handdator

Visa fullständig version : ont under foten vid vadpress


påven
2005-05-04, 17:44
jag får alltid ont under foten vid stående vadpressar, känns som att det är någon sena där under som säger ifrån. Vad kan det vara?

Sniggel
2005-05-04, 22:23
är det inre eller yttre sidan av underfoten?

påven
2005-05-04, 23:22
är det inre eller yttre sidan av underfoten?
dte känns som att det är i mitten, kanske lite åt yttre sidan.

Semiramis
2005-05-05, 06:51
Jag hade samma problem men det gick över när jag började sträcka ut vaderna ordentligt, typ hänga på ett trappsteg. Det är någon muskel som fäster under foten som kan ge problem om den blir förkortad. Värt att pröva i alla fall, det tog någon vecka för mig innan jag fick resultat men sedan dess har det varit bra.

Sniggel
2005-05-05, 13:15
ok här kommer fler jobbiga frågor :-p
är smärtan nära hälen där "fotvalvet" börjar, för där är en stor sena som kopplar ihop en massa muskler mellan tårna och hälen. kan tänka mig att om den inte är tillärckligt uppvärmd och förberedd på utsträckning så kan det kännas där.
Skulle rekommendera nåt liknande det Semiramis sa, ta o stå på ett trappsteg eller höjd med framdelen av foten o lyft dig upp och ner några gånger utan vikt tills du tycker det känns lagom uppvärmt.

Åse Columbus
2005-05-05, 13:30
lite "trickey" topic detta!!!

om man sträcker ut hålfotsmusklerna för mycket blir man plattfot!!!!!!

så man ska nog inte hänga i sträcket utan hela tiden se till att ha viss spänning kvar i den lilla muskeln så du slipper få problem i framtiden med knäna.

just my 2 cents worth!!

Fuark
2012-10-23, 19:44
bumpar den här halvgamla tråden istället för att starta en ny

jag har ont under foten också när jag kör vadpress och ibland även när jag går/löper. Det känns som om det är en sena som spänns till och det gör fruktansvärt ont, det händer oftast när jag kör med lite vrid på foten (inåt, utåtriktade tår vid vadpress).

det händer lite till och från och har gjort så under en väldigt lång period, men har ökat markant nu.

Ritade en bild på var det gör ont, hoppas nån kunnig rackare sitter på nån lösning! tack på förhand

P.S det är bara vänsterfoten

http://s18.postimage.org/i0h8pgn49/solayer2.gif

Fuark
2012-10-24, 15:27
bump. behöver hjälp med detta

Vunnis
2012-10-24, 15:35
Skoval?
Pronerar du?
Trampar igenom fotvalvet?
Palpationsömt och spänt under foten?

Fuark
2012-10-24, 15:43
Löper och lyfter i fivefingers då jag pronerar rätt så rejält "inåt" i vanlig skor. Det är inte ömt.

Om jag lyfter tårna så känns det som om det kanske är lite mer spänt på stället det gör ont än vad det är på andra foten.

Vunnis
2012-10-24, 16:00
Då är fossingen nog felbelastad och förtvivlad. Att mjuka upp plantarfascian och musklerna i foten skulle kunna hjälpa mot smärtan. Har du en golf/bandyboll eller bara en trästav eller någonting att rulla med under foten så skulle det kunna hjälpa. Vaderna skulle kunna påverka ner i foten också, men det är nog mindre troligt, så börja med att rulla nånting under foten. Det kommer inte vara skönt.

Fuark
2012-10-24, 16:18
Då är fossingen nog felbelastad och förtvivlad. Att mjuka upp plantarfascian och musklerna i foten skulle kunna hjälpa mot smärtan. Har du en golf/bandyboll eller bara en trästav eller någonting att rulla med under foten så skulle det kunna hjälpa. Vaderna skulle kunna påverka ner i foten också, men det är nog mindre troligt, så börja med att rulla nånting under foten. Det kommer inte vara skönt.

okej tack, ska göra det. haha, osis. tyckte det lät skönt :)

bigbellybob
2014-05-22, 16:39
Fuark, såg att du fortfarande är aktiv på forumet. Har börjat uppleva detta nu när jag tagit vadträning på allvar. Löste du någonsin problemet? hur i sådant fall :)?

Fuark
2014-05-22, 17:03
Fuark, såg att du fortfarande är aktiv på forumet. Har börjat uppleva detta nu när jag tagit vadträning på allvar. Löste du någonsin problemet? hur i sådant fall :)?

Det verkade vara en muskelsena under foten, vet inte exakt vilken, men att rulla någonting hårt under foten tycktes hjälpa rätt bra. Fungerade som stretch för senan och var rätt obehagligt i början, men det funkade!

Körde det i samband med träningspassen så att det blev av. Innan/före eller ibland mellan seten vid brist av tid. Rekommenderar 1-kiloshantlar, dom går att rulla bra under foten

edit: Tror att det var flexor hallucis longus sena, borde funka att stretcha den muskeln aswell. Bara googla "flexor hallucis longus stretch", om det nu är samma ställe jag hade smärta på

bigbellybob
2014-05-22, 17:09
Det verkade vara en muskelsena under foten, vet inte exakt vilken, men att rulla någonting hårt under foten tycktes hjälpa rätt bra. Fungerade som stretch för senan och var rätt obehagligt i början, men det funkade!

Körde det i samband med träningspassen så att det blev av. Innan/före eller ibland mellan seten vid brist av tid. Rekommenderar 1-kiloshantlar, dom går att rulla bra under foten

edit: Tror att det var flexor hallucis longus sena, borde funka att stretcha den muskeln aswell. Bara googla "flexor hallucis longus stretch", om det nu är samma ställe jag hade smärta på

Tack!

Hahahahahaha känns inte som fräschaste grejen att ta 1 kg hantlarna som någon tramsnisse säkerligen tränar med och börja rulla sin svettiga fot.

Men då vet jag. Känns som att dammsugarrör kan vara ett alternativ

Fuark
2014-05-22, 17:46
Haha, aldrig resonerat kring att det kanske är äckligt. Gjorde det hela tiden på friskis i Kalmar