handdator

Visa fullständig version : sry fråga om alkohol igen :D

yeyoya
2005-05-07, 11:20
Hej alla

Ja har sökt på alkohol i sök funktionen och fick reda på att de är negativt för fettförbränningen i kroppen. Kroppen koncentrerar sig på att bränna alkoholen istället för fett... mer fick ja inte reda på

Mina frågor e nu demma :

1:Hur länge håller denna process på ??? altså under ungefäär vilken tids intervall förbränner kroppen alkohol istället för fett om man varit hyfsat packad kvällen innan.

2: Sen har alkohol någon negativ effekt på muskel uppbyggnaden eller bara på fettförbränningen isf vilken altså vad händer i kroppen. och hur "allvarligt" är de.

3: Och till sist va är en måttlig konsumtion av alkohol om man vill vara så vältränad som möjligt de bästa e ju förstås att inte dricka nonting men finns de non acceptabel nivå. ex 1 gång i månaden ???

Tacksam för alla svaren och kom inte me en masa kommentarer : "SÖK på sök funktionen" för de har ja gjort.

King Grub
2005-05-07, 11:24
1. Tills alkoholen är borta ur systemet.

2. Ja, proteinsyntesen är kraftigt undertryckt med alkohol i omlopp.

Tolkia
2005-05-07, 11:29
Ett litet observandum dock, eftersom det är många funderingar kring just detta: Att man blir fet av att dricka (för) mycket alkohol (vilket ju är allmänt känt, jfr. uttrycket "ölmage"), har visserligen något att göra med att alkoholen påverkar ämnesomsättningen men mer att göra med att a) alkoholen i sig innehåller en hel massa kalorier och b) hög alkoholkonsumtion tenderar att sammanfalla med hög konsumtion av kalorier från - mer eller mindre lämplig - mat (jfr. uttrycket "fyllehungrig" ...). ;)

Callister
2005-05-07, 11:54
Det här med fyllehunger är väldigt konstigt, när man väl har det så känner man att den är falsk, men hungern är så stark, man känner ju starkt välbefinnande över att veta att man ska få sätta tänderna i en saftig hamburgare eller något.. jag känner iaf så *flex*

Djens
2005-05-07, 12:16
Reptilhjärnan:

Äta, ha sex 'är det som finns plats i hjärnan.

:D

Sniggel
2007-02-18, 17:09
Det här med fyllehunger är väldigt konstigt, när man väl har det så känner man att den är falsk, men hungern är så stark, man känner ju starkt välbefinnande över att veta att man ska få sätta tänderna i en saftig hamburgare eller något.. jag känner iaf så *flex*

Ok, lite gammal tråd men ;)

Vadå falsk? Hungern är väl i hög grad äkta?
Alkohol är ett gift och kroppen vill väl ha ordentligt med näring för att kunna återhämta sig så bra som möjligt från giftet, jag tror det är därför kroppen signalerar hunger.
Att det blir överätning tror jag inte kroppen ser som ett problem då det är viktigare att att återhämta sig från giftet än att lägga på sig extra "onödiga" energireserver. Är ju inte varje dag man utsätts för gifter i de mängderna om man ser det hela i ett evolutionsperspektiv.

maRRtin
2007-02-18, 17:12
Ok, lite gammal tråd men ;)

Vadå falsk? Hungern är väl i hög grad äkta?
Alkohol är ett gift och kroppen vill väl ha ordentligt med näring för att kunna återhämta sig så bra som möjligt från giftet, jag tror det är därför kroppen signalerar hunger.
Mjaa, jag vill minnas att det beror på att levern har fullt upp med att ta hand om alkoholen och kan inte hålla styr på blodsockret samtidigt.

Lagårn
2007-11-04, 14:55
Man brukar säga att en medelförbränningen av alkohol hos en människa på 70 kg ligger på 2 cl/timma, är du större förbränner du mer... processen beror alltså på hur mycket du druckit

Eddie Vedder
2007-11-04, 16:25
Man brukar säga att en medelförbränningen av alkohol hos en människa på 70 kg ligger på 2 cl/timma, är du större förbränner du mer... processen beror alltså på hur mycket du druckit

Kul bump på en tråd som snart är ett år gammal.:D

2cl per timme vet jag inte riktigt vart du läst, 1g alkohol per 10kg kroppsvikt i timmen brukar vara generella siffror iaf. För en person på 70kg innebär det med andra ord 7g alkohol i timmen.

Men som du säger är alkoholoxidationshastigheten ganska rejält varierande mellan individer.:)

pluffer
2007-11-04, 16:49
kön har väl en väldigt stor betydelse? samt muskelmassa. har man mycket fett bränner man inte alkohol så bra men har man mycket muskler bränner man det bra därav att män tål alkohol bättre än kvinnor.

Raggis
2007-11-04, 17:03
kön har väl en väldigt stor betydelse? samt muskelmassa. har man mycket fett bränner man inte alkohol så bra men har man mycket muskler bränner man det bra därav att män tål alkohol bättre än kvinnor.

:confused:

Racso
2007-11-04, 17:54
1. Tills alkoholen är borta ur systemet.

2. Ja, proteinsyntesen är kraftigt undertryckt med alkohol i omlopp.

Att proteinsyntesen är nedreglerad när man hällt i sig alkohol är standardsvar gällande alkohol och träning.

...hur är det då med själva proteinbalansen? Man kanske är väldigt antikatabol efter att ha hällt i sig en hel del kalorier?

Kort sagt, är dricka = säker förlust av muskelmassa? Eller försvårar man bara nybildandet av muskelprotein?

Crille666
2007-11-04, 19:03
Kul bump på en tråd som snart är ett år gammal.:D

2cl per timme vet jag inte riktigt vart du läst, 1g alkohol per 10kg kroppsvikt i timmen brukar vara generella siffror iaf. För en person på 70kg innebär det med andra ord 7g alkohol i timmen.

Men som du säger är alkoholoxidationshastigheten ganska rejält varierande mellan individer.:)

Är 7 grammen alkohol beräknad i 40% alkoholhalt då?

Gnusram
2007-11-04, 19:19
Är 7 grammen alkohol beräknad i 40% alkoholhalt då?

Det är väl sak samma om de kommer från en skvätt starksprit eller några öl?

Crille666
2007-11-04, 19:36
Det är väl sak samma om de kommer från en skvätt starksprit eller några öl?

A men är 1 g alkohol = 100 % alkoholhalt eller är det 40% eller 20% det kan ju vara i princip vad som helst. Tror jag iallafall.

Gnusram
2007-11-04, 19:43
A men är 1 g alkohol = 100 % alkoholhalt eller är det 40% eller 20% det kan ju vara i princip vad som helst. Tror jag iallafall.

Aha, du menade så. Jag vill minnas att alkoholen redovisas i volymprocent.

1 liter(1000g) sprit som är 40 volymprocent innehåller 400g ren alkohol.

1 liter starköl (5,6% säger vi) innehåller alltså 56 g ren alkohol

Eddie Vedder
2007-11-04, 19:48

Varför skulle man säga ett gram om 40% av ett gram? Då är det ju inte ett gram:confused:

Gnusram
2007-11-04, 19:58
Mitt räkneexempel är förövrigt fel, jag har för mig att alkohol och vatten inte har samma densitet.

Jag erkänner alltså, men jag ids inte ta fram ett helt korrekt exempel. :D

Principen stämmer dock. Du får dricka större volymer öl än sprit för att få i dig lika många gram alkohol.