handdator

Visa fullständig version : Bröd är bäst.


Chandler
2005-05-08, 20:58
"....Bröd bör vara den enskilt största energikällan i kosten. Med andra ord är bröd baslivsmedel nummer ett...."

http://www.slv.se/templates/SLV_Page____11355.aspx

Huh? Visst är väl fullkornsbröd bra, tveklöst, men det är väl ändå ganska långt från det bästa som finns, eller?

King Grub
2005-05-08, 21:02
För medelsvensson som vill leva hälsosamt tycker jag det är en bra rekommendation, även om jag kanske skulle vilja se att man rekommenderade ett så brett spektra av olika oraffinerade livsmedel som möjligt i stället för att gå ut med en så stenhård betoning på just ett.

Chandler
2005-05-08, 21:38
För medelsvensson som vill leva hälsosamt tycker jag det är en bra rekommendation, även om jag kanske skulle vilja se att man rekommenderade ett så brett spektra av olika oraffinerade livsmedel som möjligt i stället för att gå ut med en så stenhård betoning på just ett.

Just precis vad jag reagerade på. Men det blir ofta rätt extremt, i ena sekunden är bröd den enda orsaken till övervikt och i nästa det enda man behöver för ett sunt liv....

Callister
2005-05-08, 21:41
Just precis vad jag reagerade på. Men det blir ofta rätt extremt, i ena sekunden är bröd den enda orsaken till övervikt och i nästa det enda man behöver för ett sunt liv....
Det är väl inte direkt livsmedelverket som gjort det .. :) snarare expertis aftonbladet hälsodel

Chandler
2005-05-08, 21:45
Det är väl inte direkt livsmedelverket som gjort det .. :) snarare expertis aftonbladet hälsodel

Ingen aning ärligt sagt. Synd bara att allt alltid skall drivas till sin spets. *rolleyes* Hitta balans!

WHITEFOLKS
2005-05-08, 22:00
Det känns ofta som om livsmedelsverket och liknande nästan "ger upp" när det gäller rekommendationer och istället försöker minimera skadorna. De försöker hitta kompromisser som folk "kan" följa och då känns det som allt blir fel istället. De förenklar allt till absurdum och tappar grundideerna, är ju t.ex. inte många vanliga människor som vet att viktnedgång handlar om kalorier in vs. ut, de tror att det handlar om något magiskt med att äta "nyttigt".

MilkmaN
2005-05-08, 22:13
Visst handlar det om in och ut med kalorier men att det handlar om att äta nyttigt är ju i sig inte fel. Om jag slutar äta godis minskar ju automatiskt mitt intag av kalorier och därför går jag inte upp lika mkt / tappar vikt. Sen att det är en mkt grov förenkling och att många fattar helt fel är ju en annan sak :D

Mental
2005-05-08, 22:40
Vissa föränklingar är vettiga dock, Taldriksmodellen tex, mycket vettig