handdator

Visa fullständig version : vitaminer och mineraler?

slicke
2005-05-03, 19:25
Jag tänkte börja ta vitaminer då ja äter för lite vitaminer. Jag undrar vad man ska ha fåt nåt? Alltså är sån vanlig vitamineral follgod eller man bör ha annat? är denna nåt vettigt. Tack

Sverker
2005-05-03, 19:30
Fråga istället :

Vad finns det för bra vitamin/mineralprodukter ?

eller

Behöver jag speciella mineral/vitamintabletter.

Lizzie
2005-05-03, 20:18
Om du vet med att du äter för lite vitaminer - ät mer frukt och grönsaker vettja!!

heljis
2005-05-03, 21:27
Om du vet med att du äter för lite vitaminer - ät mer frukt och grönsaker vettja!!

Precis. En banan + ett äpple = halva ditt RDI av C-vitamin tex. Sen ska vi inte tala om alla nyttigheter som grönsaker innehåller! Och gott är det! Och energifattigt! Ät, ät, ät!! :eating: :eating:

Sverker
2005-05-04, 05:23
Jag tänkte börja ta vitaminer då ja äter för lite vitaminer. Jag undrar vad man ska ha fåt nåt? Alltså är sån vanlig vitamineral follgod eller man bör ha annat? är denna nåt vettigt. Tack

Alla tänker på Vitaminer när det är brister på mineraler som fortast kommer när man äter dåligt :(

I 9 fall av 10 är det brist på järn vilket direkt syns på mängden blodkroppar i blodet, Hb-värdet.
Kött ! Kött är en överlägsen källa till järn. Minst 100 g 4 - 6 ggr per vecka och du fixar järnet. Med köttet får du en bra dos zink och selen som därefter är mineraler det är lätt att få brist på.

Magnesium kan vara kinkigt för folk som tränar mycket.
Fullkornsprodukter men främst havregryn och mjölk ger dig magnesium i stora doser.

Kalcium för att undvika benskörhet. Drick mjölk.

När det gller vitaminer är det främst folacin som det är dåligt med. Gäller främst flickor som kommer att föda barn. Grönsaker, bladgrönsaker !

B12. Drick mjölk. En halv liter räcker för att ge dig tillräckligt B12.

C-vitamin, enkelt, billigt, ofarligt, onödigt ;) Lite grönsaker och en frukt ger dig lätt 100 mg per dag. Ytterligare 100 mg får du i dig via tillsatser i halvfrabrikat, charkvaror, olika drycker mm.

Antioxidanter som beta-karoten. Ät grösaker !

Tvekar du fortfarande så satsa på en multivitamin-mineral från en känd tillverkare.