handdator

Visa fullständig version : vad avgör var en kommentar hamnar?


Cilia
2005-05-08, 13:50
ok, det regnar ute och jag orkar inte städa så sitter och funderar på onödiga saker istället.

De kommentarer som folk gör i trådar hamnar på olika ställen vad avgör var de hamnar?

exempel.
*Vissa kommentarer kommer till min maillåda och jag vet att ngn har gjort en kommentar i tråden.
*andra kommer i min skräppostlåda. Det gäller då alla kommentarer i den tråden. Vad avgör om de ska komma där eller i min vanliga låda?
*en del kommentarer kommer inte alls till min mail. Beror det på inställningar man har gjort som användare på sidan?


Sedan en annan onödig reflektion.
Namnen på dom som är inloggade står i bokstavsordning med undantag för ego som alltid hamnar först. Jag antar att man oftast är osäker på om man är inloggad eller ej? *hhmmmm* Men moderatorerna står inte i bokstavsordning. Är deras namn uppraddade i en rankingordning eller i den ordning dom loggade in på forumet?

Zakath
2005-05-08, 14:15
Gå och städa istället :thumbup:

Allan
2005-05-08, 15:12
Ja, du kan i din profil avgöra om du vill prenumerera på trådar. Vanligtvis väljer man bort det. Kolla extra noga när du postar ett svar nästa gång - det finns en box att fylla i där du kan välja att bli meddelad när någon svarar.

Inloggningen? Hos mig står användarna i bokstavsordning. Men först kommer de där tokarna som börjat sitt nick med ett "mellanslag" eller en symbol.

Varför moderatorerna står i en speciell ordning vete fan. Ska forska!

allan

hasse36
2005-05-08, 15:42
Inloggningen? Hos mig står användarna i bokstavsordning. Men först kommer de där tokarna som börjat sitt nick med ett "mellanslag" eller en symbol.Varje tecken har en kod eller tal. I tex ASCII-koden så har "A" koden 65 medan mellanslag har koden 32 och "!" har koden 33. Detta är anlednngen till att nick som börjar med "tecken" kommer före alfabetet.

Däremot sker en omvandling av bokstäver så att de kan sorteras alfabetiskt oberoende av stor/liten bokstav. Hade så inte varit fallet hade "ante" hamnat efter "Zigurd". Koden för "Z" är 90 och koden för "a" är 97.

Att det egna nicket kommer först är ren artighet.

Cilia
2005-05-08, 19:08
Ja, du kan i din profil avgöra om du vill prenumerera på trådar. Vanligtvis väljer man bort det. Kolla extra noga när du postar ett svar nästa gång - det finns en box att fylla i där du kan välja att bli meddelad när någon svarar.

Inloggningen? Hos mig står användarna i bokstavsordning. Men först kommer de där tokarna som börjat sitt nick med ett "mellanslag" eller en symbol.

Varför moderatorerna står i en speciell ordning vete fan. Ska forska!

allan
tack så mycket för svaret
min del i det hela förstår jag dvs vad jag kan göra för att inte få mail men jag förstår inte varför vissas kommentarer dyker upp i min mailbox men inte andras dvs kan jag välja att min kommentar inte ska meddelas vidare?

förstår också hur det fungerar med bostavsordningen och olika tecken men noterade att ni moderater har en annan ordning *s'.

Allan
2005-05-08, 20:32
Man kan få meddelande i mejlen på två sätt. Dels kan man under User CP- Messaging and Notification välja att prenumerera på trådar. Dels kan man när man svarar på ett inlägg i en tråd välja att bli meddelad när någon annan svarar.

allan