handdator

Visa fullständig version : Större rygg


lill biffen
2005-05-03, 20:06
Som bilden där visar <----- så måste jag ha mer rygg. Framför allt så behövs det mer lats men även hela övre delen av ryggen.

Just nu kör jag: chins 3xmax, latsdrag 3x8, latsdrag med V-handtag, 3x8 samt kabelrodd 3x8.

Har ni några bra övningar som funkar bra för er? (Vet att alla svarar olika på träning, men att testa något annat är ju inte fel.)

emmzan
2005-05-03, 20:09
Marklyft...
Byt ut en av latsövningarna mot ytterligare en roddövning t.ex stångrodd

Ectomorph
2005-05-03, 20:11
Fortsätt med chinsen men byt de andra övningarna mot skivstångsrodd och marklyft.
Och MÅNGA set :D

Shadow Warrior
2005-05-03, 20:12
Skivstångsrodd (överhandsgrepp) 5x6-8
Enhandshantelrodd (fristående om du kan) 5x6-8
Chins eller latsdrag eller pullover maskin 1-2set

The Draf
2005-05-03, 20:13
Har haft stora problem med latsen, kört chins och rodd till förbannelse, märkligtnog så var det marklyften som blev förlösande för mig, sen jag började kör mark har det vuxit fram 2 små vingar :)

lill biffen
2005-05-03, 20:21
Jobbigt att det just ska vara marklyft som ska hjälpa till att få ut mina vingar. Jag är ju svankryggad och ska hellst inte träna korsrygg alls. Ska tala med en riktig sjukgymnast och se vad jag ska göra åt svankningen.

Men tror ni att kronlyft går lika bra?

rQx
2005-05-03, 20:57
Jag är svankryggad men jag kör marklyft... Låt mig veta vad hon/han säger ;)

rolf
2005-05-03, 21:10
samma här, har svank som en banan och hans moster men kör ändå marklyft.

keep us informed :)

Bjorne
2005-05-03, 21:16
Skulle vara intressant att veta, aldrig hört något om det.

lauria
2005-05-03, 21:20
Som sagt marklyft/kronlyft och många set..
Marklyft 5set
Cabelrodd med v-handtag 5set
Cabelrodd med brett handtag 4set
Chins 4set
Stångrodd 4set
Ryggresningar 2set

Yip_man
2005-05-03, 21:21
Prova att supersetta t.ex Hantelrodd normal fattning med pronerad fattning (handflatan bakåt) ryggen behöver piskas ganska mycket för att öka.Men som sagt rekomendersr supersett när man "kört fast"

Fatalist
2005-05-03, 21:24
Marklyft
Chins
Sittande rodd
variationer på latsdrag

och kör tyngre än du brukar, det går

myggan
2005-05-03, 23:53
skippa kabelrodden och kör skivstångsrodd

det fick min rygg att börja växa

lill biffen
2005-05-04, 00:03
Tack för svaren. Nu är det min tur att plocka ihop ett rygg schema och skaffa en större rygg.:bpump:

aliquis
2005-05-04, 00:08
Äsch, kör mark o hoppas, om inte annat blir du bra på mark :)

The Ultimate Beef
2005-05-04, 14:52
Glömm inte heller att se till så att ryggen verkligen gör jobbet.

Sheogorath
2005-05-04, 15:00
Glömm inte heller att se till så att ryggen verkligen gör jobbet.

Du menar att om man inte "känner" att ryggen jobbar i t.ex. rodd och chins så kommer den inte att växa? Det stämmer inte alls för mig. Jag ser till att ha fint utförande i ryggövningarna och alltid sträva efter att öka i styrka, och jag har sällan något som skulle kunna kallas för "känsla av kontakt", och min rygg växer väldigt fint ändå. Kontakt är överskattat, och får folk att jobba med för små vikter och därför utvecklas sämre på sikt. Just my two cents :thumbup:.

The Ultimate Beef
2005-05-04, 15:10
Du menar att om man inte "känner" att ryggen jobbar i t.ex. rodd och chins så kommer den inte att växa? Det stämmer inte alls för mig. Jag ser till att ha fint utförande i ryggövningarna och alltid sträva efter att öka i styrka, och jag har sällan något som skulle kunna kallas för "känsla av kontakt", och min rygg växer väldigt fint ändå. Kontakt är överskattat, och får folk att jobba med för små vikter och därför utvecklas sämre på sikt. Just my two cents :thumbup:.
Jag menar att man drar med ryggen och inte bara med biceps.
Two cents? Svårt att räkna, eller?

Shadow Warrior
2005-05-04, 15:19
Jag menar att man drar med ryggen och inte bara med biceps.
Two cents? Svårt att räkna, eller?

Det där med att koppla ur biceps osv tycker jag är rent bullshit, biceps är bara asisternade oavsett grepp och vidd. Sen finns det givetvis fördelar och nackdelar med respektive utföranden osv.

Sheogorath
2005-05-04, 15:36
Jag menar att man drar med ryggen och inte bara med biceps.
Two cents? Svårt att räkna, eller?

Huh?

Hur som helst. Kan folk göra bicepscurl på samma vikt som de gör chins på? Inte? Då måste kanske lite andra muskler jobba också, kan tänkas?

Timme
2005-05-04, 15:38
Jag e me dig Sheo. Samma sak med mig. Jag känner inte mycket i latsen vid roddövningar men de växer på fint endå *flex* Det känns däremot som tusan i korsryggen när jag kör marklyft.....


/Timme

Johan86
2005-05-04, 18:40
när ni kör skivstångsrodden svankar ni som denna http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html
eller räcker det bara att köra stången upp och ner?

Bjorne
2005-05-04, 19:23
när ni kör skivstångsrodden svankar ni som denna http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BBBentOverRow.html
eller räcker det bara att köra stången upp och ner?Svankar gör jag, å böjer mig nog lite mer, känns som det går hårdare på latsen då.

Matte_Maiden
2005-05-04, 19:44
Om man tar i med all kraft man kan, borde inte ryggen användas maximalt? Jag vill se något "koppla ur" ryggen då man kör chins och i stället nästan bara dra med biceps. :D Sedan, vad spelar det för roll om man drar även med biceps? Mer vikt ger ju knappast något negativt. :)

RobbeliRobban
2005-05-04, 20:40
Om man tar i med all kraft man kan, borde inte ryggen användas maximalt? Jag vill se något "koppla ur" ryggen då man kör chins och i stället nästan bara dra med biceps. :D Sedan, vad spelar det för roll om man drar även med biceps? Mer vikt ger ju knappast något negativt. :)

wörd.

Clyde
2005-05-04, 21:51
Som jag ser det så är det bara slöseri med tid att köra drag övningar såsom Latsdrag oavsett greppbredd osv. Kör roddövningar och då endadst roddövningar, Släng in lite chins då och då för att få lite variation.
Se till att även attackera ur olika vinklar. Tex t-bar, skivstångsrodd,sittande enarmsrodd, hantelrodd, ja det finns ju en hel uppsjö...

/Clyde.

Johan86
2005-05-04, 22:55
så det är bättre att köra både sittande rodd och skivstångsrodd och skippa den där latsdraget?

man tränar väl inte latsen lika effektivt i rod som med latsdrag?

aliquis
2005-05-05, 00:37
Jag instämmer bara i kören vad gäller att koppla ur och isolera o grejer... man kör ju basövningar för att de tar flera muskelgrupper samtidigt, varför skulle man få vilja begränsa dem.

Shadow Warrior
2005-05-05, 08:55
så det är bättre att köra både sittande rodd och skivstångsrodd och skippa den där latsdraget?

man tränar väl inte latsen lika effektivt i rod som med latsdrag?

Klart man kan förlita sej på roddövningar, men jag tycker chins med neutral greppvidd är en så pass funktionell övning att jag alltid gör den ändå.

Matte_Maiden
2005-05-05, 09:51
Som jag ser det så är det bara slöseri med tid att köra drag övningar såsom Latsdrag oavsett greppbredd osv. Kör roddövningar och då endadst roddövningar, Släng in lite chins då och då för att få lite variation.
Se till att även attackera ur olika vinklar. Tex t-bar, skivstångsrodd,sittande enarmsrodd, hantelrodd, ja det finns ju en hel uppsjö...

/Clyde.

What the fucking fuck.

Kan du motivera varför man inte ska köra latsdrag? Samtidigt skulle jag vilja höra varför du sedan slänger in chins som är praktiskt taget same shit. Vad ger 5 olika roddövningar som inte 2 horizontella, marklyft och 2 vertikala övningar ger?

Min högst subjektiva åsikt är dessutom att vill man ha en bred rygg är det latsdrag och chins man ska leka. Det har fungerat bäst så för mig och jag tror att detsamma gäller de flesta.

Yankeee
2005-05-05, 09:58
Som jag ser det så är det bara slöseri med tid att köra drag övningar såsom Latsdrag oavsett greppbredd osv. Kör roddövningar och då endadst roddövningar, Släng in lite chins då och då för att få lite variation.
Se till att även attackera ur olika vinklar. Tex t-bar, skivstångsrodd,sittande enarmsrodd, hantelrodd, ja det finns ju en hel uppsjö...


Som jag ser det är det slöseri med tid att köra roddövningar. Chins är det som gäller om man vill ha en bred rygg. Komplettera med mark och du behöver inget mer.

lauria
2005-05-05, 10:04
Som jag ser det är det slöseri med tid att köra roddövningar. Chins är det som gäller om man vill ha en bred rygg. Komplettera med mark och du behöver inget mer.

Visst du får kanske bredare, men inte lika bra djup ;)

Shadow Warrior
2005-05-05, 13:20
jag tror man får brister i styrkan om man gör det så simpelt som att bara köra mark och chins, men visst kombinerar man det med tunga explosiva övningar som cleans och highpulls så skulle det helt klart funka.

Yankeee
2005-05-05, 13:43
Visst du får kanske bredare, men inte lika bra djup ;)

Nänä, men om vi ska vara ärliga så lär det inte vara speciellt många här som behöver fokusera speciellt på bredd och djup.

Yankeee
2005-05-05, 13:46
jag tror man får brister i styrkan om man gör det så simpelt som att bara köra mark och chins, men visst kombinerar man det med tunga explosiva övningar som cleans och highpulls så skulle det helt klart funka.

Edit: nä jag ska inte hålla på. Sa det första mest för att jävlas. Kör aldrig rodd själv, och jag tycker att det fungerar galant.

x_emir_x
2005-05-05, 14:30
Rygg [Tjocklek] = T-bar rodd, Skivstångsrodd och Kabelrodd
Rygg [Latsen] = Chins, Latsdrag med stång och Latsdrag med ''V''-handtag
Rygg [Bästa övningen] = Marklyft

Det är vad jag tycker iallafall ;)

pellepedal
2005-05-05, 16:34
Man kommer långt på Rodd med stång, marklyft och latsdrag frampå.

Timme
2005-05-05, 20:56
Marklyft = Djup, Chins = Bredd Svårare än så är det inte *flex*

/TImme

Norpan
2005-05-05, 21:46
Kan man verkligen fokusera på tjocklek och bredd? För mig går de delarna hand i hand... lägger mest fokus på skivstångsrodd och marklyft och det får min rygg att både bli bredare och tjockare.

påven
2005-05-05, 23:42
ursäkta en okunnig men det där att man tränar bredd med chins o latsdrag och tjockleken med rodd låter mest som en massa blaj från bodybuildingtidningar. Musklerna aktiveras väl lika mycket av latsdrag som stångrodd?

Timme
2005-05-06, 07:50
Alla ryggövningar som fokuseras på latsen = bredd

När man snackar om djup så menar man musklerna som sitter typ i mitten av ryggen dvs trapsen.

De övningar som gör ryggen djupare skulle väl vara T-bar rodd, Marklyft sen så vet jag inte hur det är med stångrodden men den är kanske ganska allround. Jag tror att stångrodden tar ganska duktigt på trapsen (nedre) om du pressar ihop skulderbladen i rörelsens toppläge.

lauria
2005-05-07, 10:56
Nänä, men om vi ska vara ärliga så lär det inte vara speciellt många här som behöver fokusera speciellt på bredd och djup.

Nä det är nog mkt möjligt, men man ångrar sig (skulle ja ha gjort iaf) om man inte har något djup i ryggen efter att ha tränat i några år och börjar få upp en bra kroppsmassa.

Karate_kid
2005-05-07, 10:56
nöta chins+mark..

izarul
2005-05-07, 11:15
www.*******.com

hockeyFREAK
2005-05-07, 12:09
för latsen så finns det inget bättre än riktigt breda chins, alltså så brett som du kan!! :hbang:

Matte_Maiden
2005-05-07, 12:14
för latsen så finns det inget bättre än riktigt breda chins, alltså så brett som du kan!! :hbang:

Jo, normala eller hyfast smala chins som ger bättre rörelselängd.

Fatalist
2005-05-07, 12:20
Jo, normala eller hyfast smala chins som ger bättre rörelselängd.


Håller med, tänker t o m gå steget längre och säga att väldigt smala pull-ups (händerna supinerade) är grymmast om man vill bygga lats. Släng på lite vikt också

pecson
2005-05-07, 12:34
Som bilden där visar <----- så måste jag ha mer rygg. Framför allt så behövs det mer lats men även hela övre delen av ryggen.

Just nu kör jag: chins 3xmax, latsdrag 3x8, latsdrag med V-handtag, 3x8 samt kabelrodd 3x8.

Har ni några bra övningar som funkar bra för er? (Vet att alla svarar olika på träning, men att testa något annat är ju inte fel.)


jag brukar köra ett 2*5-8 latsdrag de tre sista me hjälp så kan man ha på lite mera vikt,2*5-8 latsdrag med smalt grepp, 3 set hantelrodd 6-8 rep

det fungerar för mig kanske inte för andra,. ett tips är att hålla tummen över stången vid dragövningar så tar det mer på ryggen och inte lika mycket på biceps. *flex*

Matte_Maiden
2005-05-07, 12:36
Håller med, tänker t o m gå steget längre och säga att väldigt smala pull-ups (händerna supinerade) är grymmast om man vill bygga lats. Släng på lite vikt också

Håller med dig om greppet till viss del, så länge man lyckas med att aktivera latsen främst och inte bakre axlar tar över. Rörelselängden ska vara lång och vacker! :D

Fatcan
2005-05-07, 12:45
det fungerar för mig kanske inte för andra,. ett tips är att hålla tummen över stången vid dragövningar så tar det mer på ryggen och inte lika mycket på biceps. *flex*

Men om man håller tummen över så blir det ju ett underhandsgrepp, det tar mer på biceps.

pecson
2005-05-07, 13:33
Men om man håller tummen över så blir det ju ett underhandsgrepp, det tar mer på biceps.


nej nej ett vanligt överhandsgrepp bara att du har tummen över :naughty:

pecson
2005-05-07, 13:35
Håller med dig om greppet till viss del, så länge man lyckas med att aktivera latsen främst och inte bakre axlar tar över. Rörelselängden ska vara lång och vacker! :D

nae det är ju klart man ska ju känna att det tar i latsen annars e det ju ingen mening me det hela. förresten har inte du skickat in en bild i body matte?

Timme
2005-05-07, 14:35
hehe jo matte är med i det näst senaste nummret av body. fräck va! *flex*

RobbeliRobban
2005-05-07, 15:13
nej nej ett vanligt överhandsgrepp bara att du har tummen över :naughty:

Ok, på vad sätt skulle detta grepp göra att man drar bara med ryggen?

Baan
2005-05-07, 15:24
Ok, på vad sätt skulle detta grepp göra att man drar bara med ryggen?

Precis för ryggen spelar det ju ingen roll. Det blir lite annan belastning på underarmarna, själv gillar jag att variera lite ibland men för ryggen spelar det ju ingen roll alls. Greppet är lite bättre för mig när jag lägger tummen med dom övriga fingrarna men det är ju bara greppet

Shadow Warrior
2005-05-07, 20:55
Men om man håller tummen över så blir det ju ett underhandsgrepp, det tar mer på biceps.

Med ett underhandsgrepp hammnar biceps i ett starkare läge än vid ett överhandsgrepp där brachialis får ta det mesta.

Så, skildnaden i latsen blir endast i rörelseomfånget och vinkeln som ändras, inte i att biceps skulle ta över arbete som latsen skulle gjort, det är nämligen fysiologiskt omöjligt.

Timme
2005-05-08, 07:08
Själv så älskar jag att köra chins med tätt grepp och undrehands grepp. Tar otroligt bra på biceps och ryggen. Sen så kan det ju också bero på att jag är för klen för att kunna köra chins med ett annat grepp :em:

/Timme

Johan86
2005-05-09, 16:06
jag tänkte jämt fråga ang skivstångsrodd.har hört att man kan köra både med att dra upp den till brösten eller till magen.vad är rätt? tränar dom olika?

jwzrd
2005-05-09, 16:14
jag tänkte jämt fråga ang skivstångsrodd.har hört att man kan köra både med att dra upp den till brösten eller till magen.vad är rätt? tränar dom olika?

Ju närmare huvudet du drar den ju mer utåt kommer armbågarna att peka och ju mindre tar övningen på just latsen och det blir mer bakre delta och teres. Inget fel med det, testa lite olika och kör den du tycker är lättast att få till ett lättkört drag i. Alltså att det känns okomplicerat och okrystat, då kan du förmodligen köra effektivt på lite tyngre vikter också.

Johan86
2005-05-11, 14:26
då kan jag alltså lägga in baksida axlar i samma pass som ryggen då?

jwzrd
2005-05-11, 14:56
Det tycker jag definitivt. För mig fungerar det hur bra som helst, baksidan av deltat är ändå knappt inblandad i varken bröst eller ren axelträning, däremot får det rejält med smörj på ryggdagen, så man kan lika bra snyta dom ordentligt :)