handdator

Visa fullständig version : Sena i kläm?

über
2005-05-03, 21:50
Jag har sedan starten av min styrketräning (ca 7 månader sen) haft problem med två övningar.
Detta i form av att det känns som en sena kommer i kläm..Det känns som en sena hoppar till i mitten (ca 90 grader) av rörelsen. Och det känns mycket obehagligt. Ju mer vikt jag belastar med desto obehagligare blir det.

Den första övningen som jag har problem med är "omvända curl med stång".

Det känns som det är en sena som hoppar till när jag har armen i ca 90 grader. (det är bara vänsterarmen jag har den åkomma i)
Punkten där detta inträffar är svårt att säga exakt. men jag ska försöka beskriva.
Någonstans i mitten av armbågen/armvecket, det är på extensorernas sida strax under brachioradialis.
Detta "problem" har jag endast när jag använder rak stång. Har jag en curlstång så är det inga problem. Det är heller inga problem vid hammercurls.

Den andra övningen jag har problem med är "benspark".

Det är höger ben jag har problem med här och det är precis samma sak som händer här. En sena hoppar till i nedre delan av vastus medialis (tror jag att det är, men är inte säker). Väldigt nära knäet.
detta kan hjälpas om jag trycker(ganska hårt) på stället där senan hoppar till. DÅ går det bra att köra. emn det är inte så praktiskt att göra det och jag vet inte heller om det är så bra.

Är det någon som vet vad det kan vara som orsakar detta och/eller vet hur man kan bli av med eller lindra detta så vore jag oerhört tacksam!

Johan86
2006-09-19, 09:45
Jag känner precis samma obehag som du beskrev när det gäller armen. Är det någon som har en aning om vad det kan vara?

Åse Columbus
2006-09-19, 13:23
här skulle ja nog stretcha lite de berörda delarna.......

när det gäller armbågen så är det ju så att den kan individuellt vara annorlunda skapt...alla kan inte använda rakstång......änvänd ez....o försök med supinationen på hantlar iställer ...eller rep i nedre trissan i kabel....i dina biceps övningar

Johan86
2006-09-19, 13:29
kan det vara så att någon sena "kläms" för hårt om man trycker till ordentligt i toppläget med stången/hantlarna?