Visa fullständig version : Kalibrera matvåg?
Pellefant
2005-05-06, 18:22
Hej!
Finns det något smart sätt att testa hur exakt min digitala Soehnle matvåg är? (1 grams intervall) *screwy* (Har inga tyngder)
Butiksvågarna i butikskassor, de kalibreras ofta? I så fall borde jag kunna jämföra något jag köpt i lösvikt med den vikten.
Hej!
Finns det något smart sätt att testa hur exakt min digitala Soehnle matvåg är? (1 grams intervall) *screwy* (Har inga tyngder)
Använd matvaror som det står exakt hur mycket dom väger o ställ på vågen o kolla om den visar samma.
Herkulez
2005-05-06, 18:32
är det affe. kola eller röka du ska väga?
prova mobiltelefonen om du har en sån, brukar alltid stå i gram hur mycket dom väger.
Pellefant
2005-05-06, 18:45
är det affe. kola eller röka du ska väga?
:D
Kyckling.
Ta med något lämpligt föremål till affären som inte ändrar vikt. Tex din nyckelknippa och inte ett äpple som du ändå bara kommer äta upp. Väg det i affären och väg det sedan hemma.
Självklart har man klassade kallibreringsvikter från 100, 10 och 1 g ned till 100, 50, 20 och 10 mg :D
De ligger i ett snygg trälåda på filltduk och med exklusiv pincett.
Helt meningslöst med så små kalibreringsvikter, eftersom min köksvåg endast har skaldelen 1 g.
Be någon som har tillgång till en bra våg väga 4-5 föremål av varierande vikt, t ex runt 50, 150, 250 1000 och 1500 g.
De flesta gymnasieskolor har t ex vågar som går ner till 0,01 g.
Självklart har man klassade kallibreringsvikter från 100, 10 och 1 g ned till 100, 50, 20 och 10 mg :D
De ligger i ett snygg trälåda på filltduk och med exklusiv pincett.
Helt meningslöst med så små kalibreringsvikter, eftersom min köksvåg endast har skaldelen 1 g.
Köksvåg? Trodde du körde med analysvågen Sverker! :D
Funderar på att köpa mig en matvåg, vilka märken är bra?
Butiksvågarna i butikskassor, de kalibreras ofta? I så fall borde jag kunna jämföra något jag köpt i lösvikt med den vikten.
Det brukar stå på vågen när den kröntes senast (alternativt när det är dags för nästa omkröning). Vågarna i kassorna rundar dock ofta av mer än matvågen hemma; om du vill väga i butiken, så väg på grönsaks/fruktavdelningens våg.
En matvåg som inte är av den allra billigaste sorten kan man nog lite på relativt väl, en felvisning på ett gram eller två torde inte spela SÅ stor roll i längden, så länge du inte skall börja laborera med tillverkning av egna vitamintillskott - eller mindre nyttiga sorters tillskott ... ;) Känner du någon som har en matvog kan ni ju "kontrollväga varandras", som z_bumbi föreslog. Tipset att väga något som har vikten angiven på förpackningen dissar jag dock direkt, jag vågar nog lova att müslifabrikanterna inte mäter upp varje påse på analysvågen. :D Dessutom är det ju mycket som tappar vikt när det lagras, eftersom vatten avdunstar (på många torrvaror anges ju faktiskt detta speciellt).
Edit:
Smartson testar hushållsvågar (http://www.smartson.se/Default.ASP?WCI=wiMain&TestId=3097)
Råd och Rön om matvarors vikt (http://www.radron.se/templates/test____3392.asp)
Hade för mig att det fanns fler än Smartson som testat vågar, men jag orkar inte leta längre nu.
Köksvåg? Trodde du körde med analysvågen Sverker! :D
Visst, stående på en tung marmorbänk för att minimera viberationer i golvet :D
Nää, det behövs inte. All mat varierar någon procent upp eller ned i protein-, fett, och kolhydrat-halt. Variationen är i livsmedlet är STÖRRE än vad någon våg kan väga.
Använd mynt.
Enkrona 7,0 g
Femkrona 9,4 g
Tiokrona 6,7 g
Använd mynt.
Enkrona 7,0 g
Femkrona 9,4 g
Tiokrona 6,7 g
Bra idé. Ännu bättre blir det ifall du tar fler mynt eftersom större urval minskar den individuella variationens påverkan, samt att en våg av lägre kvalitet knappast är exakt över hela skalan.
Långeman
2005-05-08, 12:03
Förlåt men är det så viktigt med ett par gram mer eller mindre? Kan inte tro det blir så stor skillnad.. I längden..
Förlåt men är det så viktigt med ett par gram mer eller mindre? Kan inte tro det blir så stor skillnad.. I längden..
När koks betingar ett kilopris på över miljonen så spelar nog ett gram ganska stor roll.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.