handdator

Visa fullständig version : Hjälp med datorn..


PowPow
2005-05-05, 00:46
Lite problem med datorn. Har en 1.67 Ghz, 256 Mb ram, Geforce 4 MX 440 och kör XP.

Ganska ofta när jag spelar CS så stängs spelet av helt plötsligt och jag kommer ut i windows. Ibland så startar hela datorn om helt plötsligt. Den gör det t.ex. varje gång jag kör startmovie och bmp-filerna ska genereras.

Fattar inte vad som kan vara problemet... argh! Någon som har nån ide? Har kört aktuell viruskontroll, men det var det inte. Har även provat installera om CS, men ingen lycka där heller..

tossefar
2005-05-05, 01:00
Det låter som ett minnesfel, googla efter memtest86 och kör ett test.
Du kan också ha värmeproblem, men eftersom du kastas ut till windows igen så tror jag mer på minnena.

Megatuttarna
2005-05-05, 01:30
Köp en ny dator för fan, den där datorn nöjer sig inte ens barn i Indien med nu för tiden.

PowPow
2005-05-05, 11:32
Köp en ny dator för fan, den där datorn nöjer sig inte ens barn i Indien med nu för tiden.

Ska jag skicka mitt kontonummer som PM, eller?
Du kan ju sätta över så mycket som kan tros behövas ;)

PowPow
2005-05-05, 11:32
Det låter som ett minnesfel, googla efter memtest86 och kör ett test.
Du kan också ha värmeproblem, men eftersom du kastas ut till windows igen så tror jag mer på minnena.


Ska ge det ett försök.
Tackar!

Megatuttarna
2005-05-05, 12:44
Ska jag skicka mitt kontonummer som PM, eller?
Du kan ju sätta över så mycket som kan tros behövas ;)

Om du inte ens har råd med en ny dator är du i behov av omprioriteringar. (Såvida du inte är student eller liknande)

Börja med att torska snuset.

Dipshit
2005-05-05, 12:47
Är du släkt med edgen_ÖSD? ;)

Tomten
2005-05-05, 12:57
Lite problem med datorn. Har en 1.67 Ghz, 256 Mb ram, Geforce 4 MX 440 och kör XP.

Ganska ofta när jag spelar CS så stängs spelet av helt plötsligt och jag kommer ut i windows. Ibland så startar hela datorn om helt plötsligt. Den gör det t.ex. varje gång jag kör startmovie och bmp-filerna ska genereras.

Fattar inte vad som kan vara problemet... argh! Någon som har nån ide? Har kört aktuell viruskontroll, men det var det inte. Har även provat installera om CS, men ingen lycka där heller..

andra problem kan också vara att nättaggregatet är slut, eller att grafikkortsfläkten går dåligt, så när du kör spel blir kortet för varmt, och datorn startar om. Visserligen så liter det lite konstigt att bara spelet stängs ner och inte hela datorn startas om men... jaja. ...

PowPow
2005-05-05, 13:18
Om du inte ens har råd med en ny dator är du i behov av omprioriteringar. (Såvida du inte är student eller liknande)


Student, ja.
Och datorn räcker väl. Det är ju inte prestandan det är fel på.

Och hur man prioriterar är ju individuellt. För mig ligger en ny dator långt ner på listan, i alla fall. Finns roligare saker att lägga pengarna på.

PowPow
2005-05-05, 13:19
andra problem kan också vara att nättaggregatet är slut, eller att grafikkortsfläkten går dåligt, så när du kör spel blir kortet för varmt, och datorn startar om. Visserligen så liter det lite konstigt att bara spelet stängs ner och inte hela datorn startas om men... jaja. ...

Ja, det är det som är det märkliga. Om den alltid hade startats om, så hade man nog kunnat fastställa att det är någon överhettning. Men nu går den oftast bara ut i OS.

Fast den startas ju om ibland.. kanske två skilda problem.. argh.

PowPow
2006-09-03, 23:56
NYTT PROBLEM!

En annan dator har börjat göra typ samma sak, fast nu stängs den av helt. Det blir först en väldigt snabb blåskärm, och sen startas den om. Det inträffar när jag kollar på film och tankar filer dc++ och liknande samtidigt. Det går problemfritt att bara kolla på film, men om något annat är igång så startar datorn om inom 5 minuter. Vad kan problemet vara? Det har inte varit såhär innan..

Det blir en väldigt snabb blåskärm innan den startas om, men man hinner inte läsa riktigt. Har lyckats urskillja orden memory dump i alla fall. Tacksam för hjälp!

blekfet2
2006-09-04, 00:33
NYTT PROBLEM!

En annan dator har börjat göra typ samma sak, fast nu stängs den av helt. Det blir först en väldigt snabb blåskärm, och sen startas den om. Det inträffar när jag kollar på film och tankar filer dc++ och liknande samtidigt. Det går problemfritt att bara kolla på film, men om något annat är igång så startar datorn om inom 5 minuter. Vad kan problemet vara? Det har inte varit såhär innan..

Det blir en väldigt snabb blåskärm innan den startas om, men man hinner inte läsa riktigt. Har lyckats urskillja orden memory dump i alla fall. Tacksam för hjälp!


för litet Virtuall memory?

PowPow
2006-09-04, 00:43
för litet Virtuall memory?

1500mb på både initial och max. Ska jag ha det på mer?

LarsK
2006-09-04, 00:53
Kanske dags for ominstallation på båda datorerna?

PowPow
2006-09-04, 00:56
Kanske dags for ominstallation på båda datorerna?

Den tidigare datorn är kasserad sedan länge. Formatering av denna är på inkommande dock. Måste bara fixa hem en os-skiva först. Tvivlar dock på att det kommer hjälpa. Tror på hårdvaruproblem.. det svåra är ju att veta vilket :(

PowPow
2006-09-04, 09:30
BUMP!

NU börjar det flippa loss här. Nu startar den om sig bara jag kör bitcommet, dvs ett torrentprogram. Men det verkar funka bra när jag kör DC.. Hrm. Tips? Då borde man väl kunna utesluta grafikkortsproblem? Jag tänker direkt minne, eftersom bitcommet jobbar med mycket mer filer än DC, men jag kan ju vara ute och cykla.

Ska formatera om i eftermiddag.