handdator

Visa fullständig version : Bastu och kalorier?


Popeye
2005-05-05, 09:57
Tjena.
Alldeles nyss såg jag något på TV som mest kan liknas vid ett Aprilskämt.
Velform Sauna Belt...
Men det väckte en fråga i mitt huvud, påverkar bastu ämnesomsättningen? och i vilken grad?

Så, frågan är denna: Gör du av med fler kalorier när du sitter i bastun än när du sitter i omklädningsrummet? Om svaret är ja, så blir följdfrågan: Hur mycekt mer?

King Grub
2005-05-05, 10:23
"A 30-minute stay in a sauna with a temperature of 80 degrees C increases rectal temperature by about 0.9 degrees C in adults whereas in children less intensive sauna (10 min at 70 degrees C) increases rectal temperature by 1.5 degrees C."

Ann Clin Res. 1988;20(4):240-3.

För varje grad över normaltemperatur kroppstemperaturen stiger, ökar energiomsättningen med upp till 13%.

loztdignity
2005-05-05, 11:22
Under hur lång tid då? Bara under själv tiden man sitter i bastun eller? Så basically, om man sitter i bastun 1 timme om dagen vid 80 grader C, är det positivt för fettförbränning? Är det att förenkla det?

King Grub
2005-05-05, 11:28
Under hur lång tid då? Bara under själv tiden man sitter i bastun eller? Så basically, om man sitter i bastun 1 timme om dagen vid 80 grader C, är det positivt för fettförbränning? Är det att förenkla det?

Ja, du förbrukar mer energi där än om du suttit samma tid framför TV:n. Du hade förbrukat ännu mer om du tagit en promenad på en timme i stället.

Har du inte feber pga av infektion sjunker kroppstemperaturen rätt snabbt ner till normal nivå igen när du kliver ut.

Popeye
2005-05-05, 11:47
Tackar för det snabba svaret. :)
Oftast är det ju som sagt ingen antingen eller situation... t.ex. om man tar en bastu efter träningspasset.

hammer95
2005-05-05, 11:47
Har läst att om man tränar vid flera minus grader ökar energiomsättningen. Lite diffust i minnet, tror att det var i B&K jag läste det. Jag ska kolla om jag hittar tidningen (jag kanske har drömt detta)...

Tolkia
2005-05-05, 12:55
Du kan ju tappa ganska mycket i vikt under en bastusittning (om jag inte tar fel används det ibland av folk som vill ner under en viss viktgräns före invängning till tävling i sporter med viktklasser), men det är ju för att du svettas ut en massa vatten. Du skulle tappa rätt mycket i vikt av ett lavemang också, antagligen. ;)

Man and Machine
2005-05-05, 13:11
Har läst att om man tränar vid flera minus grader ökar energiomsättningen. Lite diffust i minnet, tror att det var i B&K jag läste det. Jag ska kolla om jag hittar tidningen (jag kanske har drömt detta)...

Nåt liknande står i min (enda) B&K. Fast där talar dom om några grader under rumstempererat.

Flera minus grader låter inte sunt alls

King Grub
2005-05-05, 13:15
Varför är inte konditionsträning i minusgrader sunt? Vad gör skidåkare?

Man and Machine
2005-05-05, 13:46
Jag antog att hammer syftade på styrketräning (min artikel gjorde iaf det).
Konditionsträning i minusgrader är väl lika sunt som vanligt om man trivs i kylan.

Tolkia
2005-05-05, 21:26
Är minusgraderna väldigt många kan det bli jobbigt för luftvägarna, inte minst eftersom man inte låter luften värmas upp "näsvägen", som meningen är, när man flåsar (innan skidåkarna nämns igen vill jag bara påpeka det lilla "munstycke" som många av dem kör med på träning när det är väldigt kallt). Jag skulle dock tro att obehaget sätter stopp långt innan det blir direkt olämpligt.

SeWs
2005-05-05, 21:45
kroppen måste ju värma upp sig mer om det är kallt plus att lungorna behöver mer vatten som kropen måste framställa vilket bidrar till ökad energiförbrukning antar jag, så om mans ska deffa på vintern är det till att klä sig tunt :D

Radiohead
2005-12-01, 15:53
Men hur stor är energiförbrukningen räknat i kalorier för låt oss säga en person som väger 70kg ungefär?

King Grub
2005-12-01, 16:00
Men hur stor är energiförbrukningen räknat i kalorier för låt oss säga en person som väger 70kg ungefär?

För varje grad över normaltemperatur kroppstemperaturen stiger, ökar energiomsättningen med upp till 13%.

Hade du normalt förbrukat 80 kcal den timmen förbrukar du 90 i stället.

Cykla intensivt på en motionscykel 1 minut så förbrukar du 10 kcal...

Radiohead
2005-12-01, 16:04
Hade du normalt förbrukat 80 kcal den timmen förbrukar du 90 i stället.

Cykla intensivt på en motionscykel 1 minut så förbrukar du 10 kcal...

Men det kan ju användas på vilodagarna eller på dagar då man bara inte orkar träna (om man nu deffar).

jwzrd
2005-12-01, 16:06
"A 30-minute stay in a sauna with a temperature of 80 degrees C increases rectal temperature by about 0.9 degrees C in adults whereas in children less intensive sauna (10 min at 70 degrees C) increases rectal temperature by 1.5 degrees C."

Ann Clin Res. 1988;20(4):240-3.

För varje grad över normaltemperatur kroppstemperaturen stiger, ökar energiomsättningen med upp till 13%.

Då har du väl ändå blandat ihop egen eldning med värmning?

Doktorn
2005-12-01, 22:10
"A 30-minute stay in a sauna with a temperature of 80 degrees C increases rectal temperature by about 0.9 degrees C in adults whereas in children less intensive sauna (10 min at 70 degrees C) increases rectal temperature by 1.5 degrees C."

Ann Clin Res. 1988;20(4):240-3.

För varje grad över normaltemperatur kroppstemperaturen stiger, ökar energiomsättningen med upp till 13%.

Det där råder det faktiskt oenighet kring bland fysiologer/biofysiker. Ja det krävs extra energi för att nå upp till den högre temperaturen, det är alla eniga med, men därefter hävdar de flesta att det ej krävs någon extra energi för att upprätthålla den nya temperaturen. Detta är den generella hållningen, varför man så rekomenderar ett förhöjt energiintag vid feber är å andra sidan lite motsägelsefullt.

Doktorn
2005-12-01, 22:12
kroppen måste ju värma upp sig mer om det är kallt plus att lungorna behöver mer vatten som kropen måste framställa vilket bidrar till ökad energiförbrukning antar jag, så om mans ska deffa på vintern är det till att klä sig tunt :D

Varför behöver lungorna mer vatten? Behöver lungor någonsin vatten? Jag fattar inte riktigt...

Doktorn
2005-12-01, 22:13
Varför är inte konditionsträning i minusgrader sunt? Vad gör skidåkare?

Hur många procent av landslagets skidåkare har astma? 80% har jag för mig? Tror det räcker som argument...

z_bumbi
2005-12-01, 22:21
Du skulle tappa rätt mycket i vikt av ett lavemang också, antagligen. ;)

Inte så mycket om du bara tar ett, ett gör inte så stor skillnad på tarminnehållet. :D

Mental
2005-12-02, 09:25
Inte så mycket om du bara tar ett, ett gör inte så stor skillnad på tarminnehållet. :D

Mmm, Laxabon oral lösning :eating:

Tur man har lapptop och trådlöst så man kan surfa på dass.
För man går inte långt från tronen när man laxerar :D Vattenfall!

PiNG.
2008-08-08, 21:45
Hade du normalt förbrukat 80 kcal den timmen förbrukar du 90 i stället.

Cykla intensivt på en motionscykel 1 minut så förbrukar du 10 kcal...

Hehe...bra info till de gamla gubbarna på gymmet som bastar och ställer sig på vågen 3 ggr i veckan och undrar varför de inte går ner i vikt. Men troligen går de inte dit för att "banta" genom att basta. Sociala aspekten går nog före, för jävlar va de kan mala på haha.

forandramittliv
2008-08-09, 14:26
Fick höra från en kille som tränade en del kampsport att dom brukar basta en halvtimma innan träningen.. Enligt honom dels för att värma upp musklerna och även få upp förbränningen.. så när dom väl började träna så hade dom en högre förbränning än annars..

Stannar då dom där 13 % förbränningen kvar ganksa länge eller måste det vara samma temperatur när man tränar?

Låter det här rimligt överhuvudtaget?

A.Steinbach
2008-08-09, 16:09
Fick höra från en kille som tränade en del kampsport att dom brukar basta en halvtimma innan träningen.. Enligt honom dels för att värma upp musklerna och även få upp förbränningen.. så när dom väl började träna så hade dom en högre förbränning än annars..

Stannar då dom där 13 % förbränningen kvar ganksa länge eller måste det vara samma temperatur när man tränar?

Låter det här rimligt överhuvudtaget?

Går man ur bastun sjunker ju kroppstemperaturen igen, så det blir ingen förhöjd förbränning.

Visst blir man lite uppvärmd och får mer blod ut i musklerna i och med att blodkärlen vidgas pga värmen från bastun.

forandramittliv
2008-08-09, 18:42
Går man ur bastun sjunker ju kroppstemperaturen igen, så det blir ingen förhöjd förbränning.

Visst blir man lite uppvärmd och får mer blod ut i musklerna i och med att blodkärlen vidgas pga värmen från bastun.

okey, men mer blod i musklerna och vidgade blodkärl, är inte det bättre för förbränning?

Cilia
2008-08-09, 19:00
Fick höra från en kille som tränade en del kampsport att dom brukar basta en halvtimma innan träningen.. Enligt honom dels för att värma upp musklerna och även få upp förbränningen.. så när dom väl började träna så hade dom en högre förbränning än annars..
Jag som trodde dom brukade sitta där för att komma ner en viktklass. Sista desperata försöket i det dom inte har hunnit med i deffen.

King Grub
2008-08-09, 19:04
okey, men mer blod i musklerna och vidgade blodkärl, är inte det bättre för förbränning?

Kroppstemperaturen sjunker mycket snabbt när man avlägsat sig från värmen, och då sjunker också den uppreglerade ämnesomsättningen ner till normala nivåer.

Fredrik_S
2008-08-09, 19:37
Men det kan ju användas på vilodagarna eller på dagar då man bara inte orkar träna (om man nu deffar).

Poängen är att det är så lite att det är helt försumbart.

Cykla intensivt en timme så har du brännt lika mycket som tre månaders bastusittande om du bastar en timme varannan dag.

edit: wtf.. 3 år gamal tråd, såg inte det....

Angel
2008-08-10, 09:22
Inte så mycket om du bara tar ett, ett gör inte så stor skillnad på tarminnehållet. :D

Ett rejält vattenlavemang och man känner sig 10kg lättare

Fick höra från en kille som tränade en del kampsport att dom brukar basta en halvtimma innan träningen.. Enligt honom dels för att värma upp musklerna och även få upp förbränningen.. så när dom väl började träna så hade dom en högre förbränning än annars..

Stannar då dom där 13 % förbränningen kvar ganksa länge eller måste det vara samma temperatur när man tränar?

Låter det här rimligt överhuvudtaget?


Jag blir rätt mosig efter suttit i bastun en stund, tror jag nog presterar bättre innan.


Men förövrigt ä'r det trevligt med bastu, bäst är ångbastu.

Fralleee
2008-08-10, 11:56
varför man så rekomenderar ett förhöjt energiintag vid feber är å andra sidan lite motsägelsefullt.

Starve a fever, feed a cold? Vad jag hört iallafall..