handdator

Visa fullständig version : Kampsport?


fffffffff
2005-05-07, 17:06
Jag hade tänkt träna kung fu 3 ggr/veckan och Sambo/Shootofighting eller nån annan hård kampsport 2ggr/veckan och undrar om man kommer tappa mycket kondition om man kör kampsport 5 ggr/veckan?
Det är nämligen så att jag annars brukar träna fotboll 4ggr/veckan + match men vi har uppehåll hela sommaren så jag hade tänkt satsa på kampsport men undrar om man kommer förlora konditionen mycket?

Wicked
2005-05-07, 17:35
Kampsports-kondition är inte riktigt samma sak som "spring"-kondition. Du kommer bli uthålligare i musklerna för kampsportsövningarna men du kommer tappa i löpningsövningarna.
Har tränat kampsport i 10 år och vet att man inte blir håller någon springkondition om man bara tränar kampsport. Men ett tips är att gå ut och springa 2 gånger i veckan, inte så jobbigt.

// Wicked

Pressarn
2005-05-07, 20:04
Tror inte att du klarar så hård träning 5ggr/vecka, inte utan överträning iaf. Men du kan testa...

z_bumbi
2005-05-07, 20:14
Centrala konditionen dvs hjärta och lungor mm kommer inte att försämras så extremt mycket, löpkonditionen som beror på att musklerna som används vid löpning anpassas just för att springa kommer däremot att bli sämre.

Sen håller jag helt klart med Pressarn om överträningsrisken.

fffffffff
2005-05-07, 21:23
Är det verkligen så jobbigt med kampsport 5ggr/veckan att man kommer bli övertränad?

Ame
2005-05-07, 21:56
Tror inte du kommer att bli övertränad av det, däremot riskerar du andra skador om träningen blir för hård eller du tränar fel m.m... Nu har jag förvisso inte tränat kampsport men tränar man "rätt" så är inte 5ggr/veckan för mycket.

Langster
2005-05-07, 22:03
Är det verkligen så jobbigt med kampsport 5ggr/veckan att man kommer bli övertränad?
Du vet inte det men planerar att träna så ändå?

Det är väldigt olika hur hård träningen är på olika klubbar, så vi kan nog inte ge dig ett svar. Du kommer antagligen få en ganska likartad träning 5 ggr i veckan som, precis som Ame skriver, kan ge upphov till skador om du inte är försiktig.
Vill du bli en bra på just kampsport så finns det inget annat sätt än att träna väldigt mycket kampsport... Om du har andra mål med träningen så får du nog roligare och kommer i bättre allround form genom att variera träningen mer.

Timme
2005-05-08, 07:03
Langster.....eh...är det där du på bilden i din avatar?
Isåfall helt sjukt grymma armar! *grr27*

fffffffff
2005-05-08, 08:37
Langster:
Jo, jag vet att man inte behöver bli övertränad av att träna kampsport 5ggr/veckan men det var så många som skrev att man skulle bli det så jag undrade om det verkligen är så jobbigt att träna kampsport 5ggr/veckan och undrar om någon här tränade kampsport och kunde berätta?
Fast nu var ju inte det frågan från början, utan om min kondition skulle försämras men det har jag redan fått svar på.

Prankie
2005-05-08, 08:53
Har kört wushu sen ett år tillbaka, vet inte vilken typ av kung fu du hade tänkt men för nybörjare i våran klubb är det mycket basic och fys. Allt från löjlig många grodhopp till 12 vändor uppför en brantbacke med mig. :D

Angående överträning kommer du märka av själv ganska tydligt, speciellt när du kombinera form och fight. Jag vet inte hur det är med fight men form kräver en skadefri kropp och maximal vighet för att ens göra en bra rak basicspark mot pannan. Har du träningvärk nånstans så kan du inte prestera helt enkelt.

Buckethead
2005-05-08, 09:13
Som folk sagt så är det ju olika från klubb till klubb. Själv så har jag bara tränat Shootfighting och karate. Men i båda klubbarna så körde vi så hög intensitet som man kunde. Shootfightingen avslutades ofta med fysövningar eller markkamp tills man gav upp av trötthet. Har aldrig gått ifrån en träning och tänkt: "Oh, kanske skulle kliva upp imorgon och ta en löprunda." Oftare: "OMG, I can't feel my legs!" Om det säger mer om min form eller träningsintensiteten i klubben låter jag vara osagt.

Men vill du ha bra löpkondition så är det springa som gäller.