handdator

Visa fullständig version : Onödigt med för mycket protein?


Mr A
2005-05-04, 20:46
I min nuvarande diet äter jag ca 3g per kg kroppsvikt protein per dag. Detta är ju lite i överkant. Jag läste i en tråd för ett tag sen där ungefär stod att intag av 40 gram protein vid ett tillfälle inte ger större proteinsyntes än 20 g. Betyder detta att man inte behöver äta ca 30-50 gram protein i sina måltider utan att det istället räcker med 20 gram protein per måltid? Isåfall borde man ju både tjäna pengar och kalorier under tex en deff? Är det verkligen så här?

King Grub
2005-05-04, 20:48
Ja. 2.5 - 3 gram per kilo kroppvikt totalt är helt okej, men ju fler mål du delar upp intaget på, desto bättre. Det är betydligt sämre att ta 60 gram protein ett mål än 30 gram två mål. Du kan bara få anabol stimulans av en viss mängd aminosyror per mål; ytterligare anabol effekt måste komma från nästa mål. Ett överskott på en gång oxiderar.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37586

HenrY
2005-05-04, 21:09
Vad säger du om deff då grubben? Är det fortfarande 2.5-3 gr per kilo kroppsvikt?
jag gör nämligen så att jag äter lite mer protein än vanligt då jag inte äter många gr kolhydrater "utanför" träningen.
Men skulle man komma undan med mindre protein då så skulle man ju få lite mer kcal att lägga runtomkring träningen! :thumbup:
Jag äter runt 40 gr protein till varje mål.

OffT: Träna imorrn?

Mvh

King Grub
2005-05-04, 21:16
Vad säger du om deff då grubben? Är det fortfarande 2.5-3 gr per kilo kroppsvikt?

Det är fortfarande bra siffror. Det finns inget som tyder på att du tjänar något som helst på att äta mer än 3 gram per kilo som ren kroppsbyggare.

OffT: Träna imorrn?

Nix, inte i morgon. Vi får släktbesök, så det blir en planerad vilodag. Fredag och lördag däremot, så då förväntar jag mig att du dyker upp på gymmet, annars blir det http://jammerbabe.com/images/Smiley/spank.gif

Mr A
2005-05-04, 21:33
Tack för svaret Grub! Har en fråga till: Jag tränar ca 17.00-18.0 och ca 20.30-21.00 planerar jag att ta mitt sista mål för dagen, lite kyckling, ris och broccoli samt en proteindrink av vassle. Lägger mig vid ca 23.00. Är detta för tidigt att ta sitt sista mål vid 20.30 då? Alltså blir det för lång fasta då om man tex går upp vid 8.00 på morgonen?

Mr A
2005-05-04, 21:35
Och om man dessutom ska köra konditionsträning på morgonen?

aliquis
2005-05-05, 00:30
Ja. 2.5 - 3 gram per kilo kroppvikt totalt är helt okej, men ju fler mål du delar upp intaget på, desto bättre. Det är betydligt sämre att ta 60 gram protein ett mål än 30 gram två mål. Du kan bara få anabol stimulans av en viss mängd aminosyror per mål; ytterligare anabol effekt måste komma från nästa mål. Ett överskott på en gång oxiderar.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37586
Om jag då tar sojaprotein som komplement till bröd, vore det kanske bättre att vänta typ en timme då? Blir ju inte lika bra komplementerande effekt av aminosyrorna men regelbundnare intag, eller måste jag bara äta fyrtioelva måltider om dagen?

King Grub
2005-05-05, 05:02
Tack för svaret Grub! Har en fråga till: Jag tränar ca 17.00-18.0 och ca 20.30-21.00 planerar jag att ta mitt sista mål för dagen, lite kyckling, ris och broccoli samt en proteindrink av vassle. Lägger mig vid ca 23.00. Är detta för tidigt att ta sitt sista mål vid 20.30 då? Alltså blir det för lång fasta då om man tex går upp vid 8.00 på morgonen?

Du bör äta något proteinrikt så nära inpå sänggåendet som möjligt.

King Grub
2005-05-05, 05:02
Om jag då tar sojaprotein som komplement till bröd, vore det kanske bättre att vänta typ en timme då? Blir ju inte lika bra komplementerande effekt av aminosyrorna men regelbundnare intag, eller måste jag bara äta fyrtioelva måltider om dagen?

Aminosyreprofiler kompletterar varandra över längre tid än så i plasman.

HenrY
2005-05-06, 10:30
Det är fortfarande bra siffror. Det finns inget som tyder på att du tjänar något som helst på att äta mer än 3 gram per kilo som ren kroppsbyggare.



Nix, inte i morgon. Vi får släktbesök, så det blir en planerad vilodag. Fredag och lördag däremot, så då förväntar jag mig att du dyker upp på gymmet, annars blir det http://jammerbabe.com/images/Smiley/spank.gif

Ok. bra det!
Det är ju nämligen så många som förespråkar ett högre protein intag under deff. Men då kan jag ju lägga in lite mer kcal runtomkring träningen istället! :thumbup:
Jag kommer nog inte köra på lördag, tränat 3 dagar i rad när jag kör mitt benpass senare idag. Det tillsammans med promenader och cardio...Pust!:)
Men på söndag, då cs vi!