handdator

Visa fullständig version : Utebliven fettminskning?


replay
2005-05-08, 09:33
Jag har nu sen i november förra året börjat "tänka på vad jag äter" mer och mer. Detta innebär bara mörka bröd, light/lätt versioner av det mesta osv. Jag började läsa här på kolozzeum för cirka 1½ månad sen och har nu även försökt börja äta cirka 5 gånger per dag, få i mig cirka 20-30g protein per måltid. Jag tränar mycket, gymmar tre dagar i veckan och fotboll tre/fyra. Jag har aldrig börjat räkna kalorier, förutom vid vissa enstaka måltider ibland, men jag får känslan av att jag inte bör kunna stiga över mitt energiförbrukande. Jag äter inte heller skitmycke utan äter tills jag är behagligt mätt, aldrig sådär proppfull *rolleyes* Så min fråga är nu, hur kommer det sig att jag bara gått ner cirka 3-4kg sen i höstas? Jag motionerar ju mycket, håller stenhård koll på vad jag äter(förutom på ätardagar då man kanske unnar sig en pizza). Någon som har några tips? Jag har funderat på att få i mig mer fett i form av olja osv. detta har jag aldrig tagit förut, skulle de göra stor skillnad om jag började ta två fiskleveroljekapslar per dag?
Tack på förhand,
replay

King Grub
2005-05-08, 09:39
Går du inte ner i vikt äter du minst lika mycket energi som du gör av med. Helt enkelt.

"tänka på vad jag äter"

"Jag har aldrig börjat räkna kalorier"

jag får känslan av att jag inte bör"

Där har du boven. Att tänka på vad du äter gör inte att du förlorar fettvikt. Din känsla att du "inte bör kunna stiga över mitt energiförbrukande" är alltså felaktig.

replay
2005-05-08, 09:48
Hmm men hur överstiger jag mitt energiintag om jag äter t.ex.
Frukost:
Havregrynsgröt på lättmjölk, lite socker/sylt på, ett glas mjölk ev. en mörk macka med 10% ost.

Lunch: En portion skollunch *spy*

Mellanmål direkt efter skolan: Filmjölk med all-bran och banan, en till två mackor med skinka/10% ost.

Träning. Om gym, gainer efteråt. Fil och allbran 30-40 min efter den.

Middag: Ofta kyckling eller pasta, en portion

Sova.

Några tips på hur jag ska lägga upp det istället? Känns redan nu som att jag äter rätt lite.

Johan_P
2005-05-08, 12:07
Hur mycket filmjölk och All-bran är det? 10 port? :D :booty:

replay
2005-05-08, 12:44
Haha, nä inte direkt :P Cirka 350g filmjölk och 30g all-bran skulle jag kunna tänka mig... Ingen som har ett par förslag/råd/tips? *rolleyes*

King Grub
2005-05-08, 12:51
Inte utan att veta ditt energibehov och ditt energiintag, åtminstone någorlunda exakt.

Johan_P
2005-05-08, 12:51
Mitt tips till dig är att försöka vara lite mer noggran i ditt matprogram. Skriv hur mycket måltiderna innehåller i gram, så blir det lite lättare att räkna på.

Lägg in mer frukt. Hur mycket grönsaker blir det egentligen?

replay
2005-05-08, 17:56
OKej, så det lutar åt att jag måste börja räkna kalorier trots allt?
Jag äter mycket frukt och grönsaker, frukt och grönsaker till varje mål, om jag känner mig sugen på nåt brukar jag ta en frukt för att stilla det, äter också mycket sallad till middagen... Hur viktigt är det att jag får i mig nyttiga oljor? Eftersom(känns så iaf) jag nästan inte äter något fett alls kanske man skulle satsa på omega3-kapslar?

Ulver
2005-05-08, 20:09
OKej, så det lutar åt att jag måste börja räkna kalorier trots allt?
Jag äter mycket frukt och grönsaker, frukt och grönsaker till varje mål, om jag känner mig sugen på nåt brukar jag ta en frukt för att stilla det, äter också mycket sallad till middagen... Hur viktigt är det att jag får i mig nyttiga oljor? Eftersom(känns så iaf) jag nästan inte äter något fett alls kanske man skulle satsa på omega3-kapslar?


Jag startade min deff i Januari och trodde precis som du att jag inte skulle behöva räkna kalorier, efter att gått ner ca 2 kg på 2,5 månader så insåg jag att det bara var att börja väga maten och räkna kalorierna, och vipps så kom resultaten!

replay
2005-05-09, 20:01
Okej, väga it is ;)