handdator

Visa fullständig version : Ersätta bröd


Tulork
2005-05-03, 07:48
Skulle gärna vilja ha tips på vilken frukostmat man kan ersätta bröd med.

Junior
2005-05-03, 08:17
Det beror på vad du menar med ersätta bröd.
Jag har i stort sett slutat äta smörgåsar eftersom jag har svårt att få plats med dem näringsmässigt.

En typisk frukost för mig ser ut som följer:

Havregrynsgröt med kanel o minimjölk
1 st. kokt ägg
1 st. vassleproteinshake på minimjölk

...and that´s it.

Det är mest en vanesak att skippa mackorna tycker jag.

King Grub
2005-05-03, 08:18
Spaghetti, makaroner, ris, müsli, All-Bran Plus, kokt potatis, korngryn, kornris, matvete, rågflinge/mjölsgröt, havregröt, osv, osv, osv.

Tulork
2005-05-03, 08:45
Käkade precis en skiva kassler (50gram), en vårrulle (100gram), 4dl mjölk och ett ägg. Ägget är kokt och kasslern o vårrullen äör stekt i olivolja. Blev hyffsat mätt. fick det till att bli ca 550kcal fast lågt med kolhydrater.

bra/dåligt?? fast å andra sidan beror det ju på vad jag äter under resten av dagen.

Junior
2005-05-03, 11:03
Jag har ingen aning om vad vårrullen innehåller, men spontant så låter det som att det är ganska mycket fett i frukosten som helhet... och som du säger lite lite kolhydrater.

Även fibrer skulle ju kanske vara bra att få med...

Tulork
2005-05-03, 11:26
Jag har ingen aning om vad vårrullen innehåller, men spontant så låter det som att det är ganska mycket fett i frukosten som helhet... och som du säger lite lite kolhydrater.

Även fibrer skulle ju kanske vara bra att få med...


jo, brukar käka Fiberberikad havregrynsgröt

ne, så mkt fett e det inte. mkt mindre än kolhydraterna. Mest protein. Skulle kanske säga att det var vegetariska vårrullar

Lizzie
2005-05-03, 13:04
Istället för frukostmacka kan man ju käka gröt eller fil med flingor/musli, gärna tillsammans med ett ägg och en frukt.

Sparrisen
2005-05-03, 13:34
kladdkaka?

tossefar
2005-05-03, 14:41
kladdkaka?
Jag åt prinsesstårta till frukost igår *flex*

lill biffen
2005-05-03, 15:10
Min frukost.

4dl lätt mjölk
2dl havregryn
5msk mussli
3tsk oboy
2msk linfrö

Jag blandar mjölken, havregrynen och musslin på kvällen och låter det stå över natten (för att sänka ner GI:t). På morgonen blandar jag i oboy och linfrö. Klart :thumbup:

MyungChul
2005-05-03, 22:11
jo, brukar käka Fiberberikad havregrynsgröt

ne, så mkt fett e det inte. mkt mindre än kolhydraterna. Mest protein. Skulle kanske säga att det var vegetariska vårrullar

tänker jag vårrullar tänker jag friterade/stekta i massa olja, jag tänker också smördeg.. rätt eller fel?

Tulork
2005-05-04, 09:56
tänker jag vårrullar tänker jag friterade/stekta i massa olja, jag tänker också smördeg.. rätt eller fel?


jo då, du har rätt. Men En vårrulle innehåller 10g fetf + lite av det i pannan man använder. Blir inte så mkt. Mindre än smör på mackan osv, bättre fett dessutom

Tulork
2005-05-04, 15:10
Frukosten blev efter mina beräkningar:

Fett: 30gram
Kolhydrater: 80
Protein: dont know

För mkt, för lite??? proteinet kunde jag inte räkna ut iom att jag inte kom ihåg hur mkt allt innehöll då jag slängt förpackningen...