handdator

Visa fullständig version : GI för uppvärmt pulvermos?


Chandler
2005-05-03, 16:34
Vad kan ett ungefärligt, riktgivande GI på uppvärmt potatispulvermos bli? Var just och tränade och kokade upp en påse, men det lämnade tillräckligt för en portion till. Har det "sjunkit" såpass tills imorgon att det går att äta som "vanlig" mat? :D

King Grub
2005-05-03, 16:42
Inga tester gjorda, och jag kan inte gissa.

Chandler
2005-05-03, 19:29
Inga tester gjorda, och jag kan inte gissa.

Kom igen; du får ha fel! ;)

Jag kan börja om det känns lättare; så säger du "njaa, högre?" alternativt "njaa, lägre?".

GI = 75 ?

MyungChul
2005-05-03, 22:07
ligger inte pulvermos på 90+ ?

WHITEFOLKS
2005-05-03, 22:29
Kallt mos tycker iaf jag inte är någon höjdare. Om man vill ha lägre GI kan man väl köra ris eller nåt ;)

aliquis
2005-05-03, 22:58
Spelar det någon roll? Ät mosen ändå om du vill äta det på morgonen.
Antagligen blir ju inte gi högre av det iaf.

_Larre_
2005-05-04, 14:02
ligger inte pulvermos på 90+ ?


Ligger t o m på över 110+. Ät moset och var inte så kinkig! :)

Metal_boy_
2005-05-04, 14:52
Ät potatismos vad det än är för GI. Att det är så jävla högt så att ditt blodsocker hinner dala som fan o du blir hungrig långt innan du ska äta nästa gång tvivlar jag på, och vad spelar det då för roll? Dessutom så kan du inte kolla för mycket på GI i kosten eftersom det endast är inriktat på en sak, och för det andra så brister GI-tabeller på att alla reagerar olika på livsmedel. Tex: att de kolhydrater som av din kropp tas upp snabbt, kan i nån annans kropp tas upp långsammare. Så lär dig känna din kropp.

King Grub
2005-05-04, 15:03
och för det andra så brister GI-tabeller på att alla reagerar olika på livsmedel. Tex: att de kolhydrater som av din kropp tas upp snabbt, kan i nån annans kropp tas upp långsammare. Så lär dig känna din kropp.

Dock stämmer GI:t i jämförelse med referensvärdet, oavsett känslighet.

Chandler
2005-05-04, 15:08
Nu verkar det som hela poängen gått förlorad på vägen. Jag vet GI för pulvermos är skyhögt, just precis därför äter jag det efter träning. Frågan var alltså om nedkylning/återuppvärmning påverkar det på samma sätt som t.ex. vanlig potatis.

Metal_boy: Tack för omtanken! Men oroa dig inte; jag är inte en av GI-fobikerna! ;)

Metal_boy_
2005-05-04, 15:15
Dock stämmer GI:t i jämförelse med referensvärdet, oavsett känslighet.

Jepp det är det som är bristen, men bra att ha för att kunna ha lite hum om det. Men det bästa man kan göra, att lära känna sin kropp :)