Visa fullständig version : Komplettera frukosten med protein?
der_rickard
2005-05-09, 06:57
Jag käkar en bastant frukost som ger nåt runt 700kcal, varav 24E% kommer från protein. Närmare bestämt får jag i mig ca 42g protein. Är det nödvändigt att trycka i sig en proteindrink till frukosten? Finns det någon övre gräns på hur mycket protein kroppen kan ta emot vid en måltid?
King Grub
2005-05-09, 07:31
Nej, det är inte nödvändigt.
Du behöver inte 50 gram protein på en gång. Det är betydligt sämre att ta 50 gram protein ett mål än 25 gram två mål. Du kan bara få anabol stimulans av en viss mängd aminosyror per mål; ytterligare anabol effekt måste komma från nästa mål. Ett överskott på en gång oxiderar.
För att stimulera maximalt anabolt gensvar krävs maximalt (vikt i kg * 0.260 mg/kg/h) gram protein.
"it appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, 55-75 kg × 0.260 mg/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."
J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.
hammer95
2005-05-09, 07:40
Kan inte kroppen tillgodogöra sig 50 gram protein till frukost? En fråga till bara. Om man går en morgonpromenad i hårt tempo ca 60min kommer kroppen kunna tillgodogöra sig mer protein efter promenaden än om man skulle äta innan?
King Grub
2005-05-09, 07:43
Kan inte kroppen tillgodogöra sig 50 gram protein till frukost?
Tillgodogöra sig, javisst. Men inte blir det muskelprotein av det, utan överskottet oxiderar eller används som energi.
En fråga till bara. Om man går en morgonpromenad i hårt tempo ca 60min kommer kroppen kunna tillgodogöra sig mer protein efter promenaden än om man skulle äta innan?
Det är väldigt små mängder essentiella aminosyror som behövs. En morgonpromenad stimulerar inte proteinsyntesen så du får någon muskeltillväxt av den.
hammer95
2005-05-09, 07:52
Jag äter en burk kesella 250gram tillsammans med 1dl müsli samt en proteindrink (whey-80) till frukost och en banan.
Är det för mycket protein? Jag tänkte att whey-80 tas upp successivt på en timma och kaseinproteinet i kesellan successivt på flera timmar, så att när vassleproteinet är upptaget så kommer kaseinproteinet inte vara det och ger en långsammare längre verkan och på komma till användning för ett s.k. muskelbygge. Är jag helt ute och cyklar när jag tänker så här?
borde räcka med kesellan!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.