handdator

Visa fullständig version : MCT-Fett


A.K.O.A
2005-05-05, 22:16
Är det verkligen bra fetter? Det utvinns ju ur palm och kokosfetter, som till stor del består av mättade fetter, eller har de omvandlat dessa på så sätt att det inte längre är dåligt fett? :confused:

WHITEFOLKS
2005-05-05, 22:18
MCTfett är bra i samband med träning vad jag har förstått men kan inte tänka mig att det fyller någon större funktion annars.

A.K.O.A
2005-05-05, 22:20
MCTfett är bra i samband med träning vad jag har förstått men kan inte tänka mig att det fyller någon större funktion annars.

Jo, men varför skulle mättat fett vara bra vid träning, jag trodde i stort sett att mättade fetter alltid är dåliga?

WHITEFOLKS
2005-05-05, 22:24
Det är ju ett specialfett som förbränns fort och tydligen inte ska kunna lagras som kroppsfett eller iaf inte lika enkelt.

Sverker
2005-05-06, 05:43
Läser du i web-shopen står det:

"Fettsyrorna i Fairings MCT-Powder utvinns ur naturliga råvaror som kokos och palmkärnolja. Fettsyrorna sätts samman på nytt och bildar ett fett med nya unika egenskaper. MCT-Powder är 100 % mellanlånga fettsyror som kännetecknas av att de frisätts i tarmarna mycket snabbt och är vattenlösliga.

Att fettsyrorna är vattenlösliga gör dem helt unika och en exklusiv energikälla för levern. Allt annat fett, både vegetabiliskt som rapsolja och sojaolja och fett från mjölk, kött och fisk har ett långsamt upptag i tarmarna och måste passera igenom hela kroppen innan de når fram till levern. Fettet i MCT-Powder har däremot ett snabbt upptag i magen och går direkt till levern där den omsätts som energi. De mellanlånga fettsyror lagras aldrig in i underhuden"

Berry
2005-05-06, 10:00
"De mellanlånga fettsyror lagras aldrig in i underhuden"

Varför skulle inte MCT-fett lagras in som kroppsfett precis som allt annat förutsatt att man ligger på tillräckligt kaloriöverskott?

Jay-Z
2005-05-06, 10:06
Medium Chained Triglycerides - MCT (http://www.google.se/search?q=medium+chained+triglycerides&sourceid=mozilla-search&start=0&start=0&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:sv-SE:official)

Sverker
2005-05-06, 12:00
Varför skulle inte MCT-fett lagras in som kroppsfett precis som allt annat förutsatt att man ligger på tillräckligt kaloriöverskott?

Det finns två organ i kroppen som kan elda i princip vilken energikälla som helst. Det första organet är hjärtat. En viktig muskel som måste arbeta dag och natt utan att stanna pga energibrist.

Den andra organet är levern. MCT bryts ju ned till korta fettsyror som snabbt tränger sig för i kön in till mitokondrien. Långa fettsyror behöver karnitin för att kuna komma in. Att komma in med karnitin tar lite tid. Korta och mellanlånga fettsyror kommer in ändå. Att de sedan exklusivt kommer till levern gör att det förbränns som energi.

aliquis
2005-05-06, 12:50
Varför skulle inte MCT-fett lagras in som kroppsfett precis som allt annat förutsatt att man ligger på tillräckligt kaloriöverskott?
För något annat lagras in istället, mct-fettet förbränns väl direkt så det finns ingen chans att lagra in det, antar jag, sedan kanske det inte lämpar sig för lagring i kroppen heller, vad vet jag.