Logga in

Visa fullständig version : Kost och hud

Pericval
2005-05-08, 16:49
På sista tiden har jag haft väldigt torr hud i ansiktet, detta är i samband med att jag ändrat i kosten, men även med väldigt mycket stress och att jag börjat sola på solarium. Hur som helst så undrar jag om det kan ha att göra med kosten, är det någon särskild vitamin eller mineral man ska tänka på att få i sig för att huden inte ska torka ut?

Tack på förhand!

Mental
2005-05-08, 16:50
Solariet, helt klart, får pensionärshud av den artificiella solen.

Sverker
2005-05-08, 17:22
Du utsätter huden för stark stress just nu. Du kanske inte har eksem men GLA från jättenattljusolja har viss effekt där:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=10617999

Inte omöjligt att du snarare skall använda en bra hudkräm. Då finns det hudkrämer med GLA.

Lizzie
2005-05-08, 17:22
Visste du inte att solariebränna är totalt ute! Det är farligt, dumt och huden mår pissdåligt av det. Ska det vara fusk får det bli Brun - Utan -Sol kräm tycker jag ialla fall.

Visst att kosten har betydelse för huden, men jag tror garanterat det är solariet som är boven i detta drama.

Glöm inte de nyttiga fetterna från fet fisk, nötter och olja - de gör susen för torr hud.

Stress kan oxå yttra sig på huden. Själv får jag utslag på hakan och ner på halsen när jag stressar. Då är det bara att försöka växla ner tempot och smörja med AleoVera.

Lycka till, torris!! ;)

Mons
2005-05-08, 18:10
Så länge du inte överdriver solandet så är det nog ingen fara, bara du smörjer in dig ordentligt med fuktighetskräm efter. Testa även en face scurb/ peeling en gång i veckan för att få bort all snusk och pormaksar och få en naturlig lyster i hyn. Finns en särskild för män på Body Shop som är jättebra ( min pojkvän använder den), den kostar 139.

Jag skulle nog gissa på att det snarare är stressen i kobination med koste som gör livet surt för dig. Ät ordentlig mat, dra ner på onyttigheter och framförallt drick mycket vatten!

Rengör ansitket varje morgon och kväll och smörj in efteråt. Kan även rekommendera Tea Tree Oil Blemish stick från Body shop, du sätter en prick på finnen innan du lägger dig och på morgonen är den borta.

Tolkia
2005-05-08, 23:01
En fråga som inställer sig eftersom du lite lagon ospecifikt skriver "stress" är hur mycket du sover? I stressperioder tenderar man ju att sova lite (ller mycket) för lite, antingen för att man inte har tid att sova alla sina timmar eller för att man inte kan sova eftersom man är stressad. Och är det något som är ÖKEN för huden så är det att sova för lite (varför har man t.ex. mycketmer finnar och kvisslor under tentaperioder ...?). Uttrycket "skönhetssömn" är inte helt gripet ur luften.

F.ö. tror jag att kostens betydelse är rätt minimal om du samtidigt solar i solarium - att då försöka detaljjustera olika vitaminer och mineraler är lite av att sila mygg och svälja kameler.

muzzelman
2005-05-08, 23:58
Jag får vell dra till med Kollos homo kommentar nr.1, men det skiter jag i. Att använda en fuktkräm efter du har tvättat/duschat dig är aldrig fel. Då slipper du din torra hud sen får du en lite fräshare look. Sen en rengöringskräm i är aldrig fel.

Mons
2005-05-09, 07:53
Jag får vell dra till med Kollos homo kommentar nr.1, men det skiter jag i. Att använda en fuktkräm efter du har tvättat/duschat dig är aldrig fel. Då slipper du din torra hud sen får du en lite fräshare look. Sen en rengöringskräm i är aldrig fel.

Du behöver nog inte oroa dig för att det är "homo" här på kollo att rengöra ansiktet och använda fuktkräm, med tanke på att de flesta här verkar raka vartenda hårstrå på kroppen.