Visa fullständig version : Förändras GI signifikant vid rostning?
Jag brukar rosta polarbröd extrem för att det blir så mycket godare, förändras gi av detta? Jag har sett frågan förut och jag tycks minnas att gi;t förändrades väldigt lite.
King Grub
2005-05-03, 10:48
förändras gi av detta?
Nej.
King Grub
2005-05-03, 12:41
Jo, GI:t sjunker lite när man rostar det, enligt en studie, men inte signifikant. En annan ger GI:t på rostat vitt bröd 102 i GI mot orostat 100. Det är differenser som faller inom felmarginalen.
Hur blir det om man steker t ex potatis?
Jo, GI:t sjunker lite när man rostar det, enligt en studie, men inte signifikant. En annan ger GI:t på rostat vitt bröd 102 i GI mot orostat 100. Det är differenser som faller inom felmarginalen.
Jag får nog erkänna mig delaktig i skulden att ha spridit att rostning höjer GI :em:
Jag har utfått från att när man "sprödbakar" en kolhydrat förändras strukturen så det blir lättare för amylasen att klippa upp den. Jag inser att jag förmodligen har haft fel i fallet bröd, men det förklarar inte fallet cornflakes... :confused:
Lizard
King Grub
2005-05-03, 20:22
men det förklarar inte fallet cornflakes... :confused:
Lizard
Det kan du lära dig här. (http://www.ajcn.org/cgi/content/full/78/4/742)
Jag får nog erkänna mig delaktig i skulden att ha spridit att rostning höjer GI :em:
Jag har utfått från att när man "sprödbakar" en kolhydrat förändras strukturen så det blir lättare för amylasen att klippa upp den. Jag inser att jag förmodligen har haft fel i fallet bröd, men det förklarar inte fallet cornflakes... :confused:
Lizard
Rent tekniskt så värmer du på redan gelatiniserad stärkelse när du rostar bröd. Stärkelsen kan inte svälla mer utan blir brunbränd istället, lite beroende på vatten och vattenaktivitet.
Cornflakes är majs som valsas mellan varma valser och därefter eftertorkas så att stärkelsen bildar gel. Här sker kraftiga förändringar när stärkelsekornet sväller och bildar gel.
Jamen se här! Här blir man upplyst innan frukostkaffet är urdrucket.
Tack Grub för länken och Sverker för förklaringen.
Lizard
Metal_boy_
2005-05-04, 14:54
Nej.
Gäller samma sak i smörgåsgrillen? Och syftar du endast på det brödet som han nämner nu?
King Grub
2005-05-04, 15:02
Studierna gäller vitt bröd.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.