handdator

Visa fullständig version : För- & efterdrink


der_rickard
2005-05-03, 15:52
Att man ska få i sig snabba kolhydrater och protein efter tung träning har jag länge kört med, men allt eftersom jag läst här på forumet har jag börjat förstå att man ska ta en fördrink också.

Varför är detta bra/optimalt? Hur bör fördelningen protein/kolhydrater vara i de olika drinkarna? Ska någon drink vara större än den andra eller på något sätt skilja sig från den andra? När tar man fördrinken?

Tacksam för lite info om speciellt fördrinkar, då det är ett nytt koncept för mig.

King Grub
2005-05-03, 15:55
Frågan har varit uppe massvis av gånger, t o m senaste veckorna.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40348&page=4

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=40580

der_rickard
2005-05-03, 16:01
OK, då har jag bara missat det. Sökte men fann inget...

King Grub
2005-05-03, 16:41
Sökfunktionen är temporärt nere under flytten, så det är inte du som sökt dåligt. :)

der_rickard
2005-05-03, 17:03
Trevligt, då blev man inte dumförklarad iaf =)

Nu har jag plöjt igenom näst intill all info jag hittade på alla dom sidorna du länkade till, men jag har två funderingar ändå...

Behöver fördrinken vara lika stor som efterdrinken? Jag, som väger 80kg, tänkte ha en efterdrink på 20p/80kh. Räcker det med en halv drink (10p/40kh) före?
"Peakar" maltodextrin och vasslehydrolysat ungefär samtidigt?

King Grub
2005-05-03, 17:07
1. Räcker och räcker... Har du plats energimässigt ger det antagligen större anabol effekt att ta två fulla doser. Har du inte plats energimässigt så går näringsrik mat före.

2. Inte på sekunden, men tillräckligt för att du skall dra full nytta av det. Om det sedan gör någon praktisk skillnad är en annan sak, men en teoretisk fördel bör det vara i alla fall.

Överhuvudtaget är det nog hydrolysat som ger skillnad från andra proteiner. I övrigt stimulerar kasein eller annat långsamt protein proteinsyntes i princip lika bra som vanligt vasslekoncentrat, även i samband med träning.