handdator

Visa fullständig version : Promenader.


Fatcan
2005-05-07, 15:57
Jag har ingen tid på morgonen för promenader, är det fortfarande ett bra sätt att förbränna fett om man tar promenaden på kvällen? Brukar bli rätt så exakt en 90 minuters promenad i normalt tempo.

King Grub
2005-05-07, 16:18
Ja. Du förbrukar lika mycket energi, men en mindre del av den energin kommer att komma från fett om aktiviteten inte utförs på fastande mage.

-xR-
2005-05-07, 16:49
På tal om prommenader så tänkte jag höra hur uppväcknings-hormoner påverkar förbränningen när man går direkt efter man vaknat. Borde det inte vara bättre att gå 2-3h efter måltid för att dessa inte skall stjälpa?

King Grub
2005-05-07, 18:33
Du är inte så specifik i exakt vad du menar här. ;)

Fastande mage optimerar fettförbränningen.

"fasting longer than 6 h optimizes fat oxidation."

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27. Optimizing fat oxidation through exercise and diet.

Destra
2005-05-07, 18:38
Ja. Du förbrukar lika mycket energi, men en mindre del av den energin kommer att komma från fett om aktiviteten inte utförs på fastande mage.

Men spelar detta någon roll? om du bränner lika mycket energi, så borde det väll inte spela någon roll vad energin kommer ifrån, det är väll hur många kalorier du förbukar som räknas?

King Grub
2005-05-07, 18:40
Men spelar detta någon roll? om du bränner lika mycket energi, så borde det väll inte spela någon roll vad energin kommer ifrån, det är väll hur många kalorier du förbukar som räknas?

Det är väl en fördel om energin tas från kroppsfett, så har man kolhydrat kvar när det behövs, t ex i gymmet?

Destra
2005-05-07, 20:19
Det är väl en fördel om energin tas från kroppsfett, så har man kolhydrat kvar när det behövs, t ex i gymmet?

Ok, men om du har som mål att minska i kroppsvikt så spelar det allstå ingen roll om man går innan frukost eller någon annan tid?

jakke
2005-05-07, 21:04
Det är väl en fördel om energin tas från kroppsfett, så har man kolhydrat kvar när det behövs, t ex i gymmet?
Isånna fall kan man inte gå på kvällen mellan nästsista och sista målet mat? Så kör jag just nu, iofs mest bara för att det passar mig bäst.

Johan_P
2005-05-07, 23:40
Isånna fall kan man inte gå på kvällen mellan nästsista och sista målet mat? Så kör jag just nu, iofs mest bara för att det passar mig bäst.

Jo, klart du kan. Men energin tas mer ifrån kolhydraterna (aktiva energin) än ditt kroppsfett (lagrade energin).

Sverker
2005-05-08, 05:50
Ok, men om du har som mål att minska i kroppsvikt så spelar det allstå ingen roll om man går innan frukost eller någon annan tid?

Men vem vill minska i kroppsvikt ?

99.99 % av alla medlemmarna på Kolozzeum vill säkert bränna fett, ha energi till träningspassen i form av glykogen och främst hålla den allmäna ämnesomsättningen uppe.


Jag vill det i alla fall ;)

Destra
2005-05-08, 11:13
Men vem vill minska i kroppsvikt ?

99.99 % av alla medlemmarna på Kolozzeum vill säkert bränna fett, ha energi till träningspassen i form av glykogen och främst hålla den allmäna ämnesomsättningen uppe.


Jag vill det i alla fall ;)

Ok, då förstår jag, tack så mycket. *yourock*

Zera
2005-05-08, 11:16
Jag lånar din tråd lite om det är ok :)

Hur mycket fett förbränner man ungefär på 1 timmes morgonpromenad om man väger ca 90 kg med ganska högt BF?
Och hur mycket extra förbränner man om man tar 200 mg koffein innan man går ut o går?

Lizzie
2005-05-08, 12:13
Jag lånar oxå tråden lite. Jag vet ju att morronpromenader är effektiva för fettförbränningen pga att kroppen tar av kroppsfettet som bränsle. Men om man gå precis innan en måltid alltså ca. 2½-3 timmar efter en måltid, blir det då samma sak som att gå på morgonen? Då bör väl kolhydraterna tagot slut och kroppen tar mer från fettet som bränsle?

King Grub
2005-05-08, 12:21
Jag lånar oxå tråden lite. Jag vet ju att morronpromenader är effektiva för fettförbränningen pga att kroppen tar av kroppsfettet som bränsle. Men om man gå precis innan en måltid alltså ca. 2½-3 timmar efter en måltid, blir det då samma sak som att gå på morgonen? Då bör väl kolhydraterna tagot slut och kroppen tar mer från fettet som bränsle?

Glykogendepåerna "tar inte slut" efter 2-3 timmars normalt liv. Möjligen om du tillbringar dom timmarna springande ett marathonlopp.

Inte heller efter en natts sömn med fasta är glykogendepåerna tömda. Däremot är blodsockernivåerna och insulinnivåerna låga (blodsockernivåerna är inte under fastenivå 2-3 timmar efter en lågglykemisk måltid), detfinns gott om fettsyror i omlopp fria att förbränna, och nivåerna av tillväxthormon är höga. Allt detta skapar den rätta miljön för fettförbränning. Det krävs minst 6 h fasta för dessa förutsättningar att optimeras. Att fasta dessa timmar under natten, i sängen i vila och sovande, är att föredra, inte att ranta runt 6 timmar fastande på dagen och sedan köra förbränningsträning. Då är förvisso fettförbränningen rejäl, men även proteinnedbrytningen.

chopper
2005-05-08, 12:56
Inte att ranta runt 6 timmar fastande på dagen och sedan köra förbränningsträning. Då är förvisso fettförbränningen rejäl, men även proteinnedbrytningen.

Men proteinnedbrytningen är lokal va? Så att om man rantar runt ett tag och bara aktiverar benen så tas de främst muskelprotein därifrån?

Likaså om man ligger och gör situps i och inte äter något så är muskelnedbrytningen störst från magmusklerna då?

Lizzie
2005-05-08, 17:38
Men proteinnedbrytningen är lokal va? Så att om man rantar runt ett tag och bara aktiverar benen så tas de främst muskelprotein därifrån?

Likaså om man ligger och gör situps i och inte äter något så är muskelnedbrytningen störst från magmusklerna då?

Nä, så är det väl inte??

bastic
2005-05-08, 18:32
är det bra att ha packning på rycggen när man går? förbränner man mer fett då? säg typ en 20 kg?

Rataxes
2005-05-08, 18:38
är det bra att ha packning på rycggen när man går? förbränner man mer fett då? säg typ en 20 kg?
Energiförbrukningen ökar lite, men går du 60 minuter med 20 kg på ryggen lär det ändå bränna mindre än att gå 80 minuter utan något på ryggen, och det förstnämnda är mycket jobbigare. Vill du höja energiförbrukningen är det alla gånger bättre att röra dig snabbare än att lasta på en massa extravikt.