handdator

Visa fullständig version : Penicillin dödar halsfluss men vad mer?


Nadja
2005-05-07, 17:30
Så var man tillbaka med lite nya funderingar då :D

Jag har halsfluss och fått pencillin (kåvepenin). Känns effektivt, är redan lite mindre sjuk efter första dagen.

-->Men vad mer än halsbacillerna går pencillinet extra hårt mot?

Jag tar regelbundet Vitamin C, vitamin/mineraltab samt ALA. Även extra zink just pga att jag har dålig sårläkning. Äter näringsrikt och ligger ej på energiunderskott. :eating:

MVH, Nadja

Sverker
2005-05-07, 17:54
Alla de snälla bakterier som du har i tarmarna och som skyddar dig mot de elaka bakterierna. Det är därför du lätt blir dålig i magen av penicilin.

Nadja
2005-05-07, 17:58
Oh no, jag som under våren äntligen blivit kvitt mina j*kla magproblem. Inte känt så mkt än dock. Vad hjälper då? A-fil el motsvarande?

Leon
2005-05-07, 18:13
Just nu verkar det gå halsfluss överallt,värre än vanligt!

z_bumbi
2005-05-07, 19:16
Vad hjälper då? A-fil el motsvarande?

A-fil är ingen dum idé men nackdelen med de flesta produkterna av den typen är att det är lite bakterier i dem så man får äta ganska mycket. En viss hjälp är de även i mer normala mängder så man kan ju testa det och sen öka om man märker att magen är kajk.

Sverker
2005-05-07, 19:19
Acidofilus är bara en bakterie. Byt till andra olika youghurtar och filmjölk också. Sedan finns ju olika mjölksyrade grönsaker. Proviva blåbär eller nypon kanske ?

Tina
2005-05-07, 19:28
-->Men vad mer än halsbacillerna går pencillinet extra hårt mot?



Svar: Mördarbakterier om du nu har ngra sånna... ;)

Sverker
2005-05-07, 19:57
Svar: Mördarbakterier om du nu har ngra sånna... ;)

Streptokocker ? Ja, varför inte.

William
2005-05-07, 20:00
Poängen med mördarbakterier är väl att de är resistenta mot de flesta typer av antibiotika, inklusive penicillin?

gf_
2005-05-07, 21:11
Finns tarmbakterier på piller så kallade probioter som du kan äta ist för fil/yoghurt.

Lizzie
2005-05-07, 21:49
Strunta i piller! Det räcker med pencillinet. Du kan ju hjälpa kroppen att få tillbaks tarmbakterier med hjälp av FUNCTIONAL FOOD! Alltså mat som befinner sig i gränslandet mellan mat, naturläkemedel och läkemedel. Alltså livsmedel med vetenskapligt bevisad hälsobefrämjande effekt.
'Prebiotika' - (FIBRER) är oftast olösliga fibrer som främjar tillväxten av de hälsosamma tarmbakterierna. Tex. frön, rotfrukter och bröd/flingor som är fiberberikade.
'Probiotika' - (Fil, yoghurt) de tillför tarmbakterier som sätter sig fast på tarmväggen och producerar en rad nyttiga ämnen samt hindrar sjukdomsframkallande bakterier att fästa. (finns även på burk)
'Anticarcinogena' ämnen - har cancerhämmande effekt. Tex. råg, linfrön, grönsaker och citrusfrukter.

Krya på dig!! :)

Sverker
2005-05-08, 06:18
Poängen med mördarbakterier är väl att de är resistenta mot de flesta typer av antibiotika, inklusive penicillin?

Ja, och det var ju de som var sjukhussjukan på 1990-talet. Blev lite förvånad att någon minns det.
De tålde alla peniciliner :(