handdator

Visa fullständig version : Vitaminer i frysta grönsaker


heljis
2005-05-07, 04:36
Är det sant att vitaminerna i grönsaker försvinner när de fryses (och sedan tinas)?
Sanning eller myt...? Låter som en typisk myt *screwy*

Sverker
2005-05-07, 06:02
Visst försvinner en del, 15 - 25 % kanske.

Alla frysta grönsaker är förkokta/blancherade. Det betyder att det kokas någon minut för att förstöra alla de enzymer i grönsaken som bryter och brunfärgar grönsaken.

Efter infrysningen står tiden stilla. Mycket lite händer vid -18 grader.
Nästa förlust sker när man tinar grönsakerna eller värmer på nytt. Ytterligare 10 - 20 % av vitaminerna försvinner då.
De vitaminer man refererar till är främst C-vitamin och folacin. Sedan kommer förluster av andra B-vitamin som thiamin och riboflavin.



Färskt är bäst men tänk på att det blir nästan samma förluster när du kokar grönsakerna hemma i köket.

heljis
2005-05-07, 17:58
Tack för ett bra svar!!! *yourock*

Långeman
2005-05-08, 11:59
Det är ju samma som alla livsmedel som är frusna.. Upptining är det viktigaste, ser det allt för ofta att man slarvar med det o sen slänger den i micron eller i varmt vatten.. ( värst är det på restauranger, jag vet :( ) Sämre innehåll, smak och konsistens..

hasse36
2005-05-08, 19:09
Upptining är det viktigaste, ser det allt för ofta att man slarvar med det o sen slänger den i micron eller i varmt vatten.Man lägger väl de frysta grönsakerna direkt i kokande vatten - ja, om man vill ha dem kokta förståss.

Lizzie
2005-05-09, 11:32
Man lägger väl de frysta grönsakerna direkt i kokande vatten - ja, om man vill ha dem kokta förståss.

Jag har faktiskt slutat att koka grönsaker. Jag ångkokar dem istället, mycket godare och näringen finns kvar i grönsaken!

heljis
2005-05-09, 12:35
Jag har faktiskt slutat att koka grönsaker. Jag ångkokar dem istället, mycket godare och näringen finns kvar i grönsaken!

Hur gör man då lite mer exakt?