handdator

Visa fullständig version : Fatscan


A.K.O.A
2005-05-07, 09:29
Fungerar en fatscan i verkligheten? Då syftar jag på en sådan där du håller fingrarna (tumme+pekfinger) på en platta, eller är en fettkaliper säkrare?

Mental
2005-05-07, 11:53
Fungerar en fatscan i verkligheten? Då syftar jag på en sådan där du håller fingrarna (tumme+pekfinger) på en platta, eller är en fettkaliper säkrare?

Det är ju en sorts bioimpendans, det funkar sådär, Kaliper hanterad av någon som kan är mycket mera exakt.

Fatcan
2005-05-07, 15:56
Trodde att den här tråden skulle handla om mig först :D

A.K.O.A
2005-05-08, 15:44
Det är ju en sorts bioimpendans, det funkar sådär, Kaliper hanterad av någon som kan är mycket mera exakt.

Ok, så en kaliper är inte att rekomendera till en amatör? Hur gör ni själva, använder ni våg måttband, eller kör ni på kalipern? Är det svårt att lära sig mäta rätt med en fettkaliper?

JJ
2005-05-09, 14:02
Ang kaliper: Det är svårt att få ett värde som du kan jämföra med andra, alltså ett riktigt värde på din bf. Däremot är det ju lätt att se framsteg för din egen del. Säg att du mäter upp din bf till 10%. Det säger inte så mycket, den kan säkert vara 12 eller 8 beroende på hur du mäter. Däremot om fettvecket på magen minskar från 20 till 15 mm så vet du ju att det händer grejjer (förutsatt att du mäter likadant varje gång). Annars är väl spegeln ett bra alternativ.

Mental
2005-05-09, 15:48
Våg, måttband, spegel, sunt förnuft samt färgglada diagram i excel

Väger mig varje morgon och bankar in i min kurva, vikten hoppar hit och dit beroende på hur jag äter dricker och tränar, men trenderna ser man tydligt efter några veckor, samma med midjemått. varierar flera cm, men trenderna blir tydliga.

Spegeln är säkert effektivast, men jag tycker det är svårt att se dag till dag förändringar, fotografera sig i samma pose en gång i veckan så blir det lättare att se, och man kan publicera bilder på kollo, villket folk gillar :)