handdator

Visa fullständig version : rumpmusklerna, tips?


emmanuel031
2005-05-04, 13:14
hej
började träna för ett par månader sedan, efter en paus av ett par år med små barn hemma.
Som tur är märkte jag att kroppen började reagera rätt så snabbt, bara efter ett par veckor (musklerna känns fastare och sitter där de skall).
Jag tränar rumpan rätt så hårt som en del av min träning som bl.a syftar till att stärka min rygg.
Musklerna i rumpan reagerade snabbast och jag kan redan se att volymen ökat något. Det som förvånar mig är följande:
rumpan, som bekant formar en kula som sitter olika högt beroende på person. I mitt fall har rumpan/kulan flyttat sig neråt då volymen ökat. Man vill ju givetvis se bra ut också;)
kan det bero på för ensidig träning där jag bara utvecklar en del av musklerna?
Jag brukar köra:
marklyft med raka ben
sittande benpress
en maskin där man lyfter bet bakåt.
en maskin där man sitter och pressar överkroppen bakåt.
tack för svar

x_emir_x
2005-05-04, 13:27
Raka Marklyft är bra för Hamstring, Benpress är riktigt bra!
Men Knäböj, Knäböj och Knäböj är övningen du borde köra =))

http://www.exrx.net/WeightExercises/Quadriceps/BBFullSquat.html

Clyde
2005-05-04, 13:59
hej
började träna för ett par månader sedan, efter en paus av ett par år med små barn hemma.
Som tur är märkte jag att kroppen började reagera rätt så snabbt, bara efter ett par veckor (musklerna känns fastare och sitter där de skall).
Jag tränar rumpan rätt så hårt som en del av min träning som bl.a syftar till att stärka min rygg.
Musklerna i rumpan reagerade snabbast och jag kan redan se att volymen ökat något. Det som förvånar mig är följande:
rumpan, som bekant formar en kula som sitter olika högt beroende på person. I mitt fall har rumpan/kulan flyttat sig neråt då volymen ökat. Man vill ju givetvis se bra ut också;)
kan det bero på för ensidig träning där jag bara utvecklar en del av musklerna?
Jag brukar köra:
marklyft med raka ben
sittande benpress
en maskin där man lyfter bet bakåt.
en maskin där man sitter och pressar överkroppen bakåt.
tack för svar


Kör gående utfall, nyper till rejält i gluttarna. ;)

JJ
2005-05-04, 14:06
Vad är din fråga? Om man kan få rumpan att sitta högre upp rent visuellt? Tvivlar jag på.

Mccartney
2005-05-04, 16:38
Formen på "gumpen" kan man ändra geonom att lägga stången olika när man kör knäböj. Bakom nacken och på övredelen av bröstet. Fördelen med stången på övredelen av bröstet är att det man inte få "utåt stående gump"...

När man kör utfall kan man lägga två 20kilos vikter under den främre foten så tar övningen lite annorlunda på gumpen.

Fatalist
2005-05-04, 18:14
Formen på "gumpen" kan man ändra geonom att lägga stången olika när man kör knäböj. Bakom nacken och på övredelen av bröstet. Fördelen med stången på övredelen av bröstet är att det man inte få "utåt stående gump"...

När man kör utfall kan man lägga två 20kilos vikter under den främre foten så tar övningen lite annorlunda på gumpen.

Sorry, men nej. Du kanske aktiverar röven mindre, men du kan INTE forma den som du får det att låta

Clyde
2005-05-04, 22:00
Sorry, men nej. Du kanske aktiverar röven mindre, men du kan INTE forma den som du får det att låta


Precis, den kan inte aktiveras annorlunda.

Man kan se muskeln som en gittarsträng, slår man på den kommer HELA strängen att aktiveras oavsett vart på strängen man slog.

lill biffen
2005-05-05, 08:15
Precis, den kan inte aktiveras annorlunda.

Man kan se muskeln som en gittarsträng, slår man på den kommer HELA strängen att aktiveras oavsett vart på strängen man slog.

Ser inte den som en bra jämförelse. Säg då att du slår längst ner, då aktiveras ju den mesta delen där nere, eller hur? Så du säger egentligen imot dig själv.

Clyde
2005-05-05, 09:32
Ser inte den som en bra jämförelse. c Så du säger egentligen imot dig själv.


Det är du som inte förstår liknelsen. Ta ett tex: Om du tränar bröst och kör tex snebänk då är du inriktad på att träna övre bröst eller hur ?
Men HELA bröstmuskulaturen kommer även den vara involverad, det går inte att prickskjuta olika delar av muskeln, Inte heller går det tex att prickskjuta tex olika huvuden av Triceps, Vilken tricepsövning du än kör så kommer alla huvuden att aktiveras. Hoppas du förstår.


Säg då att du slår längst ner, då aktiveras ju den mesta delen där nere, eller hur?

Javisst gör den det, Men övriga strängen aktiveras även den med!
Så det är du som säger emot dig själv, Om någon.

lill biffen
2005-05-05, 09:50
Det är du som inte förstår liknelsen. Ta ett tex: Om du tränar bröst och kör tex snebänk då är du inriktad på att träna övre bröst eller hur ?
Men HELA bröstmuskulaturen kommer även den vara involverad, det går inte att prickskjuta olika delar av muskeln, Inte heller går det tex att prickskjuta tex olika huvuden av Triceps, Vilken tricepsövning du än kör så kommer alla huvuden att aktiveras. Hoppas du förstår.


Säg då att du slår längst ner, då aktiveras ju den mesta delen där nere, eller hur?

Javisst gör den det, Men övriga strängen aktiveras även den med!
Så det är du som säger emot dig själv, Om någon.


Jag förstår hur träning aktiverar musklerna och att det absolut inte går att prickskjuta. Men tränar man snedbänkpress så kommer det att ta hela bröstet, men med en betoning på övre delen.

Formen på "gumpen" kan man ändra geonom att lägga stången olika när man kör knäböj. Bakom nacken och på övredelen av bröstet. Fördelen med stången på övredelen av bröstet är att det man inte få "utåt stående gump"...

du kan INTE forma den som du får det att låta

Precis, den kan inte aktiveras annorlunda.

Det låter i mina öron som ex. snebänkpress skulle vara onödigt då det inte skulle fungera att bygga på muskulaturens övre del.

Men kanske har missförstått det hela.

Mccartney
2005-05-05, 14:16
Sorry, men nej. Du kanske aktiverar röven mindre, men du kan INTE forma den som du får det att låta


Som sagt aktivera man röven mindre så växer inte "röven" heller och då får man väl en annan form eller?

Wooch
2005-05-05, 14:24
Som sagt aktivera man röven mindre så växer inte "röven" heller och då får man väl en annan form eller?

En annan form får den väl inte. Däremot blir den större med samma form.

Mccartney
2005-05-05, 14:38
Ett problem med formen på gumpen är att varje människa är skapt med en "personlig" gump som ser ut på ett visst sätt.

Åse Columbus
2005-05-05, 15:11
well my dears.......

news flash!!!!

inlines...skridskor...vanliga rullskor....

dessa verktyg "lyfter" rumpan ordentligt!!!!

*kissass*

emmanuel031
2005-05-09, 10:23
tack för alla svar!
nu när jag läser dem kan jag formulera lite tydligare. jag undrade mest om jag utvecklade bara en del av muskeln dvs för ensidigt. dels själva huvudmuskeln men undrade också om samspelet mellan de olika rump muskler.
tack!

Scheggi
2005-05-09, 16:05
Kanske är det så att även fast hela muskeln aktiveras så är det vissa delar i muskeln som råkar ut för en större belastning på grund av vinkeln? Så det kanske inte har så mycket att göra med vart man försöker spänna utan var vikterna trycker mest... Men det är bara en gissning.