handdator

Visa fullständig version : elda havre


aliquis
2005-05-03, 10:58
http://www.nyteknik.se/art/40508

fast ni kanske inte tycker det är så intressant.

z_bumbi
2005-05-03, 11:00
Det finns mycket spillenergi som slösas bort i olika processer, synd bara att det inte har lönat sig att ta tillvara på resurserna tidigare.
Numera när oljepriserna börjar stiga och kärnkraften ska bort så blir det förhoppningsvis mycket vanligare men det är ju 30 år för sent i många fall.

DTH
2005-05-03, 11:01
TEH OLD!!! Skoja bara.. Men vi tog upp det i gymnaistet. :-) Läste Energiprogrammet.

Lillgrabben
2005-05-03, 11:37
Det finns mycket spillenergi som slösas bort i olika processer, synd bara att det inte har lönat sig att ta tillvara på resurserna tidigare.
Numera när oljepriserna börjar stiga och kärnkraften ska bort så blir det förhoppningsvis mycket vanligare men det är ju 30 år för sent i många fall.


Eftersom att jag jobbar med kraft & värme på ett större företag så har jag en viss insikt i de här frågorna. Det är mkt bra att man försöker ta tillvara befintlig energi istället för att tillverka ny. Mängden industriprocesser i Sverige som kyls på annat sätt än med fjärrvärme torde vara enormt stor!


Personligen tycker jag det borde vara vettigt att tillverka stoora mängder rejält billig elenergi. Den stora fördelen med el är den rena hanteringen, avsaknaden av lokala utsläpp ( i villakvarter etc), ett redan utbyggt distributionssystem osv. Nackdelarna är redan kända så de tar jag inte upp.

Nackdelen med fjärrvärme är att man blir totalt låst till sin leverantör så fort man kopplat in vvx.en. Ofta brukar värmebolaget kräva att man kopplar bort sin gamla panna fysiskt, så att man inte kan framställa egen värme.
¨
Förresten Bumbi; jag har för mig att kubikmeterpriset för EO5 ( eldningsolja) som vi eldar på jobbet är drygt 3 kkr. Vi betalar nog ungefär samma för lättdiesel & andra brännoljor. Fick jag samma literpris som privatperson så skulle jag skaffa mig en oljepanna redan i morgon...... :D

MVH

Loke
2005-05-03, 13:07
Hmm, det finns ju sopförbränningar över allt i sverige. Varför skickade man havren till tippen förut? Det verkar ju väldigt onödigt.

Jag förstår inte riktigt vad som är så nytt här. Låter lite som att man hyllar installationen av en modifierad vedpanna.

Metal_boy_
2005-05-03, 13:41
Såg nått inslag på TV för ett tag sen där en bonde eldade på sina ärtor för att det blev billigare för honom. Reporten frågade (sååå klart) varför han eldade mat när det finns så många som svälter *screwy* . Så alla hans ärtor hade skickats ner till ett U-land om han hade eldat på dyrare bränsle, logisk tanke. *rolleyes*

Dumleman
2005-05-03, 14:54
Såg ett reportage på tv där en äggproducent i södra sverige har skaffat en panna där man kan elda med höns :). Först avlivas hönsen, sedan mals de och sedan äldade man med det. Minns inte exakt men 3000 eller 5000 höns motsvarade en kubikmeter olja. Äggproducenten tjänar mycket på detta eftersom denne förut var tvungen att skicka hönsen till danmark där de helt enkelt förstördes.

Jolene
2005-05-03, 14:56
TEH OLD!!! Skoja bara.. Men vi tog upp det i gymnaistet. :-) Läste Energiprogrammet.
Säger iofs inte så mkt om hur "gammal" informationen är. Dom kanske tog upp det i din skola igår, eller hur? ;)