handdator

Visa fullständig version : Protein i äggvitor samt fisk..


hammer95
2005-05-06, 10:31
Är protein i äggvitor samt fisk snabbttillgängligt dvs. det tas upp snabbt? Om det är så går det att jämföra med whey-protein?

heljis
2005-05-06, 10:41
Äggvitor är snabbt protein. Fisk vet jag faktiskt inte (rätta mig om jag har fel, någon mer kunnig).

Frazze
2005-05-06, 10:49
Äggvitor är snabbt protein. Fisk vet jag faktiskt inte (rätta mig om jag har fel, någon mer kunnig).
Äggvita kan man väl knappast säga är ett snabbt protein? Men snabbare än fisk är det.

Weird
2005-05-06, 11:01
Äggvita kan man väl knappast säga är ett snabbt protein? Men snabbare än fisk är det.
det går väll inte att gämför med vassle. äggvita är ändå relativt snabt beroende på vad man gämför med tex. kött

HenrY
2005-05-06, 11:01
Äggvita kan man väl knappast säga är ett snabbt protein? Men snabbare än fisk är det.

Är väl det snabbaste förutom vassle.
Fisk är långsamt protein.

Frazze
2005-05-06, 11:08
Är väl det snabbaste förutom vassle.
Fisk är långsamt protein.
Menade mer som Weird säger att det inte går att jämföra med vassle

Sverker
2005-05-06, 11:52
Utan att kunna någonting alls om just upptagningshastigheten så är proteinet i fisk mycket speciellt.

Fiskköttet är fullproppat med olika enzymer som snabbt bryter ned proteinet i fisken när fisken dör. Katepsiner kallas enzymerna ( med C på engelska ).
Det är just detta som gör fiskköttet så sladdrigt och lättupplöst ifall fisken hanteras fel efter fångsten. Att proteinet bryts så snabbt ned gör att det också snabbt bildas illaluktande föreningar.

Fisk är ju typisk skonkost efter en operation för att det är lättsmält. Det är möjligt att det finns ett missförstånd med här :confused:

King Grub
2005-05-06, 12:16
Är väl det snabbaste förutom vassle.

Nej, det är sojaisolat.

Fisk har dessutom det högsta II:t bland dom livsmedel där insulinfrisättningen stimuleras av aminosyror, förutom mjölkprodukter.

Mager fisk som torsk eller tonfisk passar alltså perfekt i den första "riktiga" måltiden närmast efter träningen.

HenrY
2005-05-06, 12:44
Nej, det är sojaisolat.

Fisk har dessutom det högsta II:t bland dom livsmedel där insulinfrisättningen stimuleras av aminosyror, förutom mjölkprodukter.

Mager fisk som torsk eller tonfisk passar alltså perfekt i den första "riktiga" måltiden närmast efter träningen.

Ok!
Ojdå, jag äter rätt ofta tonfisk. Men det kanske inte riktigt passar när man är under deff?
Iof högst en gång om dagen så det blir väl knappast någon betydande skillnad!

King Grub
2005-05-06, 12:46
Det är alltså inte glukosnivå, utan i jämförelse med andra rena proteinlivsmedel. Strax under dubbelt så stor insulinfrisättning efter 250 kcal från fisk än 250 kcal från äggvita.

Åt jag en burk tonfisk om dagen skulle jag oroa mig mer för eventuella tungmetaller än insulinfrisättning.

aliquis
2005-05-06, 12:48
Nej, det är sojaisolat.
coolt... idag var jag dum och drog ut på frukosten, off topic som fan :D

zanzi
2005-05-06, 14:43
Utan att kunna någonting alls om just upptagningshastigheten så är proteinet i fisk mycket speciellt.

Fiskköttet är fullproppat med olika enzymer som snabbt bryter ned proteinet i fisken när fisken dör. Katepsiner kallas enzymerna ( med C på engelska ).
Det är just detta som gör fiskköttet så sladdrigt och lättupplöst ifall fisken hanteras fel efter fångsten. Att proteinet bryts så snabbt ned gör att det också snabbt bildas illaluktande föreningar.

Fisk är ju typisk skonkost efter en operation för att det är lättsmält. Det är möjligt att det finns ett missförstånd med här :confused:

Gillar att läsa dina lite allmänna texter som du skriver ibland.
Keep 'em coming :thumbup:

WHITEFOLKS
2005-05-06, 19:13
sverker-lizard-grubben och alla de andra stora på forumet är som aminosyrekomplettering går ihop perfekt för att ge fullvärdig information:thumbup:

Karate_kid
2005-05-06, 19:20
.

Åt jag en burk tonfisk om dagen skulle jag oroa mig mer för eventuella tungmetaller än insulinfrisättning.


jaså det skulle du ? undra då om jag kanske behöver överväga min konsumtion på 2-3 per dag :D

HenrY
2005-05-06, 21:14
jaså det skulle du ? undra då om jag kanske behöver överväga min konsumtion på 2-3 per dag :D

Haha hur fan lyckas du få ner skiten!
jag brukar äta 1 burk tonfisk per dag, iof mycket mindre än det de senaste veckorna. men jag har enbart ätit det för att det varit så lätt att laga skiten!:D
Jag äter det med pasta och lite pesto, bara o trycka ner! :eating:

no1fitness
2005-05-07, 00:45
jaså det skulle du ? undra då om jag kanske behöver överväga min konsumtion på 2-3 per dag :D

Min sambo äter också runt 2 burkar per dag och jag har nämnt tungmetaller för honom, men har äter den ändå.
Jag HATAR verkligen tonfisk och undviker det som pesten... *spy*

Barbastark
2012-07-26, 21:48
Äggvita kan man väl knappast säga är ett snabbt protein? Men snabbare än fisk är det.

Är inte äggvita bland det långsammaste protein man kan få tag på? Bara läst delar av en review artikel om det dock.

Utan att kunna någonting alls om just upptagningshastigheten så är proteinet i fisk mycket speciellt.

Fiskköttet är fullproppat med olika enzymer som snabbt bryter ned proteinet i fisken när fisken dör. Katepsiner kallas enzymerna ( med C på engelska ).
Det är just detta som gör fiskköttet så sladdrigt och lättupplöst ifall fisken hanteras fel efter fångsten. Att proteinet bryts så snabbt ned gör att det också snabbt bildas illaluktande föreningar.

Fisk är ju typisk skonkost efter en operation för att det är lättsmält. Det är möjligt att det finns ett missförstånd med här :confused:

Vad innebär dethär? Betyder detta att kroppen bara kanske kan tillgodogöra sig, låt säga 60-70% av proteinet från fisken, då resten redan är nedbrutet, eller hur går det till här?

Walato
2012-07-26, 22:13
7 år gammal tråd, grabben. Ja ägg proteinet är långsamt.