handdator

Visa fullständig version : Vilket är mest förnuftigt?


Mr A
2005-05-04, 10:48
Jag har planerat att ta företräningsdrink och efterträningsdrink till mina styrkepass. Jag har använt mig av kombinationen 4:1 kolhydrat,protein dvs 0,2 gram protein per kg/kroppsvikt och 0,8 gram kolhydrater.

Nu är det så här att om jag har företräningsdrinken lika stor som efteträningsdrinken överskrider jag mitt beräknade antal gram kolhydrater per dag. Har räknat ut att jag bör ligga på 285 gram kolhydrater per dag (väger 95 kg och räknat på 3 gram per kg/kroppsvikt kolhydrater).

Med företräningsdrinken ligger jag nu på 342 gram kolhydrater per dag dvs 57 g mer än det jag beräknat. Jag har dragit ner på kolhydrater och kcal så mycket det går under de övriga målen förutom de som jag intar före och efter träning och under 3 timmar efter träning.

Hur ska jag göra med? Ska jag minska företräningsdrinken till ca hälften eller ska jag ta hela, dvs 4:1 kombination??
Ska tilläggas att jag går på deff. Om jag tar hela företräningsdrinken så kommer jag total ligga på 2930 kcal per dag. Väger 95 kg och tränar styrka 4 ggr i veckan + ca 3 konditionspass.

Vore mycket tacksam om jag fick tips och hjälp med detta dilemma!

King Grub
2005-05-04, 12:17
Har du plats energimässigt ger det antagligen större anabol effekt att ta två fulla doser. Har du inte plats energimässigt så går näringsrik mat före. Så "enkelt" är det. 2900 kcal låter inte speciellt mycket för en 95-kilos tränande man.

Mr A
2005-05-04, 13:13
Tack så mycket för snabba och bra svar! Angående kolhydrater före och efter träning? Jag har hittat ett relativt billigt kolhydratspulver som innehåller 95 % maltodextrin och 5 % fruktos. Kan detta funka att ha i före och efterträningsdrinken? Det optimal vore väl att köpa 100 % maltodextrin? Men tror du detta pulver jag har hittat kan funka bra?

King Grub
2005-05-04, 13:22
Ja, 5% fruktos gör nog varken hit eller dit i praktiken.