handdator

Visa fullständig version : 1 mil/0,5 mil?


sanoj
2005-05-05, 16:05
Jag har som mål att klara 5 km på mindre än 20 minuter, efter sommaren. Just nu kanske jag springer på 24-25 min.

Ska jag springa 1 mil när jag tränar eller 5 kilometer. tänkte att om man springer milen så känns det lättare med 5 km sen när man ska testa hur snabbt man springer.

Eva_E
2005-05-05, 16:22
Liiite mer än 5 kilometer kan du gott springa ibland på träning, det lär du inte dö av... :whipped: Men framför allt ska du börja variera din springande - kör intervaller!!! Mest effektiva sättet jag vet att öka löpstyrkan på så korta distanser. Testa till exempel 5x200 meter först med en minuts vila mellan intervallerna, i den fart du vill ha, utöka sedan intervallernas längd successivt.

Lycka till!

Eva

Man and Machine
2005-05-05, 16:25
Jag tycker du ska köra båda. Variera dig. Spring milen ena veckan i lite lugnare tempo sen nästa vecka ger du järnet på 5 kilometer osv.

Jag kör själv så nu så jag vet inte om det fungerar men det känns iaf helt ok.

Ame
2005-05-05, 16:37
Som folk redan sagt, variera. Jag skulle rekommendera att du kör ett distanspass i veckan då du springer i kanske 70min i ett tempo där du klarar av att springa hela tiden.
De övriga träningspassen bör vara lite varierade intervaller. 200m lopp är jättebra för att lära sig hantera mjölksyra. Börja med 5x200m men trappa upp lite mer vecka för vecka så att du hamnar på 2x6x200m med 6-7min seriepaus(eller mellan varje sett som det också kallas). Variera intensiteten och vilan på dessa intervaller också, mer vila=snabbare lopp.
Fartlekar är också bra, spring snabbt 2min och jogga sedan 2 osv... Variera även här hur länge du springer intensivt och hur länge du jobbar.
Backträning är bra med, spring ca 100-150m uppförbacke. Trappa upp succesivt här också. Här kan du köra gångvila också(dvs du går tillbaka och springer direkt igen).

Detdär borde väl ge dig lite förslag till hur du kan lägga upp din löpträning.

sanoj
2005-05-05, 19:16
Ska nog testa det som machine sa, iaf på helgpassen

tisdag + torsdag fåre bli backträning i ett sandtag och lördag + söndag springer jag milen och halvmilen varannan vecka.

En fråga till:

Ska man ta ut sig så man nästan kräks varje gång man löptränar eller ska man ta det lite lugnare så det känns skönt att springa o kanske spörta på slutet?

(Vilket ger bäst resultat?...Det blir ju roligare om man tar det lugnt, tycker faktiskt om att springa när man inte springer till man stupar.)

Ame
2005-05-05, 19:51
Ska nog testa det som machine sa, iaf på helgpassen

tisdag + torsdag fåre bli backträning i ett sandtag och lördag + söndag springer jag milen och halvmilen varannan vecka.

En fråga till:

Ska man ta ut sig så man nästan kräks varje gång man löptränar eller ska man ta det lite lugnare så det känns skönt att springa o kanske spörta på slutet?

(Vilket ger bäst resultat?...Det blir ju roligare om man tar det lugnt, tycker faktiskt om att springa när man inte springer till man stupar.)
Uppbyggnadsträning är inte speciellt roligt. Vill man bli bra så får man köra på ordentligt och ta ut sig. Så ja, vill du verkligen bli bra så bör du ta i, inte så att du stupar, men bra nära. Men som alltid, trappa upp succesivt, kör inte på för hårt innan du "kommit in i träning"(om du nu inte redan gjort det då alltså).
Men du får tajma in det så att du hinner återhämta dig mellan passen, så beroende på hur ofta du tränar så blir ju vissa pass lättare. Ta gärna någon vecka då du bara kör 2-3 lättare pass lite då och då.

sanoj
2005-05-05, 20:58
Jag satsar inte på att bli någon långdistanslöpare utan jaqg vill förbättra min kondis för att bli bättre på min sport (innebandy). När det inte är innebandyträningar längre så kör jag såhär:

Måndag: Styrka (helkropp utom ben)
Tisdag: Kondis
Onsdag: Vila
Torsdag: Kondis
Fredag: Styrka (helkropp med ben)
Lördag: Kondis
Söndag: Kondis

Så jag satsar samtidigt på att gå upp lite i vikt, bli starkare och få bättre kondis.

På ditt inlägg verkar det som om jag ska träna för att bli löpare.

(kanske bara jag som fattat det fel)

MilkmaN
2005-05-05, 21:02
Om du tränar så blir du explosiv, får bra mjölsyretålighet och kan springa långt, låter väl bra för en innebandyspelare? :)

Ame
2005-05-05, 21:07
Jag satsar inte på att bli någon långdistanslöpare utan jaqg vill förbättra min kondis för att bli bättre på min sport (innebandy). När det inte är innebandyträningar längre så kör jag såhär:

Måndag: Styrka (helkropp utom ben)
Tisdag: Kondis
Onsdag: Vila
Torsdag: Kondis
Fredag: Styrka (helkropp med ben)
Lördag: Kondis
Söndag: Kondis

Så jag satsar samtidigt på att gå upp lite i vikt, bli starkare och få bättre kondis.

På ditt inlägg verkar det som om jag ska träna för att bli löpare.

(kanske bara jag som fattat det fel)
Spelar ju ingen roll vilken sport det är du tränar för egentligen, det är ändå samma sak som krävs för att få bättre kondis(sen kan det ju givetvis vara olika typer av uthållighet man vill åt).
Så det beror helt enkelt på hur mycket du vill få ut av din konditions träning, ju bättre du vill bli(oavsett anledning) desto mer får du slita.
Hur viktig är konditionen för dig?

sanoj
2005-05-05, 23:28
OK. Ja får väl bita ihop o kämpa på då. Det jag har rpoblem att pressa mig på är när man kör en lång strecka, mitt huve/psyke säger typ ifrån när det blir jobbigt. Det är mycket roligare och lättare att pressa sig i till exempel backträning, när man springer som fan upp och går/lunkar ner. Men jag får väl variera lite.

soft0
2005-05-06, 02:56
kort och gott, du blir bra på det du tränar på.... men variation skadar aldrig :)

Ame
2005-05-06, 13:11
OK. Ja får väl bita ihop o kämpa på då. Det jag har rpoblem att pressa mig på är när man kör en lång strecka, mitt huve/psyke säger typ ifrån när det blir jobbigt. Det är mycket roligare och lättare att pressa sig i till exempel backträning, när man springer som fan upp och går/lunkar ner. Men jag får väl variera lite.
Sattsa på att springa mycket backe isåfall. Det är alltid bra att köra träning som man tycker är rolig.