Visa fullständig version : Penicillin dödar halsfluss men vad mer?
Så var man tillbaka med lite nya funderingar då :D
Jag har halsfluss och fått pencillin (kåvepenin). Känns effektivt, är redan lite mindre sjuk efter första dagen.
-->Men vad mer än halsbacillerna går pencillinet extra hårt mot?
Jag tar regelbundet Vitamin C, vitamin/mineraltab samt ALA. Även extra zink just pga att jag har dålig sårläkning. Äter näringsrikt och ligger ej på energiunderskott. :eating:
MVH, Nadja
Alla de snälla bakterier som du har i tarmarna och som skyddar dig mot de elaka bakterierna. Det är därför du lätt blir dålig i magen av penicilin.
Oh no, jag som under våren äntligen blivit kvitt mina j*kla magproblem. Inte känt så mkt än dock. Vad hjälper då? A-fil el motsvarande?
Just nu verkar det gå halsfluss överallt,värre än vanligt!
Vad hjälper då? A-fil el motsvarande?
A-fil är ingen dum idé men nackdelen med de flesta produkterna av den typen är att det är lite bakterier i dem så man får äta ganska mycket. En viss hjälp är de även i mer normala mängder så man kan ju testa det och sen öka om man märker att magen är kajk.
Acidofilus är bara en bakterie. Byt till andra olika youghurtar och filmjölk också. Sedan finns ju olika mjölksyrade grönsaker. Proviva blåbär eller nypon kanske ?
-->Men vad mer än halsbacillerna går pencillinet extra hårt mot?
Svar: Mördarbakterier om du nu har ngra sånna... ;)
Svar: Mördarbakterier om du nu har ngra sånna... ;)
Streptokocker ? Ja, varför inte.
Poängen med mördarbakterier är väl att de är resistenta mot de flesta typer av antibiotika, inklusive penicillin?
Finns tarmbakterier på piller så kallade probioter som du kan äta ist för fil/yoghurt.
Strunta i piller! Det räcker med pencillinet. Du kan ju hjälpa kroppen att få tillbaks tarmbakterier med hjälp av FUNCTIONAL FOOD! Alltså mat som befinner sig i gränslandet mellan mat, naturläkemedel och läkemedel. Alltså livsmedel med vetenskapligt bevisad hälsobefrämjande effekt.
'Prebiotika' - (FIBRER) är oftast olösliga fibrer som främjar tillväxten av de hälsosamma tarmbakterierna. Tex. frön, rotfrukter och bröd/flingor som är fiberberikade.
'Probiotika' - (Fil, yoghurt) de tillför tarmbakterier som sätter sig fast på tarmväggen och producerar en rad nyttiga ämnen samt hindrar sjukdomsframkallande bakterier att fästa. (finns även på burk)
'Anticarcinogena' ämnen - har cancerhämmande effekt. Tex. råg, linfrön, grönsaker och citrusfrukter.
Krya på dig!! :)
Poängen med mördarbakterier är väl att de är resistenta mot de flesta typer av antibiotika, inklusive penicillin?
Ja, och det var ju de som var sjukhussjukan på 1990-talet. Blev lite förvånad att någon minns det.
De tålde alla peniciliner :(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.