
Tool: Vet ej
White lion: AOR
Tack och tack till er andra som hjälpt till. Delat upp allt nu (massor av andra grupper också). Dock får jag nog finslipa det lite, då jag lagt en del lite fel.


Kan passa på att fråga en sak igen.
Jo, allt det där går på P3. Radiopop/rock.Method Man, pop eller rock?

Pudzianovski
2005-05-09, 14:06
Tack och tack till er andra som hjälpt till. Delat upp allt nu (massor av andra grupper också). Dock får jag nog finslipa det lite, då jag lagt en del lite fel.


Kan passa på att fråga en sak igen.
Method Man, pop eller rock?

Pop tycker JAG.

Bjorne
2005-05-09, 14:08
Pop tycker JAG. *rolleyes*

Baan
2005-05-09, 14:11
gammal running wild skulle jag vilja kalla för en blandning av speed/power-metal, även om termen power inte fanns då. Speed väljer jag nog då :)
Med åren blev dom mindre hmm punkiga och har gått mer mot power metal hållet.

Annars brukar man bara säga sjörövarmetal åt dom, det är väl bara försat två skivorna som inte handlar om det.

Baan
2005-05-09, 14:12
Allt som är POPulärt är ju pop oavsett om det är någon sorts avatar av rappen (eminem) eller mer rockig musik.

Trance
2005-05-09, 16:37
Allt som är POPulärt är ju pop oavsett om det är någon sorts avatar av rappen (eminem) eller mer rockig musik.


Så om Infected mushroom blev mer populära bland den stora massan så skall man kalla deras musik pop istället för psy-trance?

jwzrd
2005-05-09, 16:38
Så om Infected mushroom blev mer populära bland den stora massan så skall man kalla deras musik pop istället för psy-trance?

Nej det skulle kallas cheese.

Baan
2005-05-09, 16:41
Så om Infected mushroom blev mer populära bland den stora massan så skall man kalla deras musik pop istället för psy-trance?

Jo.

mangemani
2005-05-09, 16:44
Helt ovetenskapligt, men ändå:

Aerosmith - Hard rock
Alice Cooper - Hard rock
Guns N' Roses - Hard rock
Hammerfall - Heavy-/Power metal
Iron Maiden - Heavy Metal
Jethro Tull - Rock
Korn - Nu-metal
Manowar - Power metal
Metallica - Hard rock
Michae Jackson - Pop
Nirvana - Grunge
Queen - Rock
Radiohead - Pop
Red Hot Chili Peppers - Pop
Robbie Williams - Pop
Running Wild - Sjörövarrock ;)
Slipknot - Nu-metal
The Ark - Pop
The Rolling Stones - Rock
Three doors down - Rock
White lion - Rock



manowar är väl inte power metal.
nu i deras senaste album så märkte man av lite power,men alla andra album som dom har gjort så är det ju ren heavy metal.

Trance
2005-05-09, 16:46
Jo.

dictionary.com
pop music

n : music of general appeal to teenagers; a bland watered-down version of rock'n'roll with more rhythm and harmony and an emphasis on romantic love [syn: pop]

www.ne.se
.). Fr.o.m. slutet av 1960-talet har termen brukats mer selektivt om utpräglat kommersiellt inriktade ungdomsmusikaliska stilar med bred publik förankring. Typiska kännetecken är nynnvänlig melodik, tydlig funktionsharmonik, enkel och överskådlig form samt ett pregnant och slagkraftigt sound. Ett exempel på renodlad pop är ABBA:s stil. I amerikanskt språkbruk betecknar "pop" bred populärmusik i allmänhet. Se vidare rock.


Så nej du har fel.

Trance
2005-05-09, 16:47
Nej det skulle kallas cheese.

hehe, förmodligen. Cheese är bra skit dock, cheese en sommardag på förfest är fint. :)

Tricklev
2005-05-09, 16:49
Vafan! Alla hackar på min musiksmak, de säger att hammerfall är blöjrock (ok har faktiskt tröttnat på dem), Metallica har kommersialiserat (horat) sig och att meatloaf sjöng fulare än vad han såg ut, och nu detta! Blir inte mycket kvar.

VEM klankar ner på Meat Loaf? :MrT:

Baan
2005-05-09, 17:02
dictionary.com
pop music

n : music of general appeal to teenagers; a bland watered-down version of rock'n'roll with more rhythm and harmony and an emphasis on romantic love [syn: pop]

www.ne.se
.). Fr.o.m. slutet av 1960-talet har termen brukats mer selektivt om utpräglat kommersiellt inriktade ungdomsmusikaliska stilar med bred publik förankring. Typiska kännetecken är nynnvänlig melodik, tydlig funktionsharmonik, enkel och överskådlig form samt ett pregnant och slagkraftigt sound. Ett exempel på renodlad pop är ABBA:s stil. I amerikanskt språkbruk betecknar "pop" bred populärmusik i allmänhet. Se vidare rock.


Så nej du har fel.

Jaså? Och vart har jag fel? om ett band blir populärt så har just musiken gjorts för den breda publiken annars kan väl bandet inte bli populärt. Jo möjligtvis, betala dom för att ta emot skivorna. Pop används idag som en term just för det smo är inne inte nödvändigtvis britney spears pop, sen får du själv anse fan du vill

Trance
2005-05-09, 17:07
Jaså? Och vart har jag fel? om ett band blir populärt så har just musiken gjorts för den breda publiken annars kan väl bandet inte bli populärt. Jo möjligtvis, betala dom för att ta emot skivorna. Pop används idag som en term just för det smo är inne inte nödvändigtvis britney spears pop, sen får du själv anse fan du vill

Jag skrev vad det betydde och lämnade referenser. Att du kallar Metallica pop är väl ett mått på hur långt ifrån verkligheten du är.

Vad händer om en låt som metallica spelar är jättestor och en inte alls stor utan bara gillad av en liten grupp. Är en låt inom genren pop och en annan inom metal då?

Baan
2005-05-09, 17:12
Jag skrev vad det betydde och lämnade referenser. Att du kallar Metallica pop är väl ett mått på hur långt ifrån verkligheten du är.

Vad händer om en låt som metallica spelar är jättestor och en inte alls stor utan bara gillad av en liten grupp. Är en låt inom genren pop och en annan inom metal då?

Måste du vara så djävla kass och gå till personangrepp?

Ja jag tycker att metallica gör komersiell musik som inte är svår att ta åt sig och riktar sig till en stor mängd människor så ja dom är pop för mig. Det finns ingen myndighet idag som avgör vad som är pop och vad som inte är pop idag, om jag anser att dom är pop så är det upp till mig -- tråkigt om du inte håller med mig.

Pop är ju inte synonym till skit, så gillar du metallica behöver du inte dra fram stridsyxan direkt

Trance
2005-05-09, 17:15
Måste du vara så djävla kass och gå till personangrepp?

Ja jag tycker att metallica gör komersiell musik som inte är svår att ta åt sig och riktar sig till en stor mängd människor så ja dom är pop för mig. Det finns ingen myndighet idag som avgör vad som är pop och vad som inte är pop idag, om jag anser att dom är pop så är det upp till mig -- tråkigt om du inte håller med mig.

Pop är ju inte synonym till skit, så gillar du metallica behöver du inte dra fram stridsyxan direkt

Förlåt, är stressat och håller på med massa annan skit så jag ser nu hur aggressivt det verkade. Det var verkligen inte min mening.

Vad jag menar är att om man klassar det så som du gör(som verkar vara så de menar i USA) så är det ju nästan omöjligt att dela upp saker i genrer. Eftersom så fort folk mer eller mindre känner till det så blir det popmusik.

Baan
2005-05-09, 17:29
Förlåt, är stressat och håller på med massa annan skit så jag ser nu hur aggressivt det verkade. Det var verkligen inte min mening.

Vad jag menar är att om man klassar det så som du gör(som verkar vara så de menar i USA) så är det ju nästan omöjligt att dela upp saker i genrer. Eftersom så fort folk mer eller mindre känner till det så blir det popmusik.

Jag är känslig :em: nä..

Ordet pop kommer väl ändå västerut, sen har jag för mig att man definerat mallen för ett popband mer med åren, genom att ta likheterna. Visst det kan bli lite struligt om alla band som säljer bra blir pop, men även med den mer svenska definitionen så kan väldigt många band passa in som popband även om ingen idag kanske anser dom vara pop. Ta t ex något heavy metal- band som ändå kanske spelar rätt simpel musik som är trallvänlig och allt sånt, men folk köper det helt enkelt inte, och även om det kanske klarar av mallen så att säga till popmusik så tror jag ingen skulle klassa det som sådan (dock finns det nu folk som kallar hammerfall pop..) -- just där tror jag den ordagranna definitionen av pop, dvs jänkarnas variant, är lite "starkare"

Hades
2005-05-09, 21:57
manowar är väl inte power metal.
nu i deras senaste album så märkte man av lite power,men alla andra album som dom har gjort så är det ju ren heavy metal.
Jo, det har du kanske rätt i. Själv har jag mest lyssnat på deras senare album, kanske var därför jag gav dem den definitionen.

fothermucker
2005-05-09, 23:23
Method Man, pop eller rock?

Vadå, det där går ju inte. Så mycket hip hop det kan bli snarare.