handdator

Visa fullständig version : Förebyggande av skador i korsryggen

rubber_duck
2005-05-07, 15:17
Jag är en 18 åring som styrketränat i runt 2 år. Jag har till och från haft besvär med korsryggen och får inte riktigt till det. Besvären var värst när jag växte som mest men har nu lungnat ner sig en aning. Jag vet inte om problemen med tiden kommer att gå över, men vill vara på den säkra sidan och förebygga skador. Vad har ni för råd? Hur mycket ska jag träna korsryggen, vilka övningar, hur mycket mage ska jag träna och är det några övningar jag bör undvika tills jag fått till det? Alla råd uppskattas!

Frazze
2005-05-07, 15:19
Jag är en 18 åring som styrketränat i runt 2 år. Jag har till och från haft besvär med korsryggen och får inte riktigt till det. Besvären var värst när jag växte som mest men har nu lungnat ner sig en aning. Jag vet inte om problemen med tiden kommer att gå över, men vill vara på den säkra sidan och förebygga skador. Vad har ni för råd? Hur mycket ska jag träna korsryggen, vilka övningar, hur mycket mage ska jag träna och är det några övningar jag bör undvika tills jag fått till det? Alla råd uppskattas!
vad är det för besvär? har du fått någon diagnos på vad som kan vara fel?

rubber_duck
2005-05-07, 16:31
Nej jag har ingen diagnos. Jag var lite slarvig tidigare som beskrev min situation som ett besvär. Låt mig omformulera det till att det ibland smärtar i korsryggen när jag till exempel kör knäböj och ibland bara när jag ligger ner. Jag vet att det inte bara är träningsvärk och det känns som att det kan förvärras med tiden om jag inte gör något åt saken. Jag tror att det kan bero på en kombination av att jag har växt mycket på kort tid och att jag lyfte felaktigt när jag just börjat träna.

Åse Columbus
2005-05-07, 18:17
börja med dessa stretchövningar...o se om de lättar..inget som kan skada iaf!

http://www.ryggochmuskelakuten.se/

klicka på stretchövningar för höft o bål...se om det hjälper!

Åse

rubber_duck
2005-05-07, 22:09
Tack för stretchövningarna, använde sen tidigare några av dom efter dom flesta gym,eller löp, pass men nu ska jag komplettera upp med några till.

Langster
2005-05-07, 22:13
För mig hjälpte det faktiskt enormt att bli starkare i marklyft.

Fatalist
2005-05-07, 23:44
Kolla över din teknik i nämnda övningar också

MilkmaN
2005-05-08, 00:19
OMG! Var jag ovig i dem momenten eller var jag ovig? Sjukt.
Har själv lite ont i korsryggen efter långa löpningar och böjen (där antagligen på grund av teh suxx teknik) så tänkte använda dessa med.