handdator

Visa fullständig version : är det socker i apelsinjuice?


bmwjohan
2005-05-04, 15:54
När jag läser på ingredienser på mitt juicepaket så står det att det enbart innehåller två saker: vatten och apelsinjuicekoncentrat.
vad innehåller egentligen apelsinjuicekoncentrat? är det något socker i det?
fruktsocker förstår jag att det är i för det innehåller ju apelsin, men annars?

sunkan
2005-05-04, 15:55
har för mig att juice är ett skyddat namn så då får det bara vara apelsinjuice, men heter det typ apelsindricka så kan du nog räkna med att det finns en hel del socker i :confused:

King Grub
2005-05-04, 15:57
Det är inget tillsatt socker i juice, men själva fruktens naturliga kolhydrater är just fruktsocker (fruktos), sackaros (strösocker) och glukos (druvsocker) i olika fördelningar beroende på frukt.

Det är ingen skillnad på hur dessa metaboliseras i kroppen beroende på om dom finns naturligt förekommande eller om dom är tillsatta.

Skillnaden ligger i att med den riktiga frukten får du fina mikronäringsämnen och fibrer på köpet, samt att det är svårare att få i sig stora mängder socker från naturlig frukt än genom koncentrerade tillsatser, även om det är lättare att dricka större mängder juice än att äta frukt som den är.

A.K.O.A
2005-05-04, 16:21
Precis, i juice får de inte tillsätta något socker, dock kallas juice med tillsatt socker nektar eller liknande.

bmwjohan
2005-05-06, 21:59
jag har börjat dricka apelsinjuice istället för att äta apelsiner och då borde det va rätt ok då eller? jag vill åt lite c-vitaminer och sen är det ju gott

WHITEFOLKS
2005-05-06, 22:02
Skulle givetvis vara bättre att äta en hel apelsin men juice funkar.