handdator

Visa fullständig version : lumpen


bastic
2005-05-08, 20:19
någon mer än jag som tränar inför lumpen? är det någom som redan gjort lumpen och som har några bra tips vad och hur man skall träna?

Allan
2005-05-08, 20:20
Just nu är det inihelvete synd att SÖK-funktionen ligger nere. Svaret är JAAAAAAAA, det finns mazzor med trådar om det. Hoppas vi kan rota fram några åt dig...


allan

Trekker
2005-05-08, 20:21
Uthållighet, spring med packning. Spring mycket med packning.

Vart rycker du in?

bastic
2005-05-08, 20:25
jag rycker in på luftvärnsregementet i halmstad även känt som lv6.

Sheogorath
2005-05-08, 20:29
jag rycker in på luftvärnsregementet i halmstad även känt som lv6.

Ah. Mitt "gamla" regemente. Många fd. infanterister som gillar mycket pang-pang. Vad rycker du in som? :thumbup:

bastic
2005-05-08, 20:31
Ah. Mitt "gamla" regemente. Många fd. infanterister som gillar mycket pang-pang. Vad rycker du in som? :thumbup:

okej kul :D ryckr in som radarbefäl luftvärn. vad var du?

Vastrix
2005-05-08, 20:33
okej kul :D ryckr in som radarbefäl luftvärn.

Det är kanske inte det mest fysiktkrävande som FM har att erbjuda men det kan nog bli kul!
Här kommer två länkar som har viss beröring av ämnet:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=41453
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=42642

/V.

Sheogorath
2005-05-08, 20:35
okej kul :D ryckr in som radarbefäl luftvärn. vad var du?

STF Chef Reparationspluton. Jag och en CP-kapten jag alltid kommer att starkt ogilla hade hand om en pluton på 33 man som reparerade bataljonens materiel.

bastic
2005-05-08, 20:39
Det är kanske inte det mest fysiktkrävande som FM har att erbjuda men det kan nog bli kul!
Här kommer två länkar som har viss beröring av ämnet:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=41453
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=42642

/V.


hittade en bra länk till k3:s träningstips :D perfekt!

bastic
2005-05-08, 20:42
fan, det är jobbigt att gå från att bygga muskler till at bli "segstark" lr uthållig.. man vill ju ändå fortsätta träna upp volymen.. men det finns ju förfan inte tid om man ska gå efter försvarsmaktens egna träningsdirektiv.

jakke
2005-05-08, 20:58
Ähh, jag muckade med 10-7-7 fet och kass kondition..Vad ska man träna innan för?

bastic
2005-05-08, 21:05
Ähh, jag muckade med 10-7-7 fet och kass kondition..Vad ska man träna innan för?

hur fick du dessa visord måste man ju bara fråga då? vad gör man för att få goda vitsord? :bow:

Jax
2005-05-08, 21:07
hur fick du dessa visord måste man ju bara fråga då? vad gör man för att få goda vitsord? :bow:
Man löser sin uppgift.

Jorgen
2005-05-08, 21:07
hur fick du dessa visord måste man ju bara fråga då? vad gör man för att få goda vitsord? :bow:
Man behöver inte anstränga sig vidare mycket för att få bra betyg.
Jag hade 10-10-9, eller 10-9-10, kommer inte ihåg i vilken ordning det var.

//Jörgen

bastic
2005-05-08, 21:10
okej.. vi vänder på frågan.. hur kommer det sig att vissa får urkassa vitsord då? skiter dom i att göra vad dom blir tillsagda? näe.. vet folk som gjort precis vad dom blivit tillsagda.. dock inte ett piss mer än så.. men ändå?

Langster
2005-05-08, 21:11
Man behöver inte anstränga sig vidare mycket för att få bra betyg.
Jag hade 10-10-9, eller 10-9-10, kommer inte ihåg i vilken ordning det var.

//Jörgen
Det är väldigt olika hur hårda de är när de sätter betygen, det var typ ingen som hade så höga betyg på min pluton, trots att de inte misskötte sig direkt. Tror de är lite snålare nuförtiden med betygen överlag.

Baan
2005-05-08, 21:19
Det är väldigt olika hur hårda de är när de sätter betygen, det var typ ingen som hade så höga betyg på min pluton, trots att de inte misskötte sig direkt. Tror de är lite snålare nuförtiden med betygen överlag.

det var förbannat djävla snålkt när jag fick mina betyg, min gruppchef som var verkligen mönstergruppchefen, fet smörare som gjorde allt rätt fick 10-9-8 eller något sånt, och inte fan var han särskilt populär hos oss. Medel för f-sold var kansk 10-6-6, några fick riktigt lågt faktiskt, vanlgiast var 10-6-7 eller 10-7-7. Gruppcheferna fick väl 10-7-7 eller lite högre. KB-eleverna fick rätt kass dom med, den som fick högst fick nog 10-8-8 och dom killaran var ju ändå seriösast och duktigast måste jag erkänna. Riktig kass med snåla betyg med tanke på att i princip alla kommer ha riktigt svårt att komma i någon utlandsstyrka om någon annan pluton haft mycket högre medelbetyg.

Kan väl jämföra lite med pansarskytte på P4 samma år där ett skitbetyg var 10-7-7 för f-sold, hos oss var det ett BRA betyg och få f-sold som fick.


men för att komma till topicen så trror jag inte du behöver träna något alls inför en sån tjänst, inte för att det är fel med kondis men det finns nog inget behov av specialträning. om du ändå vil vara riktigt förbered så kör lite kondisträning

Fartman
2005-05-08, 21:51
äh, du behöver inte träna något speciellt för den tjänsten..
en bra sak att göra är ju att gå ut och gå lite oftare om du inte gör det redan

jag låg på luftvärnet i boden och vi övade med Lv6 på slutövingen, dom verkade ha det rätt chill, och radarbefälen hos oss hade det också rätt chill.

Ame
2005-05-08, 22:14
Jag fick 10-7-6, antar att det var för att jag lyckades irritera löjtnanten ganska ordentligt :D

brolinho
2005-05-08, 23:54
Ok, men de finns folk som vill undvika lumpen, till exempel jag. Det av tre anledningar.

1. Varför lära sig och döda ?
2. Framtidens krig kommer skötas tekniskt, inte av krigare i skogen.
3. Varför viga ett av de bästa åren i sitt liv till lumpen ?

Så vad ska man säga eller göra för att slippa skiten ? Visst kan bli lite svårt om man är vältränad, men om man säger att man är sängvätare slipper man då ?

jakke
2005-05-09, 00:07
hur fick du dessa visord måste man ju bara fråga då? vad gör man för att få goda vitsord? :bow:
Jag gnällde sällan. Tålde fält bra. Kunde min sak. Höll mig på min kant med befälen. Våran kapten var mkt trevlig och galet sjuk. Dessutom satte dom lite beygen efter om dom skulle vilja ha med personen i deras pluton under FN tjänst.

jakke
2005-05-09, 00:10
Ok, men de finns folk som vill undvika lumpen, till exempel jag. Det av tre anledningar.

1. Varför lära sig och döda ?
2. Framtidens krig kommer skötas tekniskt, inte av krigare i skogen.
3. Varför viga ett av de bästa åren i sitt liv till lumpen ?

Så vad ska man säga eller göra för att slippa skiten ? Visst kan bli lite svårt om man är vältränad, men om man säger att man är sängvätare slipper man då ?
1. Så otroligt kul att ligga på kullen och bara se hur ksp:n äter upp terrängen.
2. So what.
3. Man har kul. Sammanhållningen jag kännde inom plutonen och framförallt med dom flesta i min grupp kommer jag nog aldrig få känna igen.

Baan
2005-05-09, 00:15
Ok, men de finns folk som vill undvika lumpen, till exempel jag. Det av tre anledningar.

1. Varför lära sig och döda ?
2. Framtidens krig kommer skötas tekniskt, inte av krigare i skogen.
3. Varför viga ett av de bästa åren i sitt liv till lumpen ?

Så vad ska man säga eller göra för att slippa skiten ? Visst kan bli lite svårt om man är vältränad, men om man säger att man är sängvätare slipper man då ?

1. kan vara nyttigt
2. den tiden är långt i framtiden så att säga
3. för du kommer ändå göra något värdelöst skit på dom smo att jobba på lager eller inte göra något alls

för att slippa säg det du sgäer till oss, kalga på taskiga knän osv

Ame
2005-05-09, 13:11
Ok, men de finns folk som vill undvika lumpen, till exempel jag. Det av tre anledningar.

1. Varför lära sig och döda ?
2. Framtidens krig kommer skötas tekniskt, inte av krigare i skogen.
3. Varför viga ett av de bästa åren i sitt liv till lumpen ?

Så vad ska man säga eller göra för att slippa skiten ? Visst kan bli lite svårt om man är vältränad, men om man säger att man är sängvätare slipper man då ?
Du behöver ju inte berätta för dem att du är vältränad... Att maska lite på testen kan inte vara så svårt heller. Kom sedan på någon form av skada du har, typ dåliga fötter eller nåt och hoppas på att du inte får ett arsle till inskrivningsförättare.

userfriendly
2005-05-09, 13:18
Ok, men de finns folk som vill undvika lumpen, till exempel jag. Det av tre anledningar.

1. Varför lära sig och döda ?
2. Framtidens krig kommer skötas tekniskt, inte av krigare i skogen.
3. Varför viga ett av de bästa åren i sitt liv till lumpen ?

Så vad ska man säga eller göra för att slippa skiten ? Visst kan bli lite svårt om man är vältränad, men om man säger att man är sängvätare slipper man då ?

Jag är HELT EMOT försvaret o krig. Men själva idéen om lumpen lockar mig!! alltså själva överlevnads grejset. Att panga i skogen e ju inte så kul kanske...
Som tjej skulle det kännas extra tufft på nåt sätt. Men jag har inte tid att göra lumpen..

RobbeliRobban
2005-05-09, 13:30
Ok, men de finns folk som vill undvika lumpen, till exempel jag. Det av tre anledningar.

1. Varför lära sig och döda ?
2. Framtidens krig kommer skötas tekniskt, inte av krigare i skogen.
3. Varför viga ett av de bästa åren i sitt liv till lumpen ?

Så vad ska man säga eller göra för att slippa skiten ? Visst kan bli lite svårt om man är vältränad, men om man säger att man är sängvätare slipper man då ?

1. För att det kanske kommer att behövas?
2. Hur tredje världskriget kommer utkämpas vet vi inte, men fjärde kommer utkämpas med käpp och sten.
3. För att då är man mitt emellan skola och arbetsliv, skulle vara hyfsat korkat att ha värnplikten vid 10 eller 35.

brolinho
2005-05-09, 13:54
Wow, många som svarade.

Någon som kan berätta lite om hur de går till i lumpen ? Är det typ övernattning i skogen 3 dar i rak och med två timmars sömn per dag ?

Dåliga knän har jag. Så de blir nått att ta upp. Äntligen gör dom lite nytta iallfall :D

Ame
2005-05-09, 14:08
Wow, många som svarade.

Någon som kan berätta lite om hur de går till i lumpen ? Är det typ övernattning i skogen 3 dar i rak och med två timmars sömn per dag ?

Dåliga knän har jag. Så de blir nått att ta upp. Äntligen gör dom lite nytta iallfall :D
Det beror på vad du har för tjänst. Jägare, ja det är möjligt att ni springer rakt ut i skogen och inte får sova speciellt mycket. Alla andra tjänster, förmodligen inte men det är möjligt. Våra befäl berättade att man prova lite olika sätt, hårdstart direkt ut i fält, ganska mjukt med excercise på kasern o.dyl. beror på helt enkelt.
Men du kommer att få vara ute i fält längre än 3 dagar nångång garanterat. 2 veckor brukar slutövningen vara tror jag.

bastic
2005-05-09, 14:17
va mkt de blev här.. :D

ska man vila om man är sjuk? eller ska man fortsätta träna.. jag är slemmig i halsen å hostar osv.. har vart sån i en vecka nu snart.. kan man börja köra än? :S

Baan
2005-05-09, 14:22
Jag är HELT EMOT försvaret o krig. Men själva idéen om lumpen lockar mig!! alltså själva överlevnads grejset. Att panga i skogen e ju inte så kul kanske...
Som tjej skulle det kännas extra tufft på nåt sätt. Men jag har inte tid att göra lumpen..

överlevenadgrejset? det finns ingen speciell överlevnadsutbildning att få, kanske kanske om man är jägare men dom jag känner som vart jägare uppe i arvidsjaur har inte direkt berättat om någon speciellt överlevnadsutbildning. När vi själva frågade kaptenen om sån utbildnign så skrattade han bara, "jaha vill ni koka soppa på granris ute i skogen, det borde ni ha önskat er tidigare" sen blev det inte så mycket mer överlevnad

underskatta inte "pagandet" i skogen, det är mäktigt :) Kan försöka fixa några klipp från våra övningar, finns inte mycket som slår skarpamm med tåv kspn, massa akn, pskott och grg som skjuter samt även en gång en 90 vagn som sköt inte alltför långt bort. Det är DET som är lumpen.

angående fält, det är mycket möjligt att man får en väldigt okärv utbildning som man lökar bort, en kompis som var något sorts radiohyttsnubbe hade 3-5 dagar fält på sin 10 månaders utbildnign. Hade ingen direkt jättehård utbildnign själv som närskyddare men dock var kompaniet ute en del så vi hängde på, så relativt till hur svår utbildningen var fick vi mer fält än v i förväntade oss, två tvåveckors fältövningar, slutövnign och en mindre slutövning och sen många mån-fre fält. I början var det rätt lugnt, men när vi blev klara med befattningsutbildningen så var det inte så mycket löka på kasern egentligen. Allt beror på befattningen och vad man ska göra, behöver inte direkt betyda att ju hårdare tjänst desto mer fält, även om det stämmer ofta

edit: angående sömn, när det var bra så körde vi 24h patrull och liknande skit dvs när vi inte var underbemannade så blev det 3h jobba, antigen stå vakta eller gå runt och patrullera sen sova 5h i 12tält. Vanligtvis blev det jobba lika mycket som man sov så något runt jobba 3 sova 3, som värst blev det jobba 3-4 sova 1-2 men dte var inte alltför vanligt.

MFredde
2005-05-09, 14:24
STF Chef Reparationspluton. Jag och en CP-kapten jag alltid kommer att starkt ogilla hade hand om en pluton på 33 man som reparerade bataljonens materiel.


karlitta? :D

Vastrix
2005-05-09, 15:20
Jag är HELT EMOT försvaret o krig. Men själva idéen om lumpen lockar mig!! alltså själva överlevnads grejset. Att panga i skogen e ju inte så kul kanske...
Som tjej skulle det kännas extra tufft på nåt sätt. Men jag har inte tid att göra lumpen..

Civilförsvaret har på vissa orter överlevnadsutbildningar.
Jag tror att det är mycket svårt att förstå vad man missar om man inte gjort lumpen. Man skall inte heller glömma att utbildningarna skilljer sig enormt åt och vissa har faktiskt ett civiltmeritvärde.

/V.

Trekker
2005-05-09, 16:08
överlevenadgrejset? det finns ingen speciell överlevnadsutbildning att få, kanske kanske om man är jägare men dom jag känner som vart jägare uppe i arvidsjaur har inte direkt berättat om någon speciellt överlevnadsutbildning. När vi själva frågade kaptenen om sån utbildnign så skrattade han bara, "jaha vill ni koka soppa på granris ute i skogen, det borde ni ha önskat er tidigare" sen blev det inte så mycket mer överlevnad


Det finns en specielt uttagen utbildningsplan i överlevnad, när du gjort den får du ett märke med en gran på. Själva utbildningen bedrivs olika, men i stort får alla KB+jägare den utbildningen. På infanteriets tid fick de flesta infanterister den också.

Baan
2005-05-09, 16:56
Det finns en specielt uttagen utbildningsplan i överlevnad, när du gjort den får du ett märke med en gran på. Själva utbildningen bedrivs olika, men i stort får alla KB+jägare den utbildningen. På infanteriets tid fick de flesta infanterister den också.

jägare visst, det misstänkte jag, möjligt att jag hört talas om det också, men just de KB jag kännde, dvs pansarstykorna, kommer jag inte alls ihåg att dom hade något sådant märke. Möjligt att dom haft liknande utbildning ändå, har ändå lite koll på vad dom gjrode, vi snackade en del. Vad gick utbildningen ut på?

jakke
2005-05-09, 17:07
Vad vi fick göra var att bli utlurade på massa skit. Stenhårt arbete under 78 timmar som inte vinste om innan.Endast 1 gång fick nått ägg och lite mjöl som mat(alla sket ändå ut det direkt). + en halv 50 grams chokladkaka (som vi skulle dela på 20 pers) =). Vi hade övningen för att lära oss om hur vi reagerar under fysik och psykisk trötthet. Vissa blv helt kokko. Alla somnade när vi hade 10 min raster etc. Folk skulle sticka hem etc. Jag gick bara tyst och var irriterade på dom som var dryga och SPEKULERADE till dödagar

Baan
2005-05-09, 17:16
Vad vi fick göra var att bli utlurade på massa skit. Stenhårt arbete under 78 timmar som inte vinste om innan.Endast 1 gång fick nått ägg och lite mjöl som mat(alla sket ändå ut det direkt). + en halv 50 grams chokladkaka (som vi skulle dela på 20 pers) =). Vi hade övningen för att lära oss om hur vi reagerar under fysik och psykisk trötthet. Vissa blv helt kokko. Alla somnade när vi hade 10 min raster etc. Folk skulle sticka hem etc. Jag gick bara tyst och var irriterade på dom som var dryga och SPEKULERADE till dödagar

hm har haft baskerprov och närskyddsprov som låter likadant även om närskyddsprovet var mest som det där, lite mat, eller ja ingen alls i 30 h sen lite stridsportioner och massa arbete. Men det är väl ändå inte överlevandsutbildningen?

jakke
2005-05-09, 17:23
hm har haft baskerprov och närskyddsprov som låter likadant även om närskyddsprovet var mest som det där, lite mat, eller ja ingen alls i 30 h sen lite stridsportioner och massa arbete. Men det är väl ändå inte överlevandsutbildningen?
Nix.
Ren överlevnad tror jag bara pionjärer+jägare gör.

Trekker
2005-05-09, 18:40
Som jag själv genomförde och genomför övningen, så är den 5 dagar.
Soldaterna har med sig m/90, kängor, fälttröja, och underkläder, ett par extra strumpor, regnjackan, om det blir kallt (under +5) så har dom med sig värmetröjan. Ingen mat eller tobak.

Dom går hela dagarna första dagen är utbildande, lär sig göra upp eld, göra bivack, koka skägglav och att hitta mat. Dom andra dagarna har moment, fiske, slakt, fysiskt tömmande moment.
Näst sista natten är det fångförhör som avslutas med 24h på rymmen.

Efter en sådan övning är man helt färdig, man har kanske sovit 4-6h på 5 dagar, man har ätit 0,5kg fisk och en kanin (delat på tre). Man har konstant frysit oavsett hur varmt det än är och man har förflyttat sig igenomsnitt 1-2mil per dygn.

Kort och gott, det är jobbigt på riktigt.

Baan
2005-05-09, 18:51
Som jag själv genomförde och genomför övningen, så är den 5 dagar.
Soldaterna har med sig m/90, kängor, fälttröja, och underkläder, ett par extra strumpor, regnjackan, om det blir kallt (under +5) så har dom med sig värmetröjan. Ingen mat eller tobak.

Dom går hela dagarna första dagen är utbildande, lär sig göra upp eld, göra bivack, koka skägglav och att hitta mat. Dom andra dagarna har moment, fiske, slakt, fysiskt tömmande moment.
Näst sista natten är det fångförhör som avslutas med 24h på rymmen.

Efter en sådan övning är man helt färdig, man har kanske sovit 4-6h på 5 dagar, man har ätit 0,5kg fisk och en kanin (delat på tre). Man har konstant frysit oavsett hur varmt det än är och man har förflyttat sig igenomsnitt 1-2mil per dygn.

Kort och gott, det är jobbigt på riktigt.

Okej, låter som en blandning av vanlig hmm ja i brist på bättre ord, mental träning varvat med lite praktiska kunskaper på hur man klarar sig när man har slut på käk. Säjlv var jag och dom andra som låg inne med mig intresserade av den praktiska delen, lite mat, lite sömn och att gå runt får ju alla prova på, men tyvärr så verkade inte befälen själva ha någon utbildning i det *grr*

Tycker man borde kunna slänga ihop en liten manual kanske på hur man klarar sig själv, soldf har väl lite men det är itne så mycket om jag kommer ihåg rätt. Kanske några sidor att ha med sig i stridsvästen att läsa vid behov :)

Trekker
2005-05-09, 18:58
Det finns ett fickminne, google efter "fickminne överlevnad" eller något liknande. Denna kan man ge soldaterna, det handlar bara om befälens vilja.
Det finns även en suverän bok om överlevnad för armén.

Baan
2005-05-09, 19:13
Det finns ett fickminne, google efter "fickminne överlevnad" eller något liknande. Denna kan man ge soldaterna, det handlar bara om befälens vilja.
Det finns även en suverän bok om överlevnad för armén.

jo, tänkte mer att det skulle vara något man fick ut med soldf, inte något befälen kunde fixa om de hade lust. Känns mest som det kan vara en vettig grej ha med sig även om en vanlig infantrist löper mindre risk att bli utsatt för en sån situation jämfört med en jägare.

Har aldrig sett en bok om överlevnad men lite googlane visade dock att det fanns några, dock kanske inte jätteaktuella men det är väl inget större problem. Verkar inte finnas något soldatreglemente i överlevnad, misstänker att en bok om överlevnad är något främst jägare kan tänkas stöta på.

Men i alla fall, vore fint om alla kunde få fickminnet iaf och åtminstone en teoretisk utbildning på överlevnad, kostnaden kan väl knappast vara särskillt hög.

Trekker
2005-05-09, 19:27
Jag har alltid gett mina soldater fickminnet, ser inget skäl till att dom inte ska ha en "liten" utbildning i överlevnad, det fungerar ju även i det civila livet.

Här kan du hitta handbok i överlevnad för armén, mycket bra bok, högt klassad.
http://www.fmlog.mil.se/fmpub/

Baan
2005-05-09, 19:40
Jag har alltid gett mina soldater fickminnet, ser inget skäl till att dom inte ska ha en "liten" utbildning i överlevnad, det fungerar ju även i det civila livet.

Här kan du hitta handbok i överlevnad för armén, mycket bra bok, högt klassad.
http://www.fmlog.mil.se/fmpub/

tack så mycket :) får läsa någon gång, kanske inte så tillämpbart för att överleva högskolan (heheh) men intressant ändå.

nu blev jag lite nyfiken, vad jobbar du med och vart?

Trekker
2005-05-09, 20:19
Officer P4.

Pudzianovski
2005-05-09, 20:28
Gjorde övlevnads utb. 3-4 dar eller vad det var. Fick ngt fult märke.

Började med marsh 3-4 mil i skog (fick inte använda vägar, de åkte där fram o tillbax och kontrollerade).

Sen så sov man ensam..gjorde upp eld själv, lärde sig slakta. Man lärde sig dessutom diverse skit man kan ät ai naturen.

Överlag var det bland de roligare sakerna jag gjorde, mest för att vi slapp ha vapen på oss hela jävla tiden och ingen packning.

Hungrig var man men vi visste ju att det var 3-4 var så det var rätt lugnt.

Jax
2005-05-09, 21:06
Försvarets överlevnadshandbok rekommenderas. Den är riktigt bra. Inte för att jag har behövt använda kunskapen i den visserligen.