handdator

Visa fullständig version : Kan du luska ut vem som är vem?


Dumleman
2005-05-03, 20:40
Här kommer ett roligt problem. Hoppas att reglerna är tillräckligt tydliga :).

Det står 3 personer framför dig. Du vet följande:

En av dem är gud. Han vet allt och talar alltid sanning.
En av dem är djävulen. Han vet också allt men ljuger.
Den tredje personen vet ingenting men svarar på frågan som om han visste svaret. Dock är hans svar helt meningslösa och svaret kan ibland vara rätt, ibland fel.

Du får fråga totalt 3 frågor som kan besvaras korrekt med ”ja” eller ”nej”, en fråga till varje person.

Vilka frågor ska du ställa för att få reda på vem som är vem? :)

rQx
2005-05-03, 21:03
Tack så mycket för att man nu inte kan sova! =D

Frazze
2005-05-03, 21:03
Ljuger djävulen alltid?

Kaboffastar
2005-05-03, 21:06
orka klura på den här :D

Fatalist
2005-05-03, 21:07
Ska bli intressant att se alla kluriga personers teorier :D

sunkan
2005-05-03, 21:18
fan va irriterande att jag inte kommer ihåg svaret *grr27*

Det är ju nått med att: Ljuger du om jag frågar dig om blabla ljuger *screwy*

s_himself
2005-05-03, 21:31
Sånna här problem är så jävla roliga :) Kommer heller inte ihåg svaret! Men det ska väl gå något i stil med det Sunkan började med!


den varianten jag hört är att man kommer till 1 vägsjäl. mitt mellan själet står ett hus där bor två bröder, den ena ljuger alltid och den andra talar alltid saning,. Du får ställa en fråga till vardera. Hur lyder frågan för att du ska kunna luska ut vem som ljuger och inte och därmed få reda på vilken väg du ska välja? (du ska naturligtvis någonstans och bara ena vägen leder dit) :D

Kreout
2005-05-03, 21:35
Sånna här problem är så jävla roliga :) Kommer heller inte ihåg svaret! Men det ska väl gå något i stil med det Sunkan började med!


den varianten jag hört är att man kommer till 1 vägsjäl. mitt mellan själet står ett hus där bor två bröder, den ena ljuger alltid och den andra talar alltid saning,. Du får ställa en fråga till vardera. Hur lyder frågan för att du ska kunna luska ut vem som ljuger och inte och därmed få reda på vilken väg du ska välja? (du ska naturligtvis någonstans och bara ena vägen leder dit) :D


Då frågar man: "Vilken dörr skulle din bror välja?" och sen tar man den andra. Om man frågar brodern som ljuger så ljuger han såklart om vilken dörr hans bror (som talar sanning) skulle välja, och frågar man den andre så talar han ju om vilken dörr hans lögnaktiga broder skulle påstå vara rätt, alltså blir det fel dörr i båda fallen... korrekt?

n1tro
2005-05-03, 21:46
looool den här... fyfan låter detta vara , orka :D

Big_Vik
2005-05-03, 21:49
Har du en 18304 centimeters Janne mellan benen?

Djävulen kommer såklart att ljuga (ja, såklart)
Gud kommer tala sanning (nej, ingen i hela världen kan ha det)

Den tredje borde väl inte vara så svår att lista ut då? :angel:

Då har man två frågor kvar och kör man på lika överdrivna påståenden kan man lätt se ett samband. tror jag :)

Spannmål
2005-05-03, 21:58
Har du en 18304 centimeters Janne mellan benen?

Djävulen kommer såklart att ljuga (ja, såklart)
Gud kommer tala sanning (nej, ingen i hela världen kan ha det)

Den tredje borde väl inte vara så svår att lista ut då? :angel:

Då har man två frågor kvar och kör man på lika överdrivna påståenden kan man lätt se ett samband. tror jag :)

plzzzz, en fråga till varje person.

Bao
2005-05-03, 22:01
jag går mer i banorna att man frågar person A om gud ljuger, person B samma sak. Sen frågar man person C om personr A ljuger. hmm, måste tänka mer :)

nemd
2005-05-03, 22:05
plzzzz, en fråga till varje person.

Man måste ju inte ställa 3 frågor.

sunkan
2005-05-03, 22:08
Ge mig en länk till svaret snälla Dumleman, jag kommer inte att kunna sova annars *grr27*

trubaduren
2005-05-03, 22:54
Vet dom själva vilka de andra två är?

Frazze
2005-05-03, 22:57
Vet dom själva vilka de andra två är?
Gud och djävulen vet allt.

Jax
2005-05-03, 23:12
Om man frågar: Vem/vilka av er är inte Gud.

Gud kommer att svara: de båda andra.
Djävulen kommer att svara: att Gud inte är Gud.

Fall 1
Den tredje svarar de båda andra. Då vet man vem som är djävulen (den enda som sa en person). Genom det vet man också vem som är Gud eftersom djävulen sa att den personen inte var det. Och då vet man också den tredje.

Fall 2
Den tredje svarar på ett sätt som varken Gud eller djävulen gör. Då vet man vem som är Gud eftersom denna sa två personer. Och den personen som sa att Gud inte var Gud är alltså djävulen. Då vet man också vem som är den tredje personen.

Fall 3
Om den tredje svarar samma sak som djävulen. Då vet man vem som är Gud. Men inte fan kan man skilja de båda andra åt. Satan då :furious:

Hmm...om man frågar vem som varken är djävulen eller den tredje personen, eller nått i den stilen kanske. Nåja, det orkar jag inte funder på nu. Måste nana kudden. Räknar med att någon har knäckt det tills jag vaknar.

larre
2005-05-03, 23:27
Bara ja/nej.

Kwon
2005-05-03, 23:29
Enkelt, man frågar, är Kolozzeum bästa forumet EVER?!?!?! till alla tre (en fråga per person)

Djävulen ljuger ju så han säger NEJ , då vet man genast vem som e Djävulen.

Gud säger JA, och Stollen säger JA.

Det räcker för mig för att kunna sova gott inatt!

NATTI ALLA! :)

*kjamis*

edgen_ÖSD
2005-05-03, 23:32
Enkelt, man frågar, är Kolozzeum bästa forumet EVER?!?!?! till alla tre (en fråga per person)

Djävulen ljuger ju så han säger NEJ , då vet man genast vem som e Djävulen.

Gud säger JA, och Stollen säger JA.

Det räcker för mig för att kunna sova gott inatt!

NATTI ALLA! :)

*kjamis*

Hehe, det där räcker för mig med... Nu kan även jag somna;)

John M
2005-05-03, 23:53
Den tredje personen vet ingenting men svarar på frågan som om han visste svaret. Dock är hans svar helt meningslösa och svaret kan ibland vara rätt, ibland fel.

Ok innebär det att 3:e personen svarar "rätt" eller "fel" på frågan? Om så är fallet så räcker det ju med en fråga.

Om det nu är så, så kan man ställa frågan "är jag homosexuell"? (Jag är inte det :D ) och då få 2 olika utfall:

Antingen:

Gud: Nej
Djävulen: Ja
3:e person: Rätt

Eller

Gud: Nej
Djävulen: Ja
3:e person: Fel

:D

Tomten
2005-05-04, 02:14
Ok innebär det att 3:e personen svarar "rätt" eller "fel" på frågan? Om så är fallet så räcker det ju med en fråga.

Om det nu är så, så kan man ställa frågan "är jag homosexuell"? (Jag är inte det :D ) och då få 2 olika utfall:

Antingen:

Gud: Nej
Djävulen: Ja
3:e person: Rätt

Eller

Gud: Nej
Djävulen: Ja
3:e person: Fel

:D

det där fungerar ju inte eftersom tredje personen inte vet svaret, han kan ju lika gärna påstå att du är homosexuell, eftersom han inte vet. Han försöker ju svara efter sin bästa förmåga.

Tomten
2005-05-04, 02:15
Om man frågar: Vem/vilka av er är inte Gud.

Gud kommer att svara: de båda andra.
Djävulen kommer att svara: att Gud inte är Gud.


eller så säger han att HAN är gud. Han ljuger ju, inte behöver han svara så enkelspårigt?

Menigar
2005-05-04, 07:02
Den tredje personen är ju Garnax.

:D

John M
2005-05-04, 08:11
det där fungerar ju inte eftersom tredje personen inte vet svaret, han kan ju lika gärna påstå att du är homosexuell, eftersom han inte vet. Han försöker ju svara efter sin bästa förmåga.

Hmm tror inte att du fattat mitt resonemang riktigt. Läs texten av Dumleman.


Den tredje personen vet ingenting men svarar på frågan som om han visste svaret. Dock är hans svar helt meningslösa och svaret kan ibland vara rätt, ibland fel.

Ibland kan svaret vara rätt och ibland fel. Alltså så kommer han antingen att svara "rätt" eller "fel" INTE "ja" eller "nej" som djävulen och gud gör. OM detta stämmer så kan man med hjälp av en fråga få reda på exakt vem som är gud, vem som är djävulen och vem som är den tredje personen :)

Dumleman
2005-05-04, 08:57
Hmm tror inte att du fattat mitt resonemang riktigt. Läs texten av Dumleman.



Ibland kan svaret vara rätt och ibland fel. Alltså så kommer han antingen att svara "rätt" eller "fel" INTE "ja" eller "nej" som djävulen och gud gör. OM detta stämmer så kan man med hjälp av en fråga få reda på exakt vem som är gud, vem som är djävulen och vem som är den tredje personen :)
Jag menar självklart att den tredje personen också bara får svara "ja" eller "nej" men att hans svar kan ibland stämma, ibland inte. Han ger ett slumpmässigt svar helt enkelt.

John M
2005-05-04, 09:38
Jag menar självklart att den tredje personen också bara får svara "ja" eller "nej" men att hans svar kan ibland stämma, ibland inte. Han ger ett slumpmässigt svar helt enkelt.

Hehe jag misstänkte det :D

nim
2005-05-04, 11:29
Här är en till klurighet ni kan fundera på:
Jag har 12st kulor, alla ser likadana ut dock så är en av dom tyngre eller lättare än de övriga. Kan jag med hjälp av 3 vägningar(i en balansvåg) ta reda på vilken kula det är samt om den är tyngre eller lättare en de övriga?

mangs
2005-05-04, 13:51
Här är en till klurighet ni kan fundera på:
Jag har 12st kulor, alla ser likadana ut dock så är en av dom tyngre eller lättare än de övriga. Kan jag med hjälp av 3 vägningar(i en balansvåg) ta reda på vilken kula det är samt om den är tyngre eller lättare en de övriga?

NEJ!



;)

Dumleman
2005-05-04, 14:03
Här är en till klurighet ni kan fundera på:
Jag har 12st kulor, alla ser likadana ut dock så är en av dom tyngre eller lättare än de övriga. Kan jag med hjälp av 3 vägningar(i en balansvåg) ta reda på vilken kula det är samt om den är tyngre eller lättare en de övriga?
Nej inte som du har formulerat frågan. Man måste veta om det är en tyngre kula man söker eller om det är en lättare kula man söker. Om man t.ex. söker en tyngre kula kan man göra såhär: Först lägger du upp 6 kulor på vardera sida. Då ser du vilken sida som väger mest. Du kastar de 6 kulorna som ligger på den lättaste sidan. Du lägger upp 3 kulor på var sida av de kulor som du har kvar. Se vilka som väger mest. Du kastar de 3 kulor som ligger på den lätta sidan. Du lägger nu upp en kula på var sida, sparar en i fickan. Är vågen i jämvikt är det kulan som du har i fickan som är den tyngre. Är vågen inte i jämvikt är det den tyngre sidans kula som väger mest, såklart. Vet du inte om det en tyngre kula du säker eller om det är en lättare kula du säker vet du inte vilken hög du ska kasta i början.

stridis
2005-05-04, 14:09
Här är en till klurighet ni kan fundera på:
Jag har 12st kulor, alla ser likadana ut dock så är en av dom tyngre eller lättare än de övriga. Kan jag med hjälp av 3 vägningar(i en balansvåg) ta reda på vilken kula det är samt om den är tyngre eller lättare en de övriga?

Nej, om man vetat om den var lättare el tyngre så skulle man kunna avgöra det såhär om tung:
väg 4 i varje, om lika så kassera dem i vägningen annars kassera de andra som var i lätta vågskålen + de andra 4. Nu har du högst 4 st kvar. väg 2st; vid lika kassera dessa annars har du hittat den. 2 st kvar och en mätning.

Den första går ju inte heller, 6st kombinationer gud djv aningslös osv och 3 frågor som kan differentiera 8 st men då en är random så behövs kunna skilja på 9?!

Om jag hade varit elak hade jag nu givit er en 14-15 uppsättning nu som klurighet (givetvis riggat så att den ej har lösning).

TPS
2005-05-04, 14:18
Ngn som svarat rätt på den första frågan? :D

sunkan
2005-05-04, 14:19
Ngn som svarat rätt på den första frågan? :D
tro inte de, å dumleman vägrar ju ge nått svar också jag blir tokig snart *grr27*

Dumleman
2005-05-04, 14:20
Eller hmm det kanske går ändå :). Man väger först 3 kulor på varje sida av vågen. Låt säga att vi har tur och att de väger lika mycket, då kastar vi båda högarna. Sedan väger vi 2 kulor på vardera sida, väger de lika byter vi ut en kula på ena sidan. Väger de lika mycket nu är det kulan som vi ännu inte har vägt som är den felande länken. Väger de inte lika mycket är det kula som vi bytte in senast som är den felande länken.

mangs
2005-05-04, 14:27
Dumleman och stridis vidareutvecklade mitt svar ser jag. Kanske finns det en lösning trots allt. jag löser den online här:

Dela upp kulorna i tre högar om 4 stycken i varje:
1 2 3
XXXX XXXX XXXO

Väg hög 1 och 2. Väger de lika så finns kulan i hög 3. Du vet även att alla 8 kulorna väger lika mycket. Dessa kan du använda som referens senare.

Om hög 1 väger mer än 2 vet du att hög tre innehåller 4 referenskulor.

Om hög 1 och 2 väger lika tar man kulorna i hög 3 och lägger 2 stycken i varje vågskål:


XX XO

Nu kommer den tippa över åt ena hållet. Ta en kula från den ena vågskålen och jämför med en referenskula. som du lagt undan sedan tidigare.


Hmmm, detta fungerar inte i alla fall men med lite tur. :naughty:

Jag är dock tämligen säker på att om man kan lösa det hela så skall man använda en kula som man använder som referens.



hmm 2 vågskålar och 3 vägningar. 2^3=8. Det verkar ganska kört med 12 kulor då. var finns Adde när man bäst behöver honom.

nim
2005-05-04, 14:33
Mangs du är ute på rätt spår. Här är svaret:

Först så väger jag 4st i varje skål.

Resultat1: Det väger lika. Vi kallar dessa för N. Jag tar nu 3st av de hitils ovägda (O) och lägger i ena skålen.

OOO _ NNN

Om det fortfarande är lika är det den sista O kulan jag söker. Jag får reda på om den är lätt eller tung genom att väga mot
en N kula.

Sticker OOO uppåt så vet jag att det är en lätt kula av dessa 3. Sista vägningen är en O i varje skål. Lika så är det den 3:e
som jag inte vägde sista gången annars så ligger den på den sidan som steg.


Resultat2:

Vågen är inte i balans = Jag har 4 som jag vet väger lika N, Jag har fyra misstänkt tunga T och fyra misstänkt lätta L.

Jag lägger följande:

T T T L _ N N N T

Väger det nu lika så har jag 3 lätta kulor kvar och kan göra på samma sätt som jag avsultade Resultat 1 med.
Om T T T L väger tungt fortfarande vet jag att jag att det är någon av de 3 T kulorna. Gör samma som ovan.
Om T T T L väger lätt så är det antingen L kulan eller T kulan på andra sidan som är den jag söker. Väg sista
vägningen mot en N kula för att ta reda på vilken.

mangs
2005-05-04, 14:39
Jag kom på ett annat problem som ni kan slå ihjäl lite tid med.


På en gata ligger tre hus och på andra sidan står ett elskåp, telefonstolpe samt en vatten-tank.

er uppgift är nu att dra en kabel/streck till alla husen från elskåp, telefonstolpe samt vatten-tanken. Problemet är att ingen kabel/streck får korsa en annan eller gå igenom någon av de andra husen.

Använd gärna ett gammalt hederligt papper för att lösa uppgiften

Ni skall rita upp det enligt följande:

Hus1-----------Hus2---------------Hus3


E---------------T-----------------V


Strecken som jag ritat ovan skall inte finnas där utan är där pga Kolozzeum. ;)

mangs
2005-05-04, 14:45
Mangs du är ute på rätt spår. Här är svaret:

Först så väger jag 4st i varje skål.

Resultat1: Det väger lika. Vi kallar dessa för N. Jag tar nu 3st av de hitils ovägda (O) och lägger i ena skålen.

OOO _ NNN

Om det fortfarande är lika är det den sista O kulan jag söker. Jag får reda på om den är lätt eller tung genom att väga mot
en N kula.

Sticker OOO uppåt så vet jag att det är en lätt kula av dessa 3. Sista vägningen är en O i varje skål. Lika så är det den 3:e
som jag inte vägde sista gången annars så ligger den på den sidan som steg.


Resultat2:

Vågen är inte i balans = Jag har 4 som jag vet väger lika N, Jag har fyra misstänkt tunga T och fyra misstänkt lätta L.

Jag lägger följande:

T T T L _ N N N T

Väger det nu lika så har jag 3 lätta kulor kvar och kan göra på samma sätt som jag avsultade Resultat 1 med.
Om T T T L väger tungt fortfarande vet jag att jag att det är någon av de 3 T kulorna. Gör samma som ovan.
Om T T T L väger lätt så är det antingen L kulan eller T kulan på andra sidan som är den jag söker. Väg sista
vägningen mot en N kula för att ta reda på vilken.


oj oj oj, Det var inte så jättelätt att komma på :MrT:

Smart problem dock.

Papi
2005-05-04, 15:09
Har klurat lite på den första frågan...
Om man frågar:
"Vet du allt?" så svarar Gud Ja, eftersom han gör det. Djävulen svarar Nej, trots att han gör det. Sen blir det klurigt, den tredje kan ju svara vad som helst. Men så kan man utesluta en person åtminstone.

stridis
2005-05-04, 15:27
Mangs du är ute på rätt spår. Här är svaret:

Först så väger jag 4st i varje skål.

Resultat1: Det väger lika. Vi kallar dessa för N. Jag tar nu 3st av de hitils ovägda (O) och lägger i ena skålen.

OOO _ NNN

Om det fortfarande är lika är det den sista O kulan jag söker. Jag får reda på om den är lätt eller tung genom att väga mot
en N kula.

Sticker OOO uppåt så vet jag att det är en lätt kula av dessa 3. Sista vägningen är en O i varje skål. Lika så är det den 3:e
som jag inte vägde sista gången annars så ligger den på den sidan som steg.


Resultat2:

Vågen är inte i balans = Jag har 4 som jag vet väger lika N, Jag har fyra misstänkt tunga T och fyra misstänkt lätta L.

Jag lägger följande:

T T T L _ N N N T

Väger det nu lika så har jag 3 lätta kulor kvar och kan göra på samma sätt som jag avsultade Resultat 1 med.
Om T T T L väger tungt fortfarande vet jag att jag att det är någon av de 3 T kulorna. Gör samma som ovan.
Om T T T L väger lätt så är det antingen L kulan eller T kulan på andra sidan som är den jag söker. Väg sista
vägningen mot en N kula för att ta reda på vilken.

Det var som fan! Men jag hade bara en kvartsrast på mig, får skylla på det. Men grundiden är lite som den jag gav då man visste att den var tung eller lätt bara det att jag blev fintad att tro att det inte skulle gå ihop sig med tung/lätt.

Prankie
2005-05-04, 15:30
Har klurat lite på den första frågan...
Om man frågar:
"Vet du allt?" så svarar Gud Ja, eftersom han gör det. Djävulen svarar Nej, trots att han gör det. Sen blir det klurigt, den tredje kan ju svara vad som helst. Men så kan man utesluta en person åtminstone.

Det kan du ej? Hur ska du veta om det är gud eller en människa?

Papi
2005-05-04, 15:34
Jo, man vet ju att Gud svarar Ja på den frågan och att Djävulen svarar Nej.

Alltså, om man i slutändan har 2 st Ja och ett Nej, så måste han som svarade Nej vara Djävulen eftersom man vet att han kommer svara så.

Har man däremot 2 st Nej på slutet, så måste han som svarade Ja vara Gud eftersom man vet att man får det svaret från Gud.

Det kluriga är hur man skiljer ut den tredje personen.

Jax
2005-05-04, 15:37
Tillbaka till ursprungsfrågan.

P1 = person 1
P2 = person 2
P3 = person 3

G = Gud
D = Djävulen
3 = tredje personen

*edit*
inte säkert på att det var vattentätt. Klistrar in det sen igen i så fall.

*edit igen*
Det hade smugit sig in ett fel, men jag ska skriva om det så att det stämmer.

*sista edit*
Lösning som inte stämmer blev som följer. Felet ligger i att vid fråga två utesluta en person för mycket. Lösningen fungerar alltså inte, men någon kanske kan bygga vidare på den.

Fråga P1 om denne vet allt.

Om Ja
P1 är G eller 3
Fråga P2 om denne är gud. Om nej så är P2 person 3 (eftersom både G och D skulle svara ja). P1 är G och P3 är D.
Om P2 hade svarat ja så vet man att både P1 och P2 är G eller 3. De kan dock inte vara D, vilket leder till att P3 är D. Fråga D om P1 är G för att veta vem som är vem av P1 och P2.

Om nej på första frågan
P1 är D eller 3
Fråga P2 om denne är D. Om ja så är P2 person 3 (eftersom både G och D skulle svara nej). P1 är då D och P3 är G.
Om P2 hade svarat nej så vet man att både P1 och P2 är D eller 3. De kan dock inte vara G, vilket leder till att P3 är G. Fråga G om P1 är D för att veta vem som av P1 och P2.

Hoppas ni förstod vad jag menar trots allt förkortningar. Jag är lat.

Dumleman
2005-05-04, 15:48
Jag kan avslöja så mycket som att det finns ingen villkorslös lösning. D.v.s. till vem man ställer en fråga beror på vad föregående person/personer har svarat på föregående fråga/frågor.

Papi
2005-05-04, 15:56
Jax, vad menar du med att din lösning inte stämmer?
Jag tycker den verkar stämma! bra jobbat! :thumbup:

Jax
2005-05-04, 15:59
Vid andra frågan på båda fallen ligger felet.

Fall 1
Om P2 hade svarat ja kan denna mycket riktigt vara G eller 3 liksom P1. Felet är att P2 även skulle kunna vara D.

Fall 2
Samma fel.

Dumleman
2005-05-04, 20:19
Ok här är svaret: http://mathforum.org/library/drmath/view/51848.html :) Eller en snabb översättning:
G får stå för Gud, D för Djävulen och O för den Ovetande personen.
De tre personernas platser är #1,#2 och #3.
Jag börjar med att fråga personen på plats #1:
Är O på platsen efter D?
Om "ja":
Jag frågar nu personen på plats #2:
Är du O?
Om "ja":
Jag frågar personen på plats #2:
Är #3 G?
Om "ja":
Nu vet vi att G står på plats #1, D står på plats #2 och O står på plats #3(GDO).
Om "nej":
(ODG).
Om "nej":
Jag frågar #2:
Är #3 D?
Om "ja":
(OGD).
Om "nej":
(DGO).
Om "nej":
Jag frågar #3:
Är du O?
Om "ja":
Jag frågar #3:
Är #2 G?
Om "ja":
(GOD).
Om "nej":
(OGD).
Om "nej":
Jag frågar #3:
Är #2 D?
Om "ja":
(ODG).
Om "nej":
(DOG).

Jax
2005-05-04, 20:31
Okej, den var inte helt lätt faktiskt.

rQx
2005-05-04, 20:38
Är det bara jag eller är den med husen,vatten, el och telefon ruggigt svår? =) Fastnar alltid på att den sista inte kan komma in på sin plats =D.. Häll på i paint i en timme typ ;)

Jax
2005-05-04, 20:42
Då måste vi ju givetvis ha en ny fråga. Vi tar väl en som Einstein har författat. Enligt honom ska bara 2% av befolkningen kunna lösa den. Men riktigt så svår är den inte, i alla fall inte om man går lite systematiskt till väga. Blir ännu lättare om man har läst diskret matematik.

Till frågan:

Det står fem hus i olika färger på en rad. I varje hus bor en person, alla personer med skilda nationaliteter. Alla personer dricker en speciell dryck, röker ett speciellt märke och har ett speciellt husdjur. Ingen dricker, röker eller har samma husdjur som någon annan.

1. Engelskmannen bor i det röda huset.
2. Svensken har en hund
3. Dansken dricker te.
4. Det gröna huset är ligger direkt till vänster om det vita huset.
5. Det gröna husets ägare dricker kaffe.
6. Personen som röker Pall Mall har fåglar.
7. Det gula husets ägare röker Dunhill.
8. Personen som bor i mitten dricker mjölk.
9. Norsken bor i det första huset (det längst till vänster).
10. Personen som röker Blend bor brevid personen med katt.
11. Personen med häst bor granne med personen som röker Dunhill
12. Personen som röker Bluemasters dricker öl.
13. Tysken röker Prince.
14. Norsken bor brevid det blå huset.
15. Personen som röker Blends bor granne med personen som dricker vatten.

Frågan är: VEM HAR FISKAR

Detta är inte en fråga som går att lösa i huvudet så tillvida att man inte har en oerhört hög IQ, så fram med papper och penna och börja jobba på problemet.

Och inte fusk nu. :whipped:

rQx
2005-05-04, 21:09
Tog en stund att fixxa den ;) :thumbup:

(hoppas det är rätt)

Svar: Tysken har fiskar!

Jax
2005-05-04, 21:12
rQx: Löste du den själv nu?

*edit jag med då*
Bra jobbat. Jag klarade den på 20 min när jag gjorde den. Antar att de tog ungefär lika lång tid för dig. :thumbup:

rQx
2005-05-04, 21:13
Japp! *flex*

Yez, försökte ändra svaret till liten storlek fast det blev inte så litet att det inte syntes.. Ville inte förstöra för andra ;)

Dumleman
2005-05-04, 21:13
rQx: Löste du den själv nu?
Nej hans mamma löste den *rolleyes*.

Jax
2005-05-04, 21:14
Nej hans mamma löste den *rolleyes*.
Med tanke på att det är en känd uppgift är det ganska lätt att någon har gjort den innan alternativt så använder man Google. Utmaningen försvinner dock då.

För den som vill lösa uppgiften så går det alldeles utmärkt att försöka fortfarande. Ni vet vem som har fisken, men ni har inget svar som bevisar det.

rQx
2005-05-04, 21:16
Dags för :eating: och :sleep: .. Ciaooo

Ame
2005-05-04, 21:18
Är ju fortfarande ganska klurigt att få ihop den även om man vet att tysken har fiskar.

rQx
2005-05-04, 21:20
Yez, man får bara ett påstående till ;)..

Nä, jag skulle ju äta .. Ciao

Lyset
2005-05-04, 21:23
Här kommer ett roligt problem. Hoppas att reglerna är tillräckligt tydliga :).

Det står 3 personer framför dig. Du vet följande:

En av dem är gud. Han vet allt och talar alltid sanning.
En av dem är djävulen. Han vet också allt men ljuger.
Den tredje personen vet ingenting men svarar på frågan som om han visste svaret. Dock är hans svar helt meningslösa och svaret kan ibland vara rätt, ibland fel.

Du får fråga totalt 3 frågor som kan besvaras korrekt med ”ja” eller ”nej”, en fråga till varje person.


You can ask a total of three questions that can correctly be answered
with yes or no, each to one of the persons. You may choose whom to ask.


Med den lite olyckliga översättningen var problemet olösligt.

Men annars tycker jag de här trådarna är jävligt kul. :thumbup:

Jax
2005-05-04, 21:26
En fråga till då.
Fyra personer ska ta sig över en bro. Bron håller bara för max två personer i taget. Det är dessutom mörkt ute och ingen vågar gå över bron utan ficklampa. De fyra har bara en ficklampa att dela på.
De fyra personerna tar olika lång tid på sig att gå över bron. Går två personer över samtidigt så håller de samma tempo som den långsammare av dem. Den tid de tar på sig är 1, 2, 5 och 10 min.

Hur får du över alla fyra på 17 minuter?

Denna är ganska mycket lättare än övriga uppgifter har varit.

nim
2005-05-04, 22:41
Jax

Först går 1 & 2 över. 2 min
1 springer tillbaka. 3min
5 & 10 går över. 13 min
2 springer tillbaka. 15 min
1 & 2 går över. 17 min

Jax
2005-05-04, 22:45
Gott :thumbup:

mangs
2005-05-04, 23:30
Ingen som löst problemet med husen?

Jax
2005-05-05, 07:36
Ingen som löst problemet med husen?
Jodå, svaret står i meddelandet efter frågan. Det står dock inte någon lösning där.

fffffffff
2005-05-05, 08:36
Det var tre män som gick in på ett hotell. Dom betalade 10 kronor var och gick sedan upp på sina rum. Efter några minuter kom receptionisten på att det var rabbattdag i dag och att männen sammanlagt skulle få en femma tillbaks. Men sedan kom han på att det inte gick att dela 5 kronor på 3 personer så han stoppade 2 kronor i sin egna ficka och gav sedan 1 krona till var och en av männen.
Nu hade männen alltså betalat 9 kronor var=27 kronor och receptionisten hade stoppat 2 kronor i sin egna ficka=29 kronor, men vart har då enkronan försvunnit eftersom dom betalade ju 30 kronor från början?

Jax
2005-05-05, 08:45
Den var lite lurig. Skriver inte svaret utan låter andra få chansen att slita sitt hår över den också.

Ame
2005-05-05, 08:53
Hehe en kompis drog den för mig så sent som i förra vecka. Tog ett tag att komma på men den är lättare än de andra(tycker jag).

fffffffff
2005-05-05, 08:59
Japp den var ganska jobbig och komma på men på kvällen satt jag och funderade ett tag och kom på svaret och då hoppade jag upp ur sängen och skrev ner svaret så att jag inte skulle glömma bort det dagen efter =D....

rQx
2005-05-05, 15:51
Hörde den för ett tag sedan men kommer inte ihåg svaret så jag löste den igen, hoppas man har rätt ;)

Den tar bara någon minut om man tänker till :cool:

Vet inte om fler vill lösa den så jag följer andras exempel genom att inte berätta ;)

Wiiking
2005-05-05, 16:42
Ingen som löst problemet med husen?

Nej, och det har inte du heller.

Problemen ska ju ha en lösning för att de ska vara roliga...

fffffffff
2005-05-05, 16:56
Nu kan man väl avslöja svaret på min gåta?

Peter
2005-05-05, 17:07
Vet inte vad ni kallar lösning på husen med tysken men det här kan väl kallas lösning:

Gul.......Blå.......Röd......Grön......Vit
Norsk....Dansk...Britt.....Tysk......Svensk
Vatten..Te.......Mjölk.....Kaffe.....Öl
Dunhill...Blend...PalMal...Prince....Bluemaster
Katt......Häst.....Fågel....Fisk......Hund

Angående hotellrummen är de betalat 27 kr, 2 i receptionistens ficka och 25 i kassapparaten. 30 har inget med saken att göra längre.

Peter
2005-05-05, 17:14
Ett rep hänger över ett block med en vikt i ena änden och en apa i den andra. Apan väger lika mycket som vikten. Repet väger 4 kg per meter, och sammanlagda åldern av apan och apans mor är 4 år.
Apans vikt i kg är 16 gånger så mycket som apans mors ålder.

Apans mor är 2 ggr så gammal som apan var, när modern var hälften så gammal som apan blir, när apan blir 3 ggr så gammal som modern var, när modern var 3 ggr så gammal som apan.

Vikten av vikten plus vikten av repet är 1,5 ggr så mycket som vikten av apan.

Hur långt var repet…??

Wiiking
2005-05-05, 17:18
Vet inte vad ni kallar lösning på husen med tysken men det här kan väl kallas lösning:

Gul.......Blå.......Röd......Grön......Vit
Norsk....Dansk...Britt.....Tysk......Svensk
Vatten..Te.......Mjölk.....Kaffe.....Öl
Dunhill...Blend...PalMal...Prince....Bluemaster
Katt......Häst.....Fågel....Fisk......Hund

Angående hotellrummen är de betalat 27 kr, 2 i receptionistens ficka och 25 i kassapparaten. 30 har inget med saken att göra längre.

Jo, den där har lösning. Jag menade den där tre hus ska förbindas med vatten, el osv.

akAn
2005-05-05, 19:49
hade samma svar som peter..

angående hotellet:

30betalat

rabatt

25kr en krona till varje = 28kr 2 kronor i fickan = 30

angående de 3 husen:

det går väl inte.. arbetade flera timmar på en liknande uppgift...

Vastrix
2005-05-05, 20:23
Tror inte att husuppgiften går att lösa på ett papper. Det kräver att du drar någon kabel runt jorden för att det skall fungera. Om någon kan finna en annan lösning så skulle jag gärna vilja se den.

/V.

bosse_brutal
2005-05-05, 20:43
Detta är inte en fråga som går att lösa i huvudet så tillvida att man inte har en oerhört hög IQ, så fram med papper och penna och börja jobba på problemet.

Och inte fusk nu. :whipped:

den går alldeles utmärkt att lösa i huvudet... och den där delen med oerhört hög iq låter bra ;)

fffffffff
2005-05-05, 20:47
Svaret på hotelluppgiften är ju att frågan ställs fel och därför blir man förvirrad.
Frågan lyder ju: Männen betalade 27 kronor tillsammans och receptionisten tog 2 kronor, vad hände då med enkronan som blev över?

Svaret är alltså: Med de 27 kronorna som männen betalade tillsammans så är dom 2 kronorna som receptionisten tog redan inräknade och sedan fick männen 1 krona var tillbaka.
Dom hade alltså betalat hotellet 25 kronor tillsammans och sedan hade kyparen tagit 2 kronor och då blev det 27 kronor dom betalat och sedan fick dom 1 krona var tillbaka. Men när man ställer frågan i gåtan så lyder den att dom betalade 27 kronor för hotellet plus att receptionisten tog 2 kronor och då skulle dom alltså betalat 29 kronor var och då har man inte räknat in att dom fått 1 krona tillbaka var. Så problemet ligger alltså i hur frågan ställs.

Jax
2005-05-05, 21:31
den går alldeles utmärkt att lösa i huvudet... och den där delen med oerhört hög iq låter bra ;)
Ja eller snarare ett omänskligt minne som gör att du kan hålla reda på alla olika variabler. Ärligt talat så tror jag knappast att du klarar den i huvudet.

AFanatic
2005-05-05, 22:22
Husen var ju roliga...Var tvungen att ta fram papper o penna. Tog som sagt ca 20 min :D

Timme
2005-05-06, 09:36
Detta är ingen skämtfråga utan faktiskt är följande utarbetat av en
psykolog.

" En kvinna var på sin mors begravning. Där mötte hon en man hon inte
kände
igen. Hon tyckte att mannen var fantastisk - rena drömmannen och hon
blev
förälskad ögonblickligen! Då begravningen var över, försvann han utan
att
hon fått hans telefonnummer. Ingen visste vem han var så hon kunde
inte
kontakta honom. Några dagar senare mördar hon sin syster... "


Fråga: Vad var motivet till mordet på hennes syster?


Denna fråga kan vara ruskigt enkel för vissa personer men förfärligt svår för andra.....

bosse_brutal
2005-05-06, 09:36
Ja eller snarare ett omänskligt minne som gör att du kan hålla reda på alla olika variabler. Ärligt talat så tror jag knappast att du klarar den i huvudet.

jo det är säkert, använde fingrarna till hjälp, en finger per hus, det gick tillslut, tog över en halvtimme, kanske 45 min och fick börja om xx antal gånger efter att jag blandat ihop variablerna...

anledningen till att jag ens försökte i huvudet var att jag trodde att det var fusk att använda papper och penna, lär ju bli hur lätt som helst. ;)

testade nu med papper och penna, tog drygt 15min. visst, jag har ju löst den förut, men det var över 1½ år sedan...

Jax
2005-05-06, 09:38
Stabilt jobbat Bosse :thumbup:

fffffffff
2005-05-06, 09:53
Timme vad är svaret på gåtan?

Dumleman
2005-05-06, 10:36
Kanske någon moderat som vill döpa om tråden till typ "Den allmänna klurighetstråden" eller dylikt? :)

Många intressanta problem.

perarvid
2005-05-06, 11:09
Detta är ingen skämtfråga utan faktiskt är följande utarbetat av en
psykolog.

" En kvinna var på sin mors begravning. Där mötte hon en man hon inte
kände
igen. Hon tyckte att mannen var fantastisk - rena drömmannen och hon
blev
förälskad ögonblickligen! Då begravningen var över, försvann han utan
att
hon fått hans telefonnummer. Ingen visste vem han var så hon kunde
inte
kontakta honom. Några dagar senare mördar hon sin syster... "


Fråga: Vad var motivet till mordet på hennes syster?


Denna fråga kan vara ruskigt enkel för vissa personer men förfärligt svår för andra.....

Jag tror att mannen hon mötte var prästen eller nån annan relaterad till begravningen, och hon mördade sin syster för att få träffa honom igen ;)

fffffffff
2005-05-06, 12:18
Någon mer som kan säga sin lösning på hotellgåtan med de tre männen?

Jax
2005-05-06, 12:21
Du har ju redan svarat. Felet ligger i frågan precis som du säger.
Männen får fem kronor rabatt. 30-5=25
Tre av dem får de tillbaka och 2 går till repetionisten 30-3-2=25

Jense
2005-05-06, 12:56
three buddies b1, b2, b3 ...
+ = always truth
- = always lying
+/- = weak-minded

first question to B1: Is exactly one of those two statements correct: You´re always lying OR is B2 the weak-minded?
0 XOR 0 -> 0
1 XOR 0 -> 1
0 XOR 1 -> 1
1 XOR 1 -> 0

So, Answer "Yes":
B1 is + => B2 is +/- and B3 is -
B1 is - => B2 is +/- and B3 is +
B1 is +/- => B2 is + OR - and B3 is + or -

So in all cases B3 is not the +/-

Question to B3: Exactly one correct of: "You´re always lying" and "B1 is God"

Answer Yes:
B3 is - => B1 is + and B2 is +/-
B3 is + => ERROR

Answer "No"
B3 is - => B1 is +/- and B2 is +
B3 is + => ERROR


Answer "no"
B1 is + => B2 is- and B3 ist +/-
B1 is - => B2 is + and B3 ist+/-
B1 is +/- => B2 is + or -; B3 ist - or +

So in all cases B2 is not the +/-

Question to B2: Exactly one correct of: "You´re always lying" and "B1 is God"

Answer "Yes":
B2 is - => B1 is + and B3 is +/-
B2 is + => ERROR

Answer No:
B2 is - => B1 is +/- and B3 is -
B2 is + => ERROR



Np.

Timme
2005-05-06, 12:56
Är det inga fler som vill försöka att klura ut gåtan?

fffffffff- Jag kommer att säga svaret sen men först vill jag se om någon klurar ut det. Om ingen kan så säger jag svaret.

OBS det är inget svårt svar igentligen man måste bara tänka på ett speciellt och lite psykopatiskt sätt ;)

/Timme

Kwon
2005-05-06, 13:07
Jag tror att mannen hon mötte var prästen eller nån annan relaterad till begravningen, och hon mördade sin syster för att få träffa honom igen ;)

Kan va! Sen vill hon röja undan konkurrenter åsse :D

Jense
2005-05-06, 13:10
mitt är rätt. suttit och diskuterat med en hollänsk polare därför engelskan

denna skrev han nyss, lite lättare

you´re in the dessert ... there the road devides into two directions .. a shield´s lying around ... broken ... only thing you can see is that one path goes to an Oase and the other one to the Valley of Death

an old man sitting next to it tells You:

You can ask me one question ... I am bored and so I switch between truth and lie with every guy coming along ... What is your question?

Ame
2005-05-06, 13:23
Är det inga fler som vill försöka att klura ut gåtan?

fffffffff- Jag kommer att säga svaret sen men först vill jag se om någon klurar ut det. Om ingen kan så säger jag svaret.

OBS det är inget svårt svar igentligen man måste bara tänka på ett speciellt och lite psykopatiskt sätt ;)

/Timme
Är det inte som perarvid sa då? Tycker själv det låter rätt.

Kwon
2005-05-06, 13:26
mitt är rätt. suttit och diskuterat med en hollänsk polare därför engelskan

denna skrev han nyss, lite lättare

you´re in the dessert ... there the road devides into two directions .. a shield´s lying around ... broken ... only thing you can see is that one path goes to an Oase and the other one to the Valley of Death

an old man sitting next to it tells You:

You can ask me one question ... I am bored and so I switch between truth and lie with every guy coming along ... What is your question?

I'd tell the Old man to eat the dessert, since he is sitting next to it.

Is he celebrating his birthday or something and how did I end up in the dessert?

And WHY would i care about roads when i'm in the dessert?

What is the dessert based on? Dairy products?

Jense
2005-05-06, 13:30
Rätt kwon, jete ret

Kwon
2005-05-06, 13:31
LOL! Danke :D