handdator

Visa fullständig version : Problem vid vad/benträning

larre
2005-05-03, 00:15
Jag finner det svårt att träna vader/ben utan att skada de kroppsdelar som skall hålla emot vikten, jag får märken och värk på/i axlar/ben.
Om jag kör med skivstång så får jag ett kraftigt mörkrött streck där stången legat även fast jag kör med 2st "gummiskydd" och när jag kör sittande vadpress får jag samma mörkröda märken ovanför knäna.
Jag får även mörkröda märken på axlarna när jag kör http://www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/LVStandingCalfRaise.html

Har jag oturen att vara känslig och lätt för att få märken eller lägger jag vikterna fel eller gör något annat fel?

Känns töntigt att posta en sån här sak och jag vill inte låta som om jag har några jävla supervader eftersom jag får märken/smärta av att träna dem och jag har väldigt svårt att tro att jag är den enda som har dessa problem.

Vad kan jag göra för att lindra/bli av med dessa problem?

Doctor Snuggles
2005-05-03, 01:03
Jag förstår inte riktigt varför det är ett problem.
"Märkena" går väl bort efter ett tag?
I vilket fall så tror jag det inte finns något att göra förutom att gilla läget.

larre
2005-05-03, 10:18
Jorå märkena går bort lagom till nästa gång jag kör den muskelgruppen, men det är inte kul att det gör ont att träna, det gör först ont när jag tränar och sen är jag öm där märkena är, så vill jag även inte se ut som om jag blir slagen hemma =)

Edit:stavning

Fatalist
2005-05-03, 13:42
Träna på, jag får inga märken av varken knäböj eller sittande vadpress längre. Man vänjer sig..

Alcazara
2005-05-03, 13:45
Larre, har du låg fett%?
Man kan lätt få blåmärken då...

larre
2005-05-03, 14:12
Hehe, låg %fett passar nog inte in i en beskrivning på mig:D
183cm och 80-83kg.

Jag är ganska mjuk där vikten ligger emot så det kanske går över när jag blivit hårdare, men det är seriöst inte kul att träna när det gör ont, inte nog med att behöva ta i för kung och fosterland så ska man även behöva ha ont.

Ska testa att ta med någon mjuk tröja eller använda handduken mellan vikten och axlarna/låren.

Svantee: Hade du detta problem förut? Jag har haft det sedan jag drog igång och tränade igen dvs 2-3mån sedan, trodde det skulle ge sig men det verkar inte så.