handdator

Visa fullständig version : De 5 nyttigaste grönsakerna


hasse36
2005-05-03, 07:41
Jag behöver skärpa mig på grönsaksfronten, det blir lätt antingen eller. Vissa dagar blir det mycket grönsaker men sen kan det gå en vecka till nästa gång.

Min tanke är att plocka ihop min egen grönsaksblandning på ca 500g som man i princip kan äta varje dag. Jag struntar i vad som passar till vad, rent smak- och konsistensmässigt. Här handlar det om - i sann koloanda - om den optimala grönsaksblandningen.

Ofta nämns brysselkål, broccoli och brytbönor som nyttiga men några fler finns det väl.

jesse
2005-05-03, 07:43
spenat

King Grub
2005-05-03, 07:45
Mangold, blomkål, paprika, morot skulle jag lagt till i alla fall. Så brett färgspektra som möjligt.

z_bumbi
2005-05-03, 07:48
Färdiga grönsaksblandningar oavsett innehåll verkar bäst i det här fallet.

Variera mellan olika påsar.

Då blir det inte en plåga att få i sig som det verkar vara nu?

Mental
2005-05-03, 09:47
Jag kör på eurosoppers wokgrönsaker, 1kg för 17kr går inte att slå i den kategorin.
Innehåll:
Gula morötter 30%
Morötter: 16%
Gröna bönor 16%
Vattenkastanj 16%
Broccoli 15%
Röd lök 7%

Totalt 32kcal per 100g. käkar 300g vid lunch och 300g vid middag, bra bukfylla, god smak, trevligt tuggmotstånd och aptitliga färger.

Me like!

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

aliquis
2005-05-03, 10:15
Färdiga grönsaksblandningar oavsett innehåll verkar bäst i det här fallet.
Variera mellan olika påsar.
Då blir det inte en plåga att få i sig som det verkar vara nu?
Finns ju inte så många att välja på? Wokpåsarna är väl iofs ok, men bara findus som är god o den köper jag inte.
Brukar bli den som heter herrgårds- eller sommar(?)blandning innehållandes blomkål, morot, någon böna eller gröna ärtor, och så broccoli separat ibland. Men även jag borde väl äta mer och mer varierat. Sedan en massa tomat o paprika (bara röd dock, kanske skulle köpa gul med?).

Oh, lök har jag helt glömt bort att använda på sistone, tyckt maten går att äta utan men tja.. då försvinner den ju =P
Och hummus har jag inte gjort på år o dar på tal om variation.

z_bumbi
2005-05-03, 10:21
Finns ju inte så många att välja på?

Jag tycker det finns massor av olika grönsakblandningar i frysdiskarna numera och det går ju även att blanda hur man vill ur olika påsar för att få fram vad man vill ha i smak.

jwzrd
2005-05-03, 11:17
Vi brukar köra den billigaste wokgrönsaksblandningen Willys erbjuder, kan det vara euroshopper? Sen köper vi även gröna bönor och broccoli. Blir oförskämt gott att hälla en halv påse över kycklingfiléerna i pannan.

zirak
2005-05-03, 15:09
Lök, brocoli, morot, grönkål, paprika. Rödbetor och spenat skulle jag nog också lägga till.

heljis
2005-05-03, 21:37
Vi brukar köra den billigaste wokgrönsaksblandningen Willys erbjuder, kan det vara euroshopper? Sen köper vi även gröna bönor och broccoli. Blir oförskämt gott att hälla en halv påse över kycklingfiléerna i pannan.


Nä, vi säljer inte euroshopper. *slap* Vi säljer eldorado och willys. :D

Personligen köper jag eldorados sommarmix, innehållande morötter, gröna bönor, ärtor och blomkål. 11kr/kg, 35kcal/100g. Otroligt gott!!
Åt den idag med chili con c, gjord på ett recept härifrån forumet. Jäkligt bra bukfylla, man kan ju äta määängder! =D

Det den blandningen är fattig på är väl vitamin D och Selen, så kan man slänga in något som bidrar med det med (typ fisk) är det ju bara att tuta och köra varje dag! :eating:

Scratch89
2005-05-03, 21:42
Nu snor jag tråden lite ;)

I skolan har vi en liten salladsbar där det i "basic salladen" ingår isbergssallad, tomat, gurka och lite purjolök. Men ofta kan man lägga till nåt som ser ut som kikärtor och röda bönor. Är dessa bra? (I Deffsyfte med?)
Sedan finns det saker i vinäger och rödlök osv men det verkar helmysko.

MyungChul
2005-05-03, 21:56
Nu snor jag tråden lite ;)

I skolan har vi en liten salladsbar där det i "basic salladen" ingår isbergssallad, tomat, gurka och lite purjolök. Men ofta kan man lägga till nåt som ser ut som kikärtor och röda bönor. Är dessa bra? (I Deffsyfte med?)
Sedan finns det saker i vinäger och rödlök osv men det verkar helmysko.

lite svårt att svara när du inte själv vet vad det är. de röda bönorna är antagligen kidney bönor, ger bra protein och trevligt med kolisar. har för mig att dessa är fattiga på fett, kan ha fel. och vad är det som är mysko med vinäger, rödlök och antagligen olja.. vad är det mer i?

Slartibartfast
2005-05-04, 09:57
Är det överlag billigare och smartare att köpa frysta grönsaksblandningar än att köpa råa? Det verkar så. Ska inte till affären idag, så jag kan inte jämföra. ;)

Fettecke
2005-05-04, 10:10
Det beror ju på vilket märke du köper, om inte så blir det enormt mkt godare med köpt blandning, har sånt i minst 70% av all mat jag lagar =D
Thaiwoken rockar =D

jwzrd
2005-05-04, 10:29
Nä, vi säljer inte euroshopper. *slap* Vi säljer eldorado och willys. :D


Det är Willys såg jag igår. Samma som i Finus' påsar, men kostar hälften så mycket.

lill biffen
2005-05-04, 10:36
Tjuvar mig en plats för en fråga. Hur ska man tillaga broccoli? Ska den bara kokas med lite salt?

Pellefant
2005-05-04, 11:40
I en del wokgrönsakerspåsar så är det "kinesisk svamp", den tycker jag kan förstöra hela påsen, så de försöker jag undvika att köpa. (smakar illa tycker jag)

Pellefant
2005-05-04, 11:41
Netto har en god frysta wokgrönsaker, ett kilo ca 17 kr.

Willys egna märke gillar jag också(två sorter), tror det är ca 600 gram för 13-14 kr.

Findus/Felix dyrwokgrönsaker köper jag inte. Känns som man får betala för en flashig förpackning istället för innehållet.

Johan_P
2005-05-04, 11:48
Nu snor jag tråden lite ;)

I skolan har vi en liten salladsbar där det i "basic salladen" ingår isbergssallad, tomat, gurka och lite purjolök. Men ofta kan man lägga till nåt som ser ut som kikärtor och röda bönor. Är dessa bra? (I Deffsyfte med?)
Sedan finns det saker i vinäger och rödlök osv men det verkar helmysko.

Kikärtor är bra :eating:


... men smakar mindre bra :D

Metal_boy_
2005-05-04, 15:19
Tjuvar mig en plats för en fråga. Hur ska man tillaga broccoli? Ska den bara kokas med lite salt?

den går bra att koka, woka(steka) eller om du gratinerar nått. Beror på hur du vill ha det.

King Grub
2005-05-04, 16:00
Broccoli är som allra nyttigast rå. :eating:

JJ
2005-05-04, 16:01
Tjuvar mig en plats för en fråga. Hur ska man tillaga broccoli? Ska den bara kokas med lite salt?

Du kan lägga den på riset sista 10 minuterna så ångkokas den.

Scratch89
2005-05-05, 12:44
Tackar för de som svarade.
men vad är det för innehåll i kidneybönor o kikärtor då? Jag får ju faktiskt i mig dessa *flex*

Wooch
2005-05-05, 14:29
Tackar för de som svarade.
men vad är det för innehåll i kidneybönor o kikärtor då? Jag får ju faktiskt i mig dessa *flex*

Prova här:
livsmedelsverket (http://www.livsmedelsverket.se)

x_emir_x
2005-05-05, 14:39
broccoli, spenat, gröna bönor, gröna ärtor och morot!

arnold2k5
2006-01-17, 22:29
lite svårt att svara när du inte själv vet vad det är. de röda bönorna är antagligen kidney bönor, ger bra protein och trevligt med kolisar. har för mig att dessa är fattiga på fett, kan ha fel. och vad är det som är mysko med vinäger, rödlök och antagligen olja.. vad är det mer i?
Kidney bönor är perfekta !
goda, sjysst protein och fan knappt inge fett!

ang. bästa salladen. fan bönor och liknande är väll de bästa så min topp 5 på bästa/ godaste är: Kidney bönor, morot, spenat, paprika och lök !

Cerberus
2006-01-17, 23:13
Jag köpte broccoli en gång, men vågade inte smaka ens..luktade så fruktansvärt äckligt och den var inte ens gammal(men den blev d till slut, då kastade jag skiten).

Spenat fungerar men fyfan alltså, går det att göra så att spenat smakar GOTT? Ganska neutral smak tycker jag.

Callister
2006-01-17, 23:33
Spenat smakar egentligen inte så mkt, det jag brukar tänka är att det är extremt nyttigt så det är bara att äta, det smakar ju inte illa precis.
Salt är viktigt att man har i rätt mängd.

aliquis
2006-01-17, 23:50
Det är Willys såg jag igår. Samma som i Finus' påsar, men kostar hälften så mycket.Kanske man skulle prova, jag gillar inte att findus har kyckling o skit i en del av sina, så jag vågar inte köpa, men deras är ju grymt smaskiga, annars tycker jag de flesta budgetwokar brukar ha tråkiga äckliga grönsaker med dålig konsistens, men får prova willys som sagt.

Fredrik_S
2006-01-18, 06:09
Jag köpte broccoli en gång, men vågade inte smaka ens..luktade så fruktansvärt äckligt och den var inte ens gammal(men den blev d till slut, då kastade jag skiten).

Spenat fungerar men fyfan alltså, går det att göra så att spenat smakar GOTT? Ganska neutral smak tycker jag.

Jag brukar ha på salt peppar och balsamvinäger och nån kryddmix. Smakar ju helt olika beroende på hur du kryddar den.

thebandit
2006-01-18, 09:31
Spenat fungerar men fyfan alltså, går det att göra så att spenat smakar GOTT? Ganska neutral smak tycker jag.

Spenatstuvning? Spenat, mjöl, minimjölk, salt, peppar, vitlöspulver. Jäkligt gott!

On Topic: Willys egna frysta wokblandning är den bästa. Men det finns ju två, det ska vara den med asiatiska wokgrönsaker!

-Niklas-
2006-01-18, 10:46
Äter själv wookgrönsaker =) smaskens :thumbup:

Tomten
2006-01-18, 11:03
Bra sallad är ju annars att göra på rotfrukter. Jag brukar göra sallad på Morötter, Vitkål och Paprika. Sen gör man dressing på olja, salt, socker och vinäger. Det blir ganska energirikt, men den håller säkert en vecka utan att bli dålig.