handdator

Visa fullständig version : Nackträning?


A.K.O.A
2005-05-04, 16:34
Tränar ni nacken, och isf hur? Jag har kikat lite på exrx:s övningar, men tycker de verkar skumma. Brottarrullningar har jag hört talas om, ngn som har bild, eller förklaring? Finns ju huvor också, men de har ingen på mitt gym, ngn som investerat i en sådan och rekommenderar det?

Just nu håller jag emot med armarna som motstånd, funkar bra på sidorna, men fram och bak är svårare...

tossefar
2005-05-04, 17:58
Många gamla brottare har hemska nackproblem. Jag försöker minska påfrestningarna på nacken så mycket jag kan. (Nej jag tränar inte nacken)

Sheogorath
2005-05-04, 21:31
Jag tränar både nacke och hals. När jag tränade båda en gång i veckan gick jag runt med konstant värk i nacken, och det var inte kul. Nu kör jag nacke ena veckan och hals den andra, och får bra resultat trots denna låga frekvens, och nackbesvären har försvunnit.

Jag har köpt en speciell nackhuva som jag förstärkt i sömmarna med björntråd. Min träningspolares huva gick sönder mitt i ett set :(, men ingen skada skedd på honom.

Jag kopplar kedjan i huvan till nedre trissan i cable-crossen och står upp lutad framåt och håller i räcket och jobbar med drag uppåt/bakåt för att träna nacke. För hals sitter jag frånvänd magasinet i kabelrodden och drar huvudet framåt.

lill biffen
2005-05-05, 09:14
Kompisen köpte en huva och började träna nacke och hals. Ökade 2.5cm runt halsen på några veckor bara. Så visst funkar det bra. Men för mig skulle det vara jobbigt att ha större nacke. T-shirtarna skulle ju strypa mig isåfall. Och nej, jag tränar inte nacke/hals.

Jonny_88
2005-05-05, 11:04
Många gamla brottare har hemska nackproblem. Jag försöker minska påfrestningarna på nacken så mycket jag kan. (Nej jag tränar inte nacken)
Det beror nog inte på att dem tränar nacken utan att de har fått många smällar och sådant på nacken. Skulle tror att nacken håller bättre om man tränar den, senor och sådant blir ju kraftigare och en bra muskulation hjälper nog också.

Brottarrullningar som du är inne på är nog det att man är uppochner med huvudet på marken lutande mot en vägg ( Så att man inte ramlar ) med händerna i marken för att stabilisera, sedan rullar man med huvudet så att näsan nuddar marken ( Om man kan, jag kommer inte så långt.. ) och tillbaka. Väldigt svårt att förklara, någon annan som kanske kan?
Min brorsa gör den övningen, han är brottare, så jag har också börjat med det. Mkt bra övning. :thumbup:

påven
2005-05-06, 00:52
vart köper man nackhuvor?