handdator

Visa fullständig version : Bröst-felträff...


A.K.O.A
2005-05-08, 15:42
Körde bröstpass häromdagen, och har återkommande märkt att jag känner av framför allt latsen men även trapzen dagen efter. Hur gör jag för att undvika detta? Jag försöker så gott det går att köra bak skulderbladen, men har svårt att få kontakt med bröstet, jag känner mest i axlarna. Dock har jag struntat i detta för jag känner av brösten dagen efter ändå... Något tips?

De övningar jag körde var: Sned bänkpress, http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/CBStandingFly.html och: http://www.exrx.net/WeightExercises/PectoralSternal/CBLyingFly.html dock körde jag den sista med sned bänk, detta eftersom jag vill satsa på ökad övre volym...

En fråga till, på övning 2 "standing flyes" ska jag sträva efter att ha skulderbladen långt bak som på bänkpress, eller spelar detta mindre roll?

Mycket tacksam för svar, Anton

Sheogorath
2005-05-08, 15:54
Äsch. Tung bröstträning kan mycket väl ge känningar i ryggen, även om jag tror att du misstar känningarna i "traps" för rhomberna som ligger på samma ställe men på annat djup. Särskilt i dips, som ju kan göras som bröstövning, aktiveras rhomberna mycket. Har också fått träningsvärk här av vanlig bänk. Var glad att du använder ryggen i dina bröstövningar. Isolation ger ingen bra tillväxt (varför du också borde skippa dina flyes. Satsa på tre bra pressövningar istället).

Baan
2005-05-08, 16:03
låter som något helt normalt, har själv inte klurat ut varför/hur/etc latsen kommer in i bildne när man lirar bänkpress men uppenbarligen så kan dom vara evolverade en hel del. En tanke är att latsen agerar som någon sorts stabiliseringsmuskel, men det är bara en teori. Så länge det inte är världens värsta träninsgvärk skulle jag inte oroa mig för mycket och så länge titsen växer

A.K.O.A
2005-05-08, 16:04
. Satsa på tre bra pressövningar istället).


Några tips?

Sheogorath
2005-05-08, 16:14
Några tips?

En stångövning, en hantelövning och bröstdips (dvs dips med bred fattning). Kör en av hantel/stångövningarna uppåtlutande, den andra plan. Jag kör:

3 x Plan bänkpress med skivstång
1 x Bröstdips med vikt
2 x Uppåtlutande bänkpress med hantlar

Sen följer axelövningar och tricepsövningar i mitt schema. Har du bara bröst den dagen kan du naturligtvis fylla på med fler set dips och hantelpressar.

Många gillar att lägga dips sist i bröstpasset, men jag tycker att den är så central som bröstbyggare att jag gärna har den lite tidigare när jag fortfarande är fräsch. Anledningen till att jag ändå bara gör ett set är för att den främst tar på nedre bröst, som ju redan fått rejält med smisk av den plana bänkpressen, vilken är bröstbyggare no 1. i min mening.

Naturligtvis kan du köra uppåtlutande först och plan senare, köra uppåtlutande med stång och plan med hantlar osv. Allt efter eget tycke och smak.

Sen vet jag att många gillar flyes av olika typer, men jag har aldrig haft mycket till övers för isolationsövningar om det finns alternativ.

Tigerkotten
2005-05-08, 17:42
vad i.... är flyes inte bra för bröst tillväxt? :(

Baan
2005-05-08, 17:49
hantelflyes funkar bra, gäller bara att köra dom tungt som alllt annat. Andra sorters "flyes" är lite mer tveksamt, som cable flyes eller pec flyes är lite mer tveksammt hur bra dom är för tillväxten men iaf, hantelflyes funkar bra :)

Fatalist
2005-05-08, 18:37
hantelflyes funkar bra, gäller bara att köra dom tungt som alllt annat. Andra sorters "flyes" är lite mer tveksamt, som cable flyes eller pec flyes är lite mer tveksammt hur bra dom är för tillväxten men iaf, hantelflyes funkar bra :)

Varför skulle pec-deck vara sämre? :confused:

Baan
2005-05-08, 19:11
Varför skulle pec-deck vara sämre? :confused:

än hantlar? mindre "fri" övning, mer isolation som oftast inte resulterar i någon colemansize vad jag märkt. Pec-deck kan säkert funka för vissa som kompleteringsövning, sjävl kör jag i pec fly som jag sett den kallas, den mer fria pec decken som mer liknar flyes fast i maskin, den tycker jag funkar ok.
Men hantlar är överlägset ändå

Shadow Warrior
2005-05-08, 19:15
vad i.... är flyes inte bra för bröst tillväxt? :(

"Isolation exercises like flyes and extensions tend to hurt the joint rather then to build strenght and mass"

Nånting i den stilen sade Brooks Kubik i allafall ;)

Timme
2005-05-08, 20:07
Anledningen till varför hantelflyes inte är en lika bra bröstövning som bänkpress är för att du inte klarar av lika mycket vikt i hantelflyes som i bänken. De övningar som bygger mest muskler är de övningar som du kan förflytta mest vikt i.

Vi alla vet att knäböj bygger mycket mer lårmuskler än vad den lite smått fjolliga bensparken gör efter som bensparken är en isolations övning. Knäböj kopplar in mycket fler muskelgrupper än vad bensparken gör och det betyder att du orkar lyfta mer vikt vilket i sin tur leder till större muskel ökning.

Samma sak gäller för alla övriga muskler. Det är därför bänkpressen bygger bra mycket mer bröst än vad hantelflyes gör. Det är därför axelpressar med hantlar/skivstänger ger bra mycket större axlar än vad de ganska fjuttiga sidolyften gör.

Jag tycker att isolations övningar endast bör användas till vader, *armar och till viss mån hamstrings.

*Armarna växer faktiskt bäst av tunga basövningar så som chins med ett tätt underhands fattat grepp (biceps) och dips/bänkpress med smalt grepp för triceps. Tunga biceps curls och tunga triceps extensioner runt huvudet är riktigt bra övningar för armarna men de är faktiskt inte livsnödvändiga för du kommer att få minst lika bra resultat med basövningarna för armarna som jag beskrev åvan.


/Timme

Scheggi
2005-05-08, 21:27
hantelflyes funkar bra, gäller bara att köra dom tungt som alllt annat. Andra sorters "flyes" är lite mer tveksamt, som cable flyes eller pec flyes är lite mer tveksammt hur bra dom är för tillväxten men iaf, hantelflyes funkar bra :)


Jag förstår inte riktigt varför folk kör flyes.. som sagt mindre vikter och en obekväm övning enligt mig. Sen tänk på att bicepssenan i sulcus vid humeri (fåran i överarmsbenet) slits mycket vid flyes och det är ett bra sätt att ge sig själv problem. Det räcker gott och väl med pressar.

MEN om man nu prompt vill köra någon flyesliknande övning så är pec deck ganska säker eftersom den kopplar ur biceps.

Baan
2005-05-08, 21:30
Jag förstår inte riktigt varför folk kör flyes.. som sagt mindre vikter och en obekväm övning enligt mig. Sen tänk på att bicepssenan i sulcus vid humeri (fåran i överarmsbenet) slits mycket vid flyes och det är ett bra sätt att ge sig själv problem. Det räcker gott och väl med pressar.

MEN om man nu prompt vill köra någon flyesliknande övning så är pec deck ganska säker eftersom den kopplar ur biceps.

jo maskiner kan väl vara säkra än om du är riktigt kass på marklyft/böj och lastar på massa vikt och knäcker nacken, men dom bygger fan inte bra för det.

Kan hålla med dig om att det kan bli lite tungt för fästet men det är inget katastrofalt då om man kör riktigt tungt i princip kan curla samma vikt eller så gott som, och då är fästerna rätt kärva och härdade så dom klarar att hantera vikten så det är nog inget större problem. Flyes är väl rätt populärt som en övning som strechar titsen, tror att många får bra kontakt i den och därför gillar den. Det är också en liten annorlunda övning om man nu jämför med kanske det vanliga, bänkpress/hantelpress, så fint med variation.

Otto GROV
2005-05-08, 21:36
Jag förstår inte riktigt varför folk kör flyes.. som sagt mindre vikter och en obekväm övning enligt mig. Sen tänk på att bicepssenan i sulcus vid humeri (fåran i överarmsbenet) slits mycket vid flyes och det är ett bra sätt att ge sig själv problem. Det räcker gott och väl med pressar.

MEN om man nu prompt vill köra någon flyesliknande övning så är pec deck ganska säker eftersom den kopplar ur biceps.

bla bla bla, ja får grym kontakt av flyes o de käns bra att köra dom därför kör ja dom.

Scheggi
2005-05-08, 21:51
jo maskiner kan väl vara säkra än om du är riktigt kass på marklyft/böj och lastar på massa vikt och knäcker nacken, men dom bygger fan inte bra för det.



Jag gillar fria vikter också men jag tänkte ifall man ville slippa slita på bicepssenan så kan pec deck vara ett bra alternativ.

Man kan även ha olika tåliga bicepssenor och jag gillar att ta det säkra före det osäkra. Sen så det ju inte bara flyes utan ett bicepssena-slitare-pass kan se ut så här också: hantelflyes+latsdrag bakom nacken+axelpress bakom nacken och en massa till som skadar senan. Så jag själv försöker undvika alla dessa övningar helt.

Otto GROV
2005-05-08, 22:20
Jag gillar fria vikter också men jag tänkte ifall man ville slippa slita på bicepssenan så kan pec deck vara ett bra alternativ.

Man kan även ha olika tåliga bicepssenor och jag gillar att ta det säkra före det osäkra. Sen så det ju inte bara flyes utan ett bicepssena-slitare-pass kan se ut så här också: hantelflyes+latsdrag bakom nacken+axelpress bakom nacken och en massa till som skadar senan. Så jag själv försöker undvika alla dessa övningar helt.

alla övningar är farliga så om man vill vara på den säkra sidan så är det lika bra att sluta träna.

Baan
2005-05-08, 23:53
Jag gillar fria vikter också men jag tänkte ifall man ville slippa slita på bicepssenan så kan pec deck vara ett bra alternativ.

Man kan även ha olika tåliga bicepssenor och jag gillar att ta det säkra före det osäkra. Sen så det ju inte bara flyes utan ett bicepssena-slitare-pass kan se ut så här också: hantelflyes+latsdrag bakom nacken+axelpress bakom nacken och en massa till som skadar senan. Så jag själv försöker undvika alla dessa övningar helt.

hm om du ska tänka så så kommer du snart fram till dom flesta övningarna är farliga för fästen så fäst dig inte för mycket vid det :D jag är med om du skadat dig redan och känner grym smärta vid flyes men annars om du bara har teorier att det är farligt så prova innan du skapar några såna skadeteorier..

Shadow Warrior
2005-05-09, 04:58
Jag gillar fria vikter också men jag tänkte ifall man ville slippa slita på bicepssenan så kan pec deck vara ett bra alternativ.
.

det är inte för intet som Peck Deck även för kallas Peck Wrecker ;)

AnimalGen
2005-05-09, 08:43
det är inte för intet som Peck Deck även för kallas Peck Wrecker ;)
Har jag aldrig hört om, desutom så börjar fler proffs med 1-2 uppvärmingset i pec deck maskinen,

Spyder
2005-05-09, 09:10
Börjar ja, alltså med lätta uppvärmningsvikter!
Vilket knappast lär skada så värst mycket..

AnimalGen
2005-05-09, 09:33
Ja dom gör den för att inte bli skadad. Lee Priest och Craig Titus kör arbets set med den först.

Scheggi
2005-05-09, 11:13
hm om du ska tänka så så kommer du snart fram till dom flesta övningarna är farliga för fästen så fäst dig inte för mycket vid det :D jag är med om du skadat dig redan och känner grym smärta vid flyes men annars om du bara har teorier att det är farligt så prova innan du skapar några såna skadeteorier..


Nej, bicepssenan fäster inte i sulcus och faktum är att vissa övningar sliter mer än andra. Alla de övningar jag nämnde kan ersättas med andra som sliter mindre.

Jag försöker träna skadefritt men jag tränar inte "mesigt" bara för det. Och jag har inte sagt att om man kör flyes osv så får man automatiskt skador men att RISKEN är mycket större.

The Draf
2005-05-09, 11:24
Tycker att flyes är ett utmärkt komplement till pressövningar, det kopplar ur triceps och ger en gratis stretch för bröstmuskeln. Jag krediterar flies en hel del efter att ha fått en bra utveckling i bröstmuskeln efter att jag börjat köra dom.

gasoliner
2005-05-09, 12:38
Jag kör flyes ibland men bara som en sista "stretch"övning.

Förövrigt tror jag på så lite "fjant" som möjligt och koncentrera sig på de övningar som folk redan skrivit här tidigare, mycket vikt kan användas och göra dessa tungt och korrekt. (Jag tror att mycket tid spills på Cableövningar och andra isolationsövningar.)

bara min åsikt.

gasoliner
2005-05-09, 12:50
Jag kör flyes ibland men bara som en sista "stretch"övning.

Förövrigt tror jag på så lite "fjant" som möjligt och koncentrera sig på de övningar som folk redan skrivit här tidigare, mycket vikt kan användas och göra dessa tungt och korrekt. (Jag tror att mycket tid spills på Cableövningar och andra isolationsövningar.)

bara min åsikt.

Baan
2005-05-09, 14:26
Nej, bicepssenan fäster inte i sulcus och faktum är att vissa övningar sliter mer än andra. Alla de övningar jag nämnde kan ersättas med andra som sliter mindre.

Jag försöker träna skadefritt men jag tränar inte "mesigt" bara för det. Och jag har inte sagt att om man kör flyes osv så får man automatiskt skador men att RISKEN är mycket större.

Du kan inte ersätta fria flyes med maskinflyes, så enkelt är dte inte. Maskinen gör mycket av jobbet åt dig, det är just därför man byggt en maskin.

Regeln är att du skadar dig inte när du tränar rätt, du skadar dig när du tränar kasst och fel. Att vara rädd att någon övning med korrekt utförande ska paja din kropp.. hmm nej det är inte särskilt realistiskt

Scheggi
2005-05-09, 15:51
Du kan inte ersätta fria flyes med maskinflyes, så enkelt är dte inte. Maskinen gör mycket av jobbet åt dig, det är just därför man byggt en maskin.

Regeln är att du skadar dig inte när du tränar rätt, du skadar dig när du tränar kasst och fel. Att vara rädd att någon övning med korrekt utförande ska paja din kropp.. hmm nej det är inte särskilt realistiskt


Vad vet du om att maskinen gör ett sämre jobb än fria vikter? Om man vill träna bröst och kör i pec deck så ser inte jag problemet. Skitsnack att maskinet gör jobbet åt dig... Det är pectoralis som jobbar, inte maskinen. Om du nu tänker på stabiliseringsmuskler så tror jag inte att man förlorar så mycket på att inte köra fria flies.

Definera vad du menar med att träna rätt. Att utföra övningar rätt är INTE hela hemligheten bakom att träna "rätt". Bara för att man utför en övning rätt så behöver inte det betyda att den blir bra för det. Jag tycker att latsdrag bakom nacken är ett bra exempel på det.. Även fast man utför den rätt så är det större skaderisk och mindre effektiv än om man kör framför nacken.

Baan
2005-05-09, 16:52
Vad vet du om att maskinen gör ett sämre jobb än fria vikter? Om man vill träna bröst och kör i pec deck så ser inte jag problemet. Skitsnack att maskinet gör jobbet åt dig... Det är pectoralis som jobbar, inte maskinen. Om du nu tänker på stabiliseringsmuskler så tror jag inte att man förlorar så mycket på att inte köra fria flies.

Definera vad du menar med att träna rätt. Att utföra övningar rätt är INTE hela hemligheten bakom att träna "rätt". Bara för att man utför en övning rätt så behöver inte det betyda att den blir bra för det. Jag tycker att latsdrag bakom nacken är ett bra exempel på det.. Även fast man utför den rätt så är det större skaderisk och mindre effektiv än om man kör framför nacken.

Vad är jag ska veta då? Jag kan tyvärr inte kalla det axiom att fria vikter är bättre än maskiner, det är mer en oskriver norm inom styrketräningen men visst, man kan kolla hur bra fibrerna aktiveras av olika övningar, så om du är jätteintresserad av det går det säkert htita nånstanns på forumet.

Eftersom maskinen är byggd för att underlätta så även om du hanterar en "tung" vikt så med tanke på hur maskinen är uppbyggd, finns olika dåliga maskiner, så är det knappast någon realistik vikt du lyfter, och i princip vad jag märkt blir det inte samma press på t ex pecsen, även om vikterna på maskinen förefaller tunga. En maskin är heller aldrig byggd för en person, den är byggd så den inte passar någon perfekt utan snarare så den passar alla halvtaskigt, och du är ganska begränsaad att utföra rörelsen som skaparen tror är bra för tillväxt, inte direkt den rörelsen du arbetat fram genom att känna efter hur det tar bäst i t ex bröst.

När det gäller just bröst tycker jag det är ytterst begränsat hur bra maskinerna tar, speciellt en pec dec har jag väldigt svårt att få bra kontakt i, känns mer som en axelövning och en allmänt onaturlig övning. Finns varianter som funkar bättre men generellt så funkar hantelflies för alla till skillnad från pec decs.

Angående träna rätt så begränsar jag det till att utföra övningen rätt. Med tanke på din rädsla för skador har du förmodligen utfört övningar fel och blivit rädd för det, alternativt har någon kompis/bekant som tydligen gått av i mitten pga kass teknik i någon övning. Så nej jag menar inte direkt träna RÄTT AKA göra allt rätt för att bli en tävllingbyggare, utan helt enketl utföra övningarna rätt. Hantelflies är inte på något sätt en farlig eller riskabel övning, visst finns det ju alltid en risk att man lastar på så mycket att ens leder inte hängt med i utvecklingen, men då är det man själv som gör ett misstag här, inte direkt övnigens fel. Sen bör man notera att maskiner kan vara lika "farliga" om du blir viktkåt -- kan nämna att mina axlar inte alls gillar den klassiska pec decen för att nämna ett exempel.

Scheggi
2005-05-09, 17:22
Ok, vi kommer någorlunda överens. Det är mer en smaksak om man överhuvudtaget gillar flies eller inte. Jag gillar inte flies och tycker det räcker med pressövningar. Notera att jag även inte gillar pec deck heller utan nämnde den för att den kopplade ur biceps vilket de andra fliesövningarna inte gjorde.

über
2005-06-21, 03:04
Vad tror ni om att bara köra två bröstövningar?

Tänker mest på Snedbänk och vanlig bänkpress, fast alternerande mellan skivstång och hantlar från pass till pass?

Kommer det att bli för lite, eller täcker man upp tillräckligt av bröstmuskulaturen med det?

Man kanske ska lägga in en bakåtlutande press lite då och så också.

pellepedal
2005-06-21, 10:50
Vad tror ni om att bara köra två bröstövningar?

Tänker mest på Snedbänk och vanlig bänkpress, fast alternerande mellan skivstång och hantlar från pass till pass?

Kommer det att bli för lite, eller täcker man upp tillräckligt av bröstmuskulaturen med det?
Räcker troligen. Det känner du själv efter nåt pass.

Man kanske ska lägga in en bakåtlutande press lite då och så också.
Den kan du nog vänta med tills du har kommit rätt långt i din bröstutveckling.

z_bumbi
2005-06-21, 11:07
Nej, bicepssenan fäster inte i sulcus och faktum är att vissa övningar sliter mer än andra. Alla de övningar jag nämnde kan ersättas med andra som sliter mindre.

Jag försöker träna skadefritt men jag tränar inte "mesigt" bara för det. Och jag har inte sagt att om man kör flyes osv så får man automatiskt skador men att RISKEN är mycket större.

Men hur kopplar du bort nötningen på bicepssenan om du kör pecdeck? Jag menar självklar inte den äldre typen där man sitter med underarmen pekandes mot taket utan de lite mer moderna som har en bättre rörelsebana för axlarna.

Fatcan
2005-06-30, 12:37
Sen så det ju inte bara flyes utan ett bicepssena-slitare-pass kan se ut så här också: hantelflyes+latsdrag bakom nacken+axelpress bakom nacken och en massa till som skadar senan. Så jag själv försöker undvika alla dessa övningar helt.

Och hur länge ska man köra dessa "skadliga" övningar innan man får problem? Jag har kört dom väldigt länge (press+drag bakom nacken) och jag känner inget förutom muskeltillväxt. Känner folk som kört dom mycket längre än mig och dom är också skadefria.