handdator

Visa fullständig version : Deffen funkar inte! Arg!


CeCe
2005-05-06, 10:33
Jag har försökt att gå ner i vikt sen början av året. Saken är den att jag fick ett jobb i januari. Har alltid haft koll på hur mycket jag ska äta för att gå ner lagom i vikt tidigare, men helt plötsligt spelar det ingen roll hur jag gör.

Jag har testat allt från att äta 1300 kcal till 2700, med träning och utan träning. (Är tjej, 163cm och väger 61kg).

Jag börjar undra om det beror på att jag jobbar skift och äter på oregelbundna tider varannan vecka. Alltså samma tider sena veckor och andra tider tidiga veckor. Dessutom brukar jag ofta cykla hem från jobbet när jag jobbar sent och det är kl 12 på natten. Har ingen chans att varva ner innan jag ska lägga mig.
Jag går och står hela dagarna och försöker att springa före/efter jobbet om jag inte cyklar. Har försökt hitta en bra balans på uppladdningen men jag tycker det är svårt att sätta timmarna på rätt ställe.

Antar att jag har misslyckats med att hitta den rätta balansen av träning och mat de rätta dagarna men allt verkar så hopplöst...

Tips på hur fasen jag ska kunna hitta balansen?

Vic_1981
2005-05-06, 10:51
Jag har försökt att gå ner i vikt sen början av året. Saken är den att jag fick ett jobb i januari. Har alltid haft koll på hur mycket jag ska äta för att gå ner lagom i vikt tidigare, men helt plötsligt spelar det ingen roll hur jag gör.

Jag har testat allt från att äta 1300 kcal till 2700, med träning och utan träning. (Är tjej, 163cm och väger 61kg).

Jag börjar undra om det beror på att jag jobbar skift och äter på oregelbundna tider varannan vecka. Alltså samma tider sena veckor och andra tider tidiga veckor. Dessutom brukar jag ofta cykla hem från jobbet när jag jobbar sent och det är kl 12 på natten. Har ingen chans att varva ner innan jag ska lägga mig.
Jag går och står hela dagarna och försöker att springa före/efter jobbet om jag inte cyklar. Har försökt hitta en bra balans på uppladdningen men jag tycker det är svårt att sätta timmarna på rätt ställe.

Antar att jag har misslyckats med att hitta den rätta balansen av träning och mat de rätta dagarna men allt verkar så hopplöst...

Tips på hur fasen jag ska kunna hitta balansen?


Vad äter du en normal dag? Hur mycket kalorier förbrukar du?

Nismo
2005-05-06, 10:54
Går du verkligen inte ner något då du äter 1300kcal? Märkligt.
Hur noggrann är du? Väger du maten osv?

CeCe
2005-05-06, 11:15
Går du verkligen inte ner något då du äter 1300kcal? Märkligt.
Hur noggrann är du? Väger du maten osv?

Jag vägde den i början och var noga med att få i mig rätt mängd fett/kolh/protein men tröttnade efter ca två månader när inget hade hänt.

En normal dag i matväg brukar se ut så här:
Kan inte sätta ut tider eftersom det varierar från jämn/ojämn vecka.

Frukost: Axa´s Sportmüsli 150g

Mellanmål: 2 Polar Extrem med messmör

Lunch: Kassler/Fisk/kyckling med pasta och grönsaker samt 15g rapsolja
Energivärdet brukar ligga mellan 400-500kcal

Mellanmål: En halv liter Yoggi Mini med en banan.

Tidig vecka består sista måltiden av samma som lunchen medan jag bara äter en frukt när jag jobbar sent.

Hmm, när jag kollar på det här ser jag att jag inte ens kommer upp i 2000kcal....
Är det verkligen så att jag äter för lite?

Jag har verkligen svårt för att ta reda på hur mycket jag gör av med.
Ska jag sluta träna under en period och bara koncentrera mig på att ta reda på hur mycket jag ska äta för att gå ner?

lill biffen
2005-05-06, 11:22
Antingen äter du för mycket eller för lite. Du säger att du testat allt mellan 2700 och 1300. Men har du verkligen gett det den tid det behöver eller har du bara gjort det i en vecka?

Du ska ju ha i dig runt 2000kcal om dagen (beror ju lite på hur mycket du rör dig). Så testa att lägg dig på 1500-1700kcal. Håll detta i en månad. Ät inte för lite kolhydrater, fett eller protein. 40E% kolhydrater, 40E% protein, 20E% fett.

Fettecke
2005-05-06, 11:48
Hej CeCe... jag tror inte att dina arbetstider ska spela någon roll... jag jobbar också skift (2-skift)

där har vi rast 3ggr per arbetsdag... de tiderna som vi har rast på förmiddagen försöker jag även följa då jag jobbar eftermiddag (och tvärtom)

ex:
förmiddag: Rast 08.00, 10.00, 12.30
Eftermiddag: 16.00 18.00 20.00

som du ser så e det ganska perfekta tider och bra placerade på dygnet för att man ska kunna äta samma tider varje vecka...
Jag är inte ute efter att tappa vikt, utan tvärtom, men principen är desamma, konstant flöde av näring till kroppenför att lyckas med ditt mål

det är ju ganska simpelt att tappa vikt i teorin, "gör av med mer än du får i dig"...

hur rör du dig i övrigt, träning, jobbet osv ?

mini
2005-05-06, 12:23
På det du räknat upp (och med gissningar på mängden där du inte specificerat detta på lunch och middag) kommer jag upp i dryga 2000 kcal. Räknat på veckor du äter middag. Detta utgår också ifrån att du aldrig stoppar något annat i munnen, typ något fika, mjölk i kaffet osv. Tror inte ditt intag är så lågt som du tror.

hasse36
2005-05-06, 15:53
Berätta om din träning och hur mycket du tror att du förbrukar. Många överskattar sin träning.

Metal_boy_
2005-05-06, 16:07
Jag har försökt att gå ner i vikt sen början av året. Saken är den att jag fick ett jobb i januari. Har alltid haft koll på hur mycket jag ska äta för att gå ner lagom i vikt tidigare, men helt plötsligt spelar det ingen roll hur jag gör.

Jag har testat allt från att äta 1300 kcal till 2700, med träning och utan träning. (Är tjej, 163cm och väger 61kg).

Jag börjar undra om det beror på att jag jobbar skift och äter på oregelbundna tider varannan vecka. Alltså samma tider sena veckor och andra tider tidiga veckor. Dessutom brukar jag ofta cykla hem från jobbet när jag jobbar sent och det är kl 12 på natten. Har ingen chans att varva ner innan jag ska lägga mig.
Jag går och står hela dagarna och försöker att springa före/efter jobbet om jag inte cyklar. Har försökt hitta en bra balans på uppladdningen men jag tycker det är svårt att sätta timmarna på rätt ställe.

Antar att jag har misslyckats med att hitta den rätta balansen av träning och mat de rätta dagarna men allt verkar så hopplöst...

Tips på hur fasen jag ska kunna hitta balansen?


1300kcal är på tok för lite! Öka förbräningsträningen istället för att dra ner för mycket på maten, kroppen behöver maten.

CeCe
2005-05-07, 08:43
Saken är den att jag går väldigt mycket på jobbet samtidigt som jag står, vilket gör det väldigt svårt att sätta rätt antal timmar på Uppladdningen. Jag går två sekunder står typ 10 osv. Får ingen koll på det riktigt. Sen brukar jag cykla till jobbet (2 x 25min) och de dagar jag inte gör det springer jag i ca 40 min istället. Genomsnittligt tränar jag fyra dagar i veckan.

Uppskattningsvis (enligt Uppladdningen) ligger jag på 2300kcal en träningsfri dag dvs bara jobbet, och 2500 när jag cyklar till jobbet.

Men även om jag ligger på 2000kcal händer det inget. Jag funderar på om det är jag som fördelar maten fel eller något...
Tycker jag har testat allt som går att prova... nu är jag mest förvirrad.

Rataxes
2005-05-07, 09:34
Testa att föra noggrann bok över din vikt under en perid på några veckor då du håller dig på samma energinivå. Med det menar jag att du väger dig varje dag på morgonen efter första toabesöket och räknar ut medel och medianvärden för varje vecka, och sen medelvärdet av medianen och medelvärdet för varje vecka. Sker det någon förändring av din statiska vikt under denna period borde du då kunna uppskatta denna förändring hyfsat bra. Står du stilla, sänk energiintaget (eller höj energiförbrukningen) med 500 kcal, gick du ned några hekto, sänk lite mindre, gick du upp några hekto, sänk lite mer.

Att fortsätta hålla daglig bok och räkna ut medel/medianvärden även i fortsättningen kan vara en god idé då du lär få lite bättre perspektiv på hur vikten förändras.

mini
2005-05-07, 09:39
Uppladdningen har väl visat sig vara en ganska oförlitlig källa?

King Grub
2005-05-07, 09:43
Då beror det nog på felaktiga val av användaren, eftersom uträkningen är baserad på Harris-Benedictekvationen.