handdator

Visa fullständig version : Firefox, sämre än IE?


alle
2005-05-08, 15:01
Har använt firefox ett bra tag nu och tycker webbläsaren är bra i sig, men på sistone har allt gått jävligt segt i datorn och jag har funderat på vad det kan vara som ställer till det.

Iallafall kolalde jag i aktivitetshanteraren idag och såg att Firefox slukar en hel del mer minne än IE, t.ex. på aftonbladet.se använder firefox 35000 kB medan IE klarar sig på 20000 kB.

Nån annan som märkt av detta eller har jag bara gjort nått fel med firefox?

Shadow Warrior
2005-05-08, 15:11
Min farsas dator klarar inte av Firefox... efter man instlerat det så slutar grafikkortet att funka sen pajjar hela skiten så man får instalera om WIN XP, har gjort d tre gånger, nu funkar allt och jag har denna gång gjort en skildnad, jag har inte laggt in Firefox. jag vet att det låter helt idiotiskt men jag ser ingen annan orsak faktiskt.

För övrigt så använder jag det själv då d e så jävla mycket bättre än IE som hela tiden tjatar om icke tillförlitliga filer, blockar ens downloads o annat "kul".

s0s
2005-05-08, 15:13
jag kör Opera...ligger på 15-20k KB :hbang:

alle
2005-05-08, 15:14
jag kör Opera...ligger på 10-15k KB :hbang:
Man kanske skulle byta?

Det viktigaste för mig är att det drar så lite minne som möjligt eftersom jag har en tendens att ha en jävla massa grejer igång samtidigt, photoshop, media player osv.

Allan
2005-05-08, 15:14
... eller har jag bara gjort nått fel med firefox?

Ja.


allan

s0s
2005-05-08, 15:15
skrev lite fel..edit..shiten ändras beroende på vad man gör :em:
tycker du ska hålla dig till IE...se till att stänga av onödiga funktioner.

Jax
2005-05-08, 15:43
Kan bero på att IE finns inbyggt i systemet.

Jag kan dessutom tåla att firefox drar lite mer minne då det enligt mig är mycket mycket bättre. Opera är trevligt det också, men det drar nästan lika mycket minne. 20 MB mot Firefox 26 MB för tillfället.

Sen är jag lagom förbannad på IE för att Microsoft in kan hålla sig till riktig XHTML- och CSS-standard, vilket försvårar arbetet med mitt examensarbete. *grr27*

Goddaniel
2005-05-08, 17:03
Mitt Firefox var knasigt, allt gick toksegt och kunde inte öppna länkar utan var tvungen att ta copy sen paste men då öppnades en helt ny browser istället för att öppna en ny flik i samma browser.

Testade inställningar i nästan 2 timmar men fick det aldrig att funka, kanske bara jag som är dum i huvudet *screwy*

Trivs iallafall bäst med MyIE2 :hbang:

jakke
2005-05-08, 17:04
Mitt Firefox var knasigt, allt gick toksegt och kunde inte öppna länkar utan var tvungen att ta copy sen paste men då öppnades en helt ny browser istället för att öppna en ny flik i samma browser.

Testade inställningar i nästan 2 timmar men fick det aldrig att funka, kanske bara jag som är dum i huvudet *screwy*

Trivs iallafall bäst med MyIE2 :hbang:
Du testade i 2 timmar men installerade aldrig om det?
Jag är toknöjd, körde mozilla innan och det fungerade också kanon.

Goddaniel
2005-05-08, 18:17
Du testade i 2 timmar men installerade aldrig om det?
Jag är toknöjd, körde mozilla innan och det fungerade också kanon.

Jo, ca 5 gånger sen gav jag upp :)
Fast kruxet var att jag använde exakt samma inställningar å samma version som på min kompis dator *cry*

jakke
2005-05-08, 18:21
Jo, ca 5 gånger sen gav jag upp :)
Fast kruxet var att jag använde exakt samma inställningar å samma version som på min kompis dator *cry*
5 gånger utan att rensa lite manuelt i register mm... Samma version mm.. Jaja du får skylla dig själv att du använder en sämre produkt.Dessutom är IE ungefär lika säkert som en trabant på autobahn

Prankie
2005-05-08, 18:56
Jag kör med båda, firefox om det funkar på sidan, IE när sidan inte funkar. Då de flesta faktist bara kodar efter explorer standard kan sidorna när ganska koko ut när man använder firefox. Men man slipper oroa sig för alla buggar och säkerhetshål.

Trance
2005-05-08, 19:28
firefox verkar ha en minnesläcka som gör att den drar massa minne om man har igång den väldigt länge.

acke_t
2005-05-08, 19:33
Har använt firefox ett bra tag nu och tycker webbläsaren är bra i sig, men på sistone har allt gått jävligt segt i datorn och jag har funderat på vad det kan vara som ställer till det.

Iallafall kolalde jag i aktivitetshanteraren idag och såg att Firefox slukar en hel del mer minne än IE, t.ex. på aftonbladet.se använder firefox 35000 kB medan IE klarar sig på 20000 kB.

Nån annan som märkt av detta eller har jag bara gjort nått fel med firefox?

men så fort man öppnar mer än en sida så äger ju FF sönder IE totalt.
Sitter just nu med 5 tabbar i FF, fortfarande ~35mb.
Testar att dra upp dem i 5 separata IE-fönster, ~5x20mb. Krävs ingen matematiker för att räkna ut vilken program som e minnessnålast då.
Och vem sitter med bara ett fönster uppe nuförtiden?

alle
2005-05-08, 19:43
men så fort man öppnar mer än en sida så äger ju FF sönder IE totalt.
Sitter just nu med 5 tabbar i FF, fortfarande ~35mb.
Testar att dra upp dem i 5 separata IE-fönster, ~5x20mb. Krävs ingen matematiker för att räkna ut vilken program som e minnessnålast då.
Och vem sitter med bara ett fönster uppe nuförtiden?
Testade precis med flera IE fönster, lägger man ner fönstret man inte använder drar det runt 1 mb.